Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Vegard Myrvang

Ukens Tema 3: Størrelse på skummer vs Antall liter / belastning

Anbefalte innlegg

Hva er deres praktisk erfaring med størrelse på skummer iforhold til belastning/antall liter på kar  ?

Gjerne erfaringer med både for stor og for liten skummer. ( og akkurat pqasse :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble gjort en grundig testing av skummere, hva skummet bestod av, funksjon m.m. for noen år siden. 
Konklusjonen ble nærmest at bobler er bobler.
Nå er ikke dette helt korrekt siden det er flere ting som gjør at en skummer er "bedre" enn andre, og skummere er også endret seg endel siden den gang , men poenget er at det fort kan bli et for stort fokus på skummerstørrelse og type. Det vil være andre ting som burde bety mer når det kommer til vannkjemien.

Dagens skummere er mer effektive til å gjøre det de skal, og det er bra. Det er neppe mulig å "overskumme" vannet men det er helt sikkert at langt flere systemer i dag har for lite næring til optimal vekst hos koraller enn det var før. 
God størrelse på skummer er at den drar ut grei guffe ved vanlig bruk og at den kan ta ut mer enn det om noe har skjedd i karet.

Kunne kjørt uten skummer og det er akkurat det noen faktisk gjør, selv med et kar fullt av sps. 
Det er en mye større forskjell på:
Skummer - Ikke skummer.
 ...enn... 
Dårlig skummer - God skummer.
Og hvis noen kan ha kjøre et system skummerløst og fortsatt ha kontrollerte lave næringsverdier og fantastisk vekst av sps koraller sier det seg selv at skummereffektivitet kanskje er noe mindre viktig enn først antatt. 

Med det mener jeg ikke at skummer er uvesentlig. Det er tvert imot et veldig bra vannbehandlingsverktøy som jeg ikke ville vært foruten. 
Noen skummere er bedre å justere inn enn andre. De varierer i støynivå, hvor lenge motor holder, og vedlikehold.
Selvrensende skummer ser jeg som et positivt tiltak og er noe jeg vurderer sterkt.

Kunne gitt mange henvisninger til dokumentasjon men nøyer meg med denne morsomme linken til Sanjay`s flott sps tank. Skummer omtales ved 18:50.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå