Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
  • 0
Sign in to follow this  
Howard 2

Syk korall

Question

Hei! Kan noen fortelle meg hva som er problemet med denne korallen? Tuppene har blitt litt mørkere og nesten gjennomsiktige.

Har et 300l kar som ble startet opp for 6 mnd siden. Har hatt denne korallen i 4 mnd. 

Målingene er bra, med unntak av såvidt litt negativt utslag på fosfat, nitrat og amoniakk. Her snakker vi om laveste målbarhet.

20190611_183810.jpg

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dette er egentlig en svamp..., med en hvit kolonianemone på.
Har ikke erfaring med denne men søk på Trikentrion flabelliforme så finner du nok masse informasjon. 🙂

• 0

Det ser ut som om du har plassert den høyt og lyst, det er unødvendig. Hverken svampen eller tunikaten behøver lys, og jeg har funnet ut at det faktisk kan være skadelig da alger raskt begynnerå vokse på de stedene som mottar lys. Både svampen og tuniaktene filtrerer vannet for fôr å må derfor ha tilsetninger med mindre akvarievannet ditt er usedvanlig "møkkete" med liv/plankton. Tunikatene spiser større plankton (Ikke så stort som krill, men pods etc.) mens svampen er tar til seg bakterier og mikro organismer. Personlig ville jeg altså ha flyttet den til et skyggefullt sted med jevn gjennomstrømming samt foret med spesialfor for svamper. Dersom du ser at de hvite tunikatene begynner å krympe eller bli en vesentlig mindre del av svampen ville jeg begynt å spotfore med f.eks frossen cyclops.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

• 0
På 15.6.2019 klokken 15.21, AndréMF skrev:

Det ser ut som om du har plassert den høyt og lyst, det er unødvendig. Hverken svampen eller tunikaten behøver lys, og jeg har funnet ut at det faktisk kan være skadelig da alger raskt begynnerå vokse på de stedene som mottar lys. Både svampen og tuniaktene filtrerer vannet for fôr å må derfor ha tilsetninger med mindre akvarievannet ditt er usedvanlig "møkkete" med liv/plankton. Tunikatene spiser større plankton (Ikke så stort som krill, men pods etc.) mens svampen er tar til seg bakterier og mikro organismer. Personlig ville jeg altså ha flyttet den til et skyggefullt sted med jevn gjennomstrømming samt foret med spesialfor for svamper. Dersom du ser at de hvite tunikatene begynner å krympe eller bli en vesentlig mindre del av svampen ville jeg begynt å spotfore med f.eks frossen cyclops.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Ok! Takk for info!

Jeg hadde den tidligere stående i bunn et sted med litt mindre lys. Problemet der var som du skriver sirkulasjonen. Den ble etterhvert grønn av alger.

Når jeg fikk blåst bort algene og flyttet den der den står nå  ble det mye mer liv i den, det varte ca 2 mnd. Nå blir endene mer og mer gjennomsiktige. 

Skal se om jeg finner et mer egnet sted til den.