Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Sign in to follow this  
Morten.Andersen

Bølertanken V .2.0

Recommended Posts

Etter en pause på ca 4 år nå tester jeg dette på nytt. Egentlig startet det hele i vinter en gang da døtrene mine (10 og 11 år) kom til meg og lurte på hvorfor vi ikke lengre hadde noe saltvanns akvarium lengre, da hadde dem fått med seg noen dokumentarer om koraller å sjøliv fra Netflix, og ville veldig gjerne lære mer, men da om koraller, så da var vel frøet sådd for far i huset, og prosjektet startet forsiktig. 

Fra tidligere har jeg hatt saltvanns akvarium i tiden mellom ca. 2008- 2015, men den gangen gikk det mest på fisk og myke koraller osv. denne gangen er planen å satse mye mer på korall siden, og da LPS/ SPS, siden det er dette jentene ønsker å lære om. fisken var vist ikke så viktig for dem.

En god del av utstyret har jeg hatt liggende fra sist jeg var aktiv, slik at utgiftene er ikke helt hinsides nå i starten. Det er også noe av utstyret jeg har vært heldig å få tak i nå nylig brukt fra andre gode akvarister her på forumet. så jeg føler jeg er nesten i mål på utstyr siden for å starte opp nå, selv om jeg ja mangler noe mer sirkulasjon og noe annet småtteri.

Første mål nå vil være å få så mye på plass slik at jeg kan starte å dyrke tilbake levende steinen nå igjennom sommeren og kanskje helt til september/ oktober, så ta det derfra i et rolig tempo når jeg føler vannverdiene er der jeg ønsker dem og stabile.

Litt om oppsette så langt:

Display tank: 504 liter akryl tank (112x75x60) med egent overreninngs kammer i bakkant.

Sump: ikke bygget ennå, men har flere muligheter. midlertidig vil jeg bruke et 240 liter glass akvarium (120x45x45).

Lys: TMC V2 iLumenair 900. ser for meg at dette ikke er nok, men holder for oppstart.

Teknikk:

- Skummer Octo regal 150-INT

- Filter; Deltec 509 2 stk

- Calsium rektor: Tunze 3171

- UV: Deltec 20W

- Kjøler: D&D DC 750

- Varme: 250 W Eheim

- Returpumpe: Ecotech Vectra M1

- Sirkulasjon: Tunze 2 stk. 6095, 1 stk. 6040 kjøres sammen med 7096.

- LS: Mellom 20- 30 kg

- Sand: 30 kg red sea, pink reef

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Det viste seg at bak den ene veggen i stua vår hadde vi et skjult rom. Dette har tidligere vært noen skap som en tidligere beboer har kledd igjen. Så da var det bare å få på seg arbeids bukse og ta tak i slegga, her skulle det rives! 🤪

IMG_20190520_161847 (1).jpg

IMG_20190525_122556.jpg

IMG_20190525_143406.jpg

IMG_20190525_192441_1.jpg

Så var det bare å begynne å bygge opp igjen 🙂

IMG_20190602_003556.thumb.jpg.9ddffd6d24ab91a64568f58eda08956f.jpg IMG_20190603_144620.thumb.jpg.606268a9708fd8d090738ecff7ee09a2.jpg

Og helt slutt prøve meg på litt aqua scaping. har ikke blitt helt fornøyd ennå, føler det blir litt massivt, men skulle ønske jeg klarte å få til ei kløft i midten.

IMG_20190604_195508.thumb.jpg.22648ae6895a7e34963d930bf69079a4.jpg

Velkommen tilbake til hobbyen og til dette forumet, hyggelig å hilse på deg for noen dager siden.

Herlig å oppdage at det er mer plass enn man trodde, pleier vanligvis å være motsatt😎

Ser ut som du har et godt utgangspunkt. Forstår du skal bruke gammel brukt LS, da kan det være lurt å få satt i gang innkjøringen nå så du kanskje kan ha et kar som kan besettes med innbyggere i løpet av høsten.

Innredningen ser OK ut, men skal du ha mye fokus på sps/lps så ville jeg valgt en del mindre sten og en luftigere scape. Da får du plass til flere koraller og bedre vekstmuligheter. sps som trives vokser faktisk ganske fort😉

ja jeg må få det igang så fort som mulig nå. håper pvc delene mine kommer i løpet av dagen slik at jeg får satt igang med dette også. målet er å få vann i karret i løpet av neste uke. når du sier mindre stein og mer luftig scaping, tenker du da på første oppsette, eller også det siste Eagle? takker for alle gode råd jeg kan ta til meg på veien jeg nå 🙂

Jeg så bare første bildet ditt når jeg svarte. Nr 2 er bedre, min personlige mening😉, men hvis du klarer å få noe mer «luft» i mellom stenene så enda bedre. Tenk gjerne posisjoner du kan plassere og feste/lime sps fragger og nok vekstplass rundt.

Hei, jeg er enig med Eagle i å forsøke å få mere luft igjennom stenformasjonen. Strips og to komponent epoxy har fungert fint for min del. Gøy at det kommer flere til denne hobbyen, og ikke minst at den neste generasjonen fatter interesse. En av mine stolteste dager var nå nylig når en 11 åring i klassen hadde bestemt seg for å bli marinbiolog etter at vi tok for oss korallrevenes betydning og utfordringer i naturfagstimene! 

Scape 2 er absolutt best, og du kan mest sansynlig gjemme en tunze el. lign bak formasjonen til venstre. Vinkle den skrått oppover og så får du returstrøm gjennom "canyonen" i midten samtidig som du holder litt av sanden borte fra frontglasset. Vinn vinn.

Det gledes til å se fortsettelsen!

Takker for tilbake meldingene, og jeg hører på gode råd. skal se om ikke jeg får litt tid til å teste ut noen nye formasjoner i morgen, i kveld er det pvc for alle pengene. noe jeg virkelig hatet med oppsette mitt, sump fylt med slanger her og der, og lite oversiktlig. så denne gangen er dette langt opp på lista, og jeg fikk pakkene mine med rør, bend og kraner nå i kveld 😎 så her kappes og limes det nå 🙂 .