Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Simon Wold Aune

Kaldt saltvann - nybegynner

Recommended Posts

Det tok meg ca 3 år fra min forrige post her til jeg omsider kom så langt at jeg fikk kjøpt meg ett akvarium. Planen er å ordne ett kaldt saltvannsakvarium med arter fra sjøen. Karet er på 200 liter, og har tidligere vært brukt som tropisk saltvann. Med null erfaring med saltvannsakvarier, kommer jeg helt sikkert til å ha haugevis av spørsmål, så derfor starter jeg like godt denne tråden. Håper på litt veiledning underveis her...

Førstepri nå er å gå til innkjøp av en passende kjøler, ettersom det sansynligvis vil være litt leveringstid på dette. Noen som har noen erfaringer med DC-300? Vil denne kunne få ned temperaturen tilstrekkelig sammenlignet med naturlige norske forhole i et 200l kar?

https://webshop.korallen.no/products/dd-dc300-kjoler

På forhånd takk!

Det er bare å prøve. Det er det beste tipset jeg vil gi.
Dørstokkmila og følelsen av at dette dette har jeg ikke peiling på hindrer mange fra å komme inn i hobbyen med saltvann.
Underlig at vi med verden nest lengste kystlinje ikke er mer fortrolig med saltvann og det store mangfold av akvatiske organismer som lever der. 🙂

Den beste måten å lære er å bare hoppe i det. Ved å observere og løse problemer etterhvert åpner det seg en ny verden man aldri blir ferdig med å utforske, hvis man vil.

Jeg hadde for mange år siden inngangen til saltvann med at jeg kjøpte et brukt akvastabil 150 liter ferskvannskar, fylte det med fjordvatn og finsand.
Ingen sump, ikke noe overløp, ingen skummer, tilsetninger, kjøler eller peiling på saltvannkjemi. 
Hentet dyr og det jeg ville ha fra fjæra og hadde en fantastisk fin hobby i 4 år før jeg gikk videre til tropisk korallrevsakvarie.
Karet hadde jeg i stua og temperaturen var sikkert mange ganger i øvre tålegrense for flere av artene men det gikk veldig fint alikevel.

De artene man finner i fjæra tåler ganske store variasjoner siden de naturlig ofte er å finne i fjærepytter med ugunstige forhold, men over tid kan de bli stresset av konstante høye temperaturer.  Jeg hadde temperatur oftest mellom 16 og 20 grader, og helst bør den ligge rundt 16 på det varmeste.
Man kan kjøle ned vannet et par tre grader med å øke fordampning med vifter, men en kjøler er jo alltid greit å ha.
Kjøler man ned vannet for mye i forhold til romtemperaturen får man kondens på glasset.

Har erfaring med DC 750 men det på et tropisk kar på ca 400 liter.

Du har jo et kar som allerede er bygd for saltvann så den er grei.
Sanden bør man passe ekstra godt på når den velges ut og legges i fordi et for fint og tykt lag vil kunne gi mye problemer med hydrogensulfid gass som er giftig.
Fin sand er fint men bare legg et tynt lag.
Tenk over wattforbruket til pumper i karet siden all watt på pumper nedsenket i vannet gir nettopp denne energien i watt som varme til vannet.

Det er sikkert flere som kan komme med tips og innspill etterhvert. Det viktigste er å bare komme i gang. 200 liter er jo et veldig håndterbart volum i tilfelle ting skal justeres 😀

Hei Konrad!

Du tar det litt på kornet der.. At det har virket så innviklet er nok hovedårsaken til at det har tatt meg så mange år å faktisk komme igang med dette. Har tenkt på det veldig lenge! Det er kanskje ikke så vanskelig som det kan virke som! Jeg har noen konkrete fisker jeg har planer om å få i karet etterhvert, hårvar, hornkvabbe og panserulke. Vet ikke hvor kravstore de er i forhold til vanntemperatur og vannkvalitet, men med kjøerr i hus burde temperaturen gå greit i alle fall. Heller mot å gå for DC 750 selv nå. Er jo ikke umulig at jeg ønsker å øke størrelsen på karet etterhvert, så da kan det være greit å ha litt å gå på. Planen er å bruke ganske grov "skjellsand", men ikke umulig at jeg bruker litt finkornet på toppen slik du foreslår! Tror jeg tar rådet ditt og bare setter i gang, så får man lære underveis! Takker så mye Konrad! :)

Kjør på ja 🙂
Og bare for å presisere; jeg nevnte ikke noe om å bruke finkornet sand på toppen av mer grovkornet sand.  🙂
De minste sandpartiklene i all sand i kar vil etter kort tid alltid legge seg nederst slik at det groveste havner øverst.
Derfor er det best å ha en uniform og jevn størrelse på all sanden. Jeg pleier sikte sanden til den millimeteren jeg vil ha den, og deretter på ny sikte vekk det fineste støvet av denne sanden igjen. Dette gjør jeg fordi jeg henter en spesiell kalkalge sand på visse strender her. 

Disse sandstrendene er ikke vanlige og det enkleste og beste for folk er å kjøpe aragonitt sand som er hvit og ferdig siktet.