Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Mr_Stian

Lys til 1500 liter med 90cm dybde, MH lamper?

Recommended Posts

Hei. Jeg har ett akvariet på ca 1500 liter med målene 225x85x90cm, hvor høyden er 90. Har i dag en DIY lampe som er 2 meter lang som dekker greit hele akvariet, men den er noe svak for dybden jeg har. Så har jeg en tråd på Reef2reef forumet hvor jeg spør hva som er hva når det gjelder DIY led lamper i dag. Jeg like DIY lamper. Her har jeg muligheten til å bytte enkelte komponenter selv hvis de skulle ryke. Da har jeg kontroll på alt. En annen ting har også vert kostnad på DIY kontra kjøpe lamper. Det er enda mer aktuelt nå da jeg trenger nokså mange lamper til dette karet.

Skal jeg kjøpe noen lamper snakker vi fort 30-40.000 i kostnad for noen skikkelige lamper. Dette er jeg ikke interessert i å betale.

Så ble jeg anbefalt å bruke MH lamper. da spesifikt 3 stk på 250W sammen med noen T5 rør. Jeg har veldig lite erfaring med både T5 og MH lamper da jeg alltid har brukt LED selv om jeg har vert i hobbyen i noen år. Utfordringen er at så langt jeg ser så må jeg til utlandet for å få tak i MH pærer. Finner heller ingen som selger nye MH lamper, men her går det vel an å få tak i noe brukt. 

Er det noen her som har god peiling på MH lamper som kan si sin mening om dette? Er det noe som jeg bør vurdere?

Og så kan jeg nevne at jeg har vurdert disse "black box" kina lampene på 165 watt. Mer spesifikt ViparSpectra 165W https://www.ebay.com/itm/VIPARSPECTRA-Timer-Control-2pcs165W-LED-Aquarium-Light-For-Coral-Reef-Fish-Tank-/292658370580?_trksid=p2385738.m4383.l4275.c10

Tenkte å prøve meg med 6 stk sånn i første omgang! Da snakker vi ca 8000 ink levering og mva. 

Mangelen på MH pærer var en av flere grunner til at jeg "tørrla" mitt akvarium.

Jeg hadde 2x250 W MH  - 16000K i et 80cm dypt akvarium. Veldig godt fornøyd med lyset, og korallene trivdes godt.

MH lamper fungerer fint de, mye lys og god dybde penetrering. Det var absolutt de-facto standarden for Saltvannsakvarier når jeg startet opp. Kjørte DIY armatur med 250W MH lampe og T5 rør i flere år. 

MH Lamper er ikke så effektive, DVS at de bruker en god del mer strøm enn de lyser og de varmer en del mer en moderne LED løsninger, men de gir fint lys og sist jeg drev med de så var det et bra utvalg av pærer og tilbehør, men hvordan det er nå vet jeg ikke.

Vil tro at mer moderne elektroniske MH ballaster er mer effektive enn de jeg benyttet i sin tid

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Etter litt diskusjoner rundt om så kan det se ut som MH ideen blir skrotet og at jeg går for en hel del av de billige "black box" lampene fra Kina. Mer spesifikt ViparSpectra sin 165w lampe. Kjører en test nå med en lampe som gir ca samme styrken ut for å se om fargen kommer tilbake på den ene korallen min. Hvis det skjer så blir disse kjøpt inn. 6 stk til å begynne med.