Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
akvaflat

Test av Aqua Roche kunstig LS

Anbefalte innlegg

Holder på med å sette opp et nytt Akvarie. 240L Vil forsøke å benytte ca 50/50 Aqua Roche kunstig LS og vanlig LS

Jeg fyller akvariet med Ro vann nå slik at det dekker Aqua Roche steinen 100% (kun denne Stein i akvarier nå) 

Reiser offshore i ca 14 dager mens Stein og vann står med litt sirkulasjon. (Ingen filtre eller skummer kun Ro vann)

Tanken er å sende en vannprøve inn etter disse 14 dager + en fersk vannprøve fra Ro anlegget, så får jeg se i hvilken grad denne kunstige LS påvirker vann verdier. 

Har lest mye +\- rundt dette med kunstig LS så synes det er interessant å se om det går an å lese noe utifra vannprøver  

Forsøkte å gå inn på MarinLab, men får feilmelding når jeg skal finne ut hvordan jeg sender vannprøver. 

Hvordan fungerer egentlig MarinLab? Er resultatene tilbake til å stole på....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg har brukt Aquaroche i både det forrige og nåværende systemet. Ser du tenker 50/50 med LS, og det er nok ikke så dumt.

Siste systemet mitt var jo 90/10, og det tar laaaaaaaaaaaaaang tid å få karet stabilt. Husk å bruke en miks bestående av modnet saltvann med bra konsentrasjon av bakterietilsetninger før du legger oppi den tørre keramikken. Dermed får du trukket bakteriene godt inn i keramikken, ikke bare at bakteriene etablerer seg på overflaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, da har jeg allerede en utfordring... steinen ligger nå å godgjør seg i Ro vann... ser st jeg nå kanskje må vurdere å la den stå tørt en stund før jeg fyller opp med saltvann og bakterier. 

Blir det for mye styr tar jeg den ut og starter med vanlig LS

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, du kan jo bruke keramikken, den er jo ikke ubrukelig, men det tar antagelig bare lengre tid før du kan betrakte den å være like full av mikrobielt liv som frisk LS. 

Har du tålmodighet, kan du jo ta den ut av RO vannet og tørke den, da er du tilbake til utgangspunktet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider