Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Ulf Knutsen

Tropic Marine Alca - balance

Anbefalte innlegg

Hei !

Er det noen her som har erfaring med Tropic Marine alca - balance ?

Jeg har alt for høy KH. Så jeg har prøvd dette produktet , og det er nesten ingen forandringer i måling av akvarievann etter tilsettning. Har fulgt produsentens blandingsforhold.

Så tok jeg en test med 1 liter akvarievann og 1måleskje Tropic Marine alca - balance, og resultatet var nesten ikke målbart  i forkjell . har en KH på 11 i akvariet.

Har tatt kalkmikseren ut av drift. Og slått av CO2 på Kalkreaktoren. Har tatt 4 vannbytter a 150 liter på mitt 1700 liters system.

Calsium ligger på 480 og Magnesium ligger på 1350 . Fosfat ligger på 0.81.

Jeg har nesten ikke koraller i systemet, men 3 store Kirurger og et par småfisk. Har lyst til å sette inn Stenkoraller, men er usikker på resultatet med disse vannverdiene.

Jeg bruker Rowa phos i reaktor. Skal gå opp på dimensjon av denne reaktoren, for ytterligere å få ned Fosfat.

Håper på litt innspill her.

mvh   Ulf Knutsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første jeg tenker er om KH på 11 egentlig er så fryktelig høyt? Dersom du bruker red sea coral pro salt ligger kh på 11-12 med ferdig blandet salt. Fra produsentens hjemmeside:

4B16D94F-C8CF-474C-B72D-A9A88C04CAF5.jpeg

Endret av KLT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett så tenker jeg at den beste måten å  senke kh nivået på er å utføre vannbytter samt kutte tilsetning av KH til du får ønsket verdi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker å ligge på rundt 10 i kh og har vært i perioder oppe i 12 uten å hatt noe merkbare problemer.
Kjører som deg med kalkmikser og kalkreaktor.

Ville tatt det helt med ro med kh på 11.

Hva slags salt bruker du Ulf ? Om det som nevnt over er red sea coarl pro så vil ikke vannbytte gjøre store utslaget pga høy kh i det saltet (også nevnt over :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har nettopp boostet opp KH fra 6,5 til nesten 11 før jeg satt over korallene i nytt system. Heller 11 enn 6,5 mener jeg, men jeg skal nok roe den noe ned under 10 og lande ett sted mellom 8-9 tipper jeg. Jeg ville ikke vært bekymret med 11 i KH og sps.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har brukt forskjellige saltblandinger, men den siste var Red Sea.

Men hva med Fosfatnivået på 0,81 i forhold til det å sette inn lps ? Jobber med saken for å få redusert dette.

MVH  Ulf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Naturlig sjøvann/overflatevann typisk funnet på korallrevene holder en KH på ca 7.

For korallakvarier er det ikke farlig å holde et noe høyere nivå, ja faktisk 9-11 er ofte OK, under forutsetning av at ikke akvariet er veldig næringsfattig. I så fall bør man unngå for høy KH da en del rapporter tyder på at særlig sps koraller kan bli"brent" i vekstsonene.

Jeg tenker at å holde nivået mellom 7 og 8 er optimalt, opptil 9 går som regel greit, men unngå høyere hvis man i regel måler lave fosfat og nitratnivåer.

Google gjerne Randy Holmes Farley som er en kompetent ressurs når det gjelder akvariekjemi, han har gitt noen gode forklaringer på bakgrunnen for KH, blant annet her: https://www.reef2reef.com/threads/what-is-the-ideal-alkalinity.198189/

PS! Som mange kanskje har sett har jeg nylig kjørt i gang en Alkatronic, se egen tråd. Jeg hadde som mål å se om jeg kan stabilisere min KH på 8,0 til 8,5, men ser nå at dette kan bli utfordrende med mitt kalkmikser/reaktor oppsett. De siste målinger ligger nå pluss/minus 9,0, og stiger det mer, så må jeg antagelig justere hvordan min mikser brukes.

Så mao. Ulf; KH på 11 burde ikke være skadelig så lenge fosfatnivået ditt er så høyt, men antar du ønsker å få fosfaten ned, og da bør nok KH reduseres også😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå