Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Recommended Posts

Hei. Nå er jeg igang med saltvann igjen etter mange år i dvale.🙂

Har en Rio 240 jeg tenkte å bruke. Neste steg blir å borre hull til avrenning. Kan noen tipse meg om hullstørrelse og plassering av hull/avstand imellom hullene for å få en greiest mulig avrenning?

Så for meg å bruke 32mm rør og 2 hull for durso standpipe i hjørnet på bunnen av akvariet. Var iallefall det jeg brukte sist jeg holdt på, men om noen har noen bedre tips så er jeg lutter øre🙂.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

To rør for avrennig er ihvertfall greit for å unngå vann på gulvet.
Lurt å ha kjøpt tank gjennomføring før en borrer så hull blir riktig.

32mm bør holde, har selv 40mm på ett 700l med jebao dc7000 returpumpe.

jeg har skrever noe om dette i min tråd, Durso vs andre varienter. Vil uten tvil anbefale Herbie.
Ellers så vil jeg minne deg på at 32mm rør ikke krever 32 mm hull, men større. Gjennomføringen krever faktisk vesentlig større. mener det var 45 eller noe, men sjekk så du slipper å borre for lite hull.

En litt annen løsning som er blitt tilgjengelig i Norge er xaqua og ultra reef sine overrenningsløsninger. Det fine med disse er at de ikke tar opp noe areal i akvariet. Ulempen er at de neppe er like stille som du kan få durso eller herbie til å bli.

Jeg gikk selv for en Xaqua løsning, ser veldig bra ut, men har ikke fylt akvariet med vann ennå så jeg kjenner ikke til støynivået på denne.

17 timer siden, Tomas skrev:

jeg har skrever noe om dette i min tråd, Durso vs andre varienter. Vil uten tvil anbefale Herbie.
Ellers så vil jeg minne deg på at 32mm rør ikke krever 32 mm hull, men større. Gjennomføringen krever faktisk vesentlig større. mener det var 45 eller noe, men sjekk så du slipper å borre for lite hull.

Herbie... Takk, skal sjekke ut. Ja hvilken størrelse hullet må være er noe av det jeg prøver å finne ut med denne tråden.🙂

15 timer siden, KLT skrev:

En litt annen løsning som er blitt tilgjengelig i Norge er xaqua og ultra reef sine overrenningsløsninger. Det fine med disse er at de ikke tar opp noe areal i akvariet. Ulempen er at de neppe er like stille som du kan få durso eller herbie til å bli.

Jeg gikk selv for en Xaqua løsning, ser veldig bra ut, men har ikke fylt akvariet med vann ennå så jeg kjenner ikke til støynivået på denne.

Takk for tips, ja bråk var noe av grunnen til at jeg la opp forrige gang. Så er spent på din erfaring her🙂.

En annen ting er jo faren for ulykker... Om jeg skal ha overrenning så må jeg isåfall bygge sumpa så den står utforbi boksen.

Når det gjelder selve størrelsen på hullet du skal bore så avhenger det av typen gjennomføring du skal ha. Jeg bruker www.koiimport.dk som referanse. Her står det hvilket hull du må borre for de forskjellige gjennomføringene de har. 

1 time siden, Mr_Stian skrev:

Når det gjelder selve størrelsen på hullet du skal bore så avhenger det av typen gjennomføring du skal ha. Jeg bruker www.koiimport.dk som referanse. Her står det hvilket hull du må borre for de forskjellige gjennomføringene de har. 

Perfekt! Takk Mr.Stian🙂

husk også å plassere hullet langt nok fra kanten til at flens på gjennomføring får plass. Veit det er en "så klart" sak, men har nesten dumma meg ut på det selv en gang :)