Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
doogledee

Erstatte RSM 250L... trenger hjelp/tips

Recommended Posts

Hei alle sammen,

har hatt mitt rsm 250 liters kar i snart 19 mnd, og er kjempefornøyd med det. Det har LED lys fra Stevesleds.com oppgraderte pumper, vannpåfylling og skummer. Alle fiskene og anemonen trives og jeg har begynt å planlegge koraller nå som karret har fått kjørt seg ordentlig inn, men ett problem har dukket opp... jeg er ganske sikker på at jeg har en bittelite lekkasje i karret og vurderer å bytte det ut. 

Lekasjen er så liten at den merkes ved at det er en smal rand med saltkrystaller som danner seg på utsiden av karret, langs med den ene skjøten. Tørker jeg bort saltet så dukker det sakte men sikkert opp igjen over noen dager.

plassen der karret står tillater ett kar på maks 150 cm bredde. Jeg er ute etter tips på ett nytt kar, gjerne med møbel som kan erstatte rsm karret mitt. 

grunnen til at jeg valgte rsm karret er att alt er integrert i karret enten under eller bak, det er lokk over og det er blitt stillegående. Ett evt nytt system bør ha de samme kvalitetene. Jeg ønsker ikke lamper hengende ned fra taket eller rør rundt omkring over kantene på karret og lignende. Sump i skapet under karret kan fungere fint, men hele greia må være stillegående.

noen som har tips til system som jeg kan se etter?

mvh Leif

Hei, 
Om du har en lekkasje så ville jeg fort som fy ha tømt og fjernet karret, men kan det være vann som renner over kanten fra f eks en wavemaker eller lignende og som tørker opp og etterlater saltet? altså ikke en lekkasje i skjøten?

Det er nok mange kar som kan passe med kun 150 cm bredde som kriterie, utover stillegående og det med lys.
Selv så har jeg hatt systemer som har vært så å si lydløse med sump og tør påstå at alt henger sammen med utførelse. Mitt 720 nå kan du ikke høre i stua f eks.
Se litt i min tråd om hvilke overrenninger jeg har testet og hvilke erfaringer jeg har. 

Lokk på akvarier om sommeren bør overvåkes så du ikke får overoppheting av karret som følge av liten luftsirkulasjon i toppen.
Jeg har ikke erfaringer med RMS systemene men foretrekker løse pumper for enklere vedlikehold og sump under. Smaken er som baken, pluss og minus med alt samma. :D
Lyden og støy er utelukkende produsert av teknikk og vannsirukulajson så en lydsvak skummer, en DC returpumpe og stillegående sirkulasjonspumper kombinert med en god overflow løsning er mitt stalltips.
MVh Tomas

Overrenning: Bygde først Durso overrenning ned til sump, se bilder lenger opp. Dette bråka like mye som Niagra falls og fikk sump til å se ut som ett boblebadekar....
Fytti rakker'n for no drit!
Durso'n er kasta så langt vekk jeg klarte og nå er Herbie installert. Det er litt lite vann i avrenningen kun for å ta bildet.
Les med om de forskjellige typene her:
https://blog.marinedepot.com/education-center/charts-diagrams/durso-herbie-bean-animal-overflow

Har ikke hatt problem med varmen mtp på lokket på RSM Karret. det gikk fint i fjor og tempraturen har vært jevn og fin i år også. Det jeg ser etter er ett komplett system, ikke sette sammen ett kar fra deler. Kunne godt tenkt meg sump igjen mtp på vedlikehold etc, men det hele må passe inn i stua og se bra ut. Bygge inn i veggen er heller ikke en mulighet dessverre. Som sagt, tips på hele systemer  mottas med stooooor takk. 

mvh, Leif