Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Konrad

Grønne boblealger.

Anbefalte innlegg

Boblealger kan være ytterst plagsomme og er veldig vanskelig å bli kvitt.
Det er flere typer men det er spesielt to typer som er vanlige.
Valonia ventricosa kan bli ganske store bobler, vokser ofte som enkeltbobler og er sjelden problematisk.
Valonia macrophysa derimot er mindre bobler, vokser i klynger og sprer seg i mye større grad. Den er nærmest umulig å utrydde helt i et system om du først har fått den, og det er denne spesifikke arten tråden handler om.

Boblealge.jpg.eab7af9fae62d771e8ff5f540544ce57.jpg

Hvilke erfaringer har folk som har hatt denne algen i lengre tid? 
Det finnes mange tips om måter å begrense boblealger, men er det noen som har personlige erfaringer som strekker seg over flere år og som har prøvd å begrense eller utrydde algen?

Selv har jeg greid å få den vekk fra et system ved å redusere akvaskapen for å få oversikt, og så gå nøye til verks over et lengre tidsrom med å fjerne hver eneste algekulefra alle mulige steder. Nå er det gått et år uten at jeg har funnet nye bobler og det er sannsynlig at den er borte fra systemet.

Det jeg har prøvd før er Mitrax krabber, det fungerte aldeles ikke. Så har Foxface vært prøvd, også den uten suksess. Deretter prøvd å tyne næringstilgangen, men selv om veksten ble stoppet forble den i karet.
Gjennom å tråle diverse forum ser jeg utallige eksempler på at selv veldig næringsfattige systemer (som zeovit kar og lign.) vokser allikevel Valonia macrophysa uten problemer. Koraller som Seriatopora Hystrix fanger lett små klumper med løsrevne alger innimellom greinene. Dypt inni korallen blir algen sittende fast og fortsetter å vokse helt i fred for både fisk og frustrerte akvarister med pinsett.

Min erfaring er at plukke bobler, med stor risiko for å poppe disse (som svært ofte skjer) ikke nødvendigvis øker spredningen av algene. Det ene er at bare modne alger har sporene klar. Det andre er at, hvis alternativet er at algen blir sittende i karet så blir i hvert fall sporene sluppet til sist uansett. 
Plukking reduserer algene, samme hvordan man mekanisk får fjernet dem, men det kan ta lang tid.
Å være påpasselig når man setter opp et nytt kar, og undersøke nøye all LS og annet som settes inn i karet, er derfor den aller enkleste metoden for å unngå denne denne plagen.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innlegg Konrad. Nyttig informasjon om en av flere uvesen i karrene våre. 
Selv har jeg lite erfaring med disse, men hadde flere i min 190 l som jeg klarte å plukke ut i ny og ned og dermed holdt i sjakk. Jeg testet aldri andre dyr eller metoder for å få bukt på dem utover å koke karret og alt innhold en alt for varm sommerdag :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant innlegg!

Helt enig i det du sier at denne algen har veldig lett for å bli introdusert i akvariet og nærmest umulig å bli kvitt 100%. Mine erfaringer er også at de heller ikke bryr seg om høye eller lave næringsverdier i akvariet, men mulig veksten avtar noe under lave næringsverdier (?).

Derimot har jeg gode erfaringer med å holde disse under sjakk gjennom diverse fisker. Mange kirurgfisker rapporteres for å spise disse, deriblant Zebrasoma'er, Naso og Ctenochaetus. Min beste erfaring er likevel Siganus'ene (Foxface), som både tar disse og nesten alle andre typer alger som måtte finnes. Bedre algespisere må en lete lenge etter ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde begge typer boblealger i det gamle systemet og holdt disse i sjakk vha fysisk fjerning når jeg skiftet vann. Et stivt type eheim rør på en slange punkterte boblene og sugde ut både innhold og skall. Hverken mitraxkrabber eller grevling (også kalt foxface av en for meg ubegripelig grunn...) gjorde noen særlig innsats.

De små utbrudd jeg fikk i nye systemet forsvant på kort tid etter innsetting av disse:

https://saltvannsforum.no/topic/25850-scartella-cristata-molly-miller-blenny/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå