Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
bja

Hva er dette?

Recommended Posts

Jeg har plutselig fått en del av disse. Det kan umulig være bra, det virker som om de brenner det som kommer innen rekkevidde?

Noen som vet hva det er?

EC9DAF32-3314-4703-8EB7-3FAC896F3A6C.jpeg

hmm. litt usikker dessverre. Mener da å ha sett dette før men har ikke observert at de plager koraller rundt. Håper vi har noen andre som kan besvare dette.

Bildet er litt vanskelig å tolke via mobil, men jeg synes dette ligner på Caulerpa alger evt en profera type. Altså en grønn makroalge

Caulerpa formerer seg generelt ved sideskudd, og er relativt enkelt å nappe ut av karet, men kanskje ikke heeeelt enkelt å fjerne absolutt alt. Et tydelig tegn på overskuddsnæring i akvariet.

NB! Hvis min antagelse er rett så vær OBS på at Caulerpa også kan formere seg vha. sporer, og da kan du få en «eksplosiv» vekst.

Så lenge veksten er beskjeden og under kontroll er ikke dette farlig, men med en som nevnt kraftig vekst, kan de fort gro over kiraller etc.

2 timer siden, Eagle skrev:

Bildet er litt vanskelig å tolke via mobil, men jeg synes dette ligner på Caulerpa alger evt en profera type. Altså en grønn makroalge

Caulerpa formerer seg generelt ved sideskudd, og er relativt enkelt å nappe ut av karet, men kanskje ikke heeeelt enkelt å fjerne absolutt alt. Et tydelig tegn på overskuddsnæring i akvariet.

NB! Hvis min antagelse er rett så vær OBS på at Caulerpa også kan formere seg vha. sporer, og da kan du få en «eksplosiv» vekst.

Så lenge veksten er beskjeden og under kontroll er ikke dette farlig, men med en som nevnt kraftig vekst, kan de fort gro over kiraller etc.

Det er ikke caulerpa algene jeg mener. Det er de lange, hvite tentaklene midt på bildet. De lever inne i rør de lager av grus, og kan forsvinne helt inn. Som regel stikker det ut 2 lange tråder som sveiper over alt i nærheten. Jeg har kun myke innbyggere og det virker som om disse reagerer når de kommer i kontakt med trådene.

Aha de der så jeg ikke engang kremt..,

Ser ut som Vermetidae- ormesnegler. Mange av disse er vel generelt harmløse, mens andre kan skade bl.a. koraller. Hvis du ser eller mener de påvirker andre skapninger negativt, så får du vurdere om den/de skal bort.

Personlig ville jeg vært mest obs på algene😎