Jump to content

Recommended Posts

• 4 months later...
På 15.7.2020 klokken 23.42, Tomas skrev:

Et annet tema; kunnskap kan være skummelt, men først og fremst nyttig. Alkatronic viser også pH verdien i tillegg til KH. Det er åpenbart at jeg nå kan se effekter jeg ikke har vært klar over  eller tenkt mye på før. Spot tester av pH har slik jeg nå ser liten verdi, genialt å få en stemningsrapport hver fjerde time.

I sjøvann er pH i regel ganske stabil ca 8,2-8,3, mens jeg i mitt system nå beviselig ligger langt lavere. Høy nok pH har en direkte effekt på korallers trivsel og vekst.

Årsaker til lav pH er først og fremst et for høyt CO2 nivå i luften i stua, dette fordi vi er en hjemmekjær familie bestående av 4 personer, og det luftes jo mindre nå på denne årstiden hvor det er kaldt ute. Til tross for carboex på skummerinnsuget er sjelden pH mer enn 7,8 til 7,95..

En tydelig demonstrasjon fikk jeg forrige helg da vi var på en sjelden helgetur og huset stod tomt fra fredag til søndag, pH steg og holdt seg godt over 8 hele helgen.

Jeg har ingen mulighet til å trekke luft fra utendørs til skummerinnsuget, som ville kunne gi en positiv effekt. Jeg er vel også kommet til den konklusjon at buffereffekten ved å bruke ballingbaserte tilsetninger slik jeg gjør nå er lavere eller dårligere enn før når jeg var en svoren kalsiumreaktor bruker. Jeg hadde høyere pH verdier ved spottester den gang. 
Imidlertid for å korrigere ytterligere, har jeg nå satt på en kalkmikser på ATO tilførselen som vil bidra noe for å bidra på buffersiden. Montert i dag, så time will sjåv om pH blir tilfredsstillende.

AC018AAB-ED76-4004-B8D0-4194914E6DE8.png

• Like 1

Interessant og noe jeg ikke har tenkt på!

Jeg har lukket topp med 2 stk ventiler rett utenifra og inn i topp og bunn av den «lukkede konstruksjonen». En ved skummeren nede og en i toppen. Jeg har ingen carboex på innsuget.

alikavel så får jeg sjelden mye mer enn +-8. vil du anta at en carbiex vil bidra til økt PH og dermed enda bedre forhold i karret?

4C4EC13F-42EB-4528-9DD1-650ED0E9D15C.png

Det ble fort åpenbart at å tilføre kalkvann via ATO ble noe ustabilt, KH stakk i vei, mens pH fulgte egentlig ikke etter, se tidspunkt natt til 6. desember.

Jeg velger heller å koble kalkmikseren slik at jeg tilfører RO vann via doseringspumpe i små kontrollerte doser. Mao. Dosere kalkvann parallelt med ATI Ess Pro.

Jeg kjører også nå refugiet med belysning 24/7, for å få O2 produksjon døgnet rundt. Jeg har litt svak vekst på chaeto, som nok skyldes for dårlig belysning med led. Setter på 2 stk T5 24w rør i stedet. Er ganske sikker på at det gir lignende vekst som jeg hadde i gamle dager🙏

Høyere O2 innhold bør bidra til noe høyere pH.

ED20B7E1-94F0-471A-80AD-06300EAD6C0A.png

42996697-233B-4064-935D-A9303A326F53.jpeg

• Like 1

Med en PH rett rundt 8, pluss minus ørlitegrann, så valgte jeg å teste ATI sitt CO2 filter for økt PH. Bildet viser en generell økning på +- 0,10- 0,20 så det har en positiv effekt på økt PH hos meg. Forskjellen er ikke voldsom men noe er det. 

Uten filter:

610ABD81-8463-4243-8E1B-9D90E1B30C01.jpeg

C078AA78-FE09-4F5E-AF3D-DD722C180948.jpeg

med filter

CC1C0616-EA33-40AF-B470-D5F29CD1D26F.jpeg

sofnolime kopplat till skummarintag ger CO2 fritt intag till skummaren och ut i systemet. 

Vilken effekt du får beror på hur mycket luft skummaren tar. 

I mitt fall ger 2 behållare på 1,5 kilo med sofnolime en 0,4-0,5 ökning på mitt pH i cirka en månads tid.. det utgör en god del. 

Skulle tro du får mer effekt av å testa sofnolime än uteluft.  

• Thanks 1

image.thumb.jpg.d3ca270a24803369fbacde41f955279d.jpgJeg tar luft fra skummerkoppen og fører det inn i co2 scrubber, ifølge det som er skrevet rundt på forskjellige forum, så skal mediet holde lenger. 
Luft fra skummerkoppen er jo allerede scrubbet så burde inneholde mindre co2 mengder. Man må passe på at man ikke drar inn vann i scrubber. Litt fuktig luft er greit men mediet skal ikke dynkes i vann 😂

Akvariet som står i stuen sliter jeg å holde ph over 8. For å få opp ph så doserte jeg kalkwasser på kveld/natt/tidlig morgen. Problemet var at kh økte også, men på feil tidspunkt av døgnet. Styrte dette via Alkatronic/ Apex så kh ikke gikk for høyt, men da kom ikke ph høyt nok 😜 Det ble litt høna og egget 😂

Jeg holder på med å sette opp et mindre akvarie i kjeller hvor jeg har en avtrekksvifte som drar inn luft utenfra. co2 måleren viser foreløpig verdier rundt 500, stiger til rundt 600 når jeg er rundt akvariet over litt tid.
Foreløpig har jeg bare satt opp sump med skummer og apex tilkoblet og ser allerede at ph holder seg stabilt på 8.3. Co2 scrubber er koblet til med luftinntak fra skummerkoppen.
Det blir spennende å se etterhvert som jeg setter inn mer levende hvordan ph endrer seg.

jeg bruker Ati Carbo Ex.

09B0D3CA-DCFB-4133-9D55-A9D2A94CD99A.jpeg

5 timer siden, YanDeer skrev:

image.thumb.jpg.d3ca270a24803369fbacde41f955279d.jpgJeg tar luft fra skummerkoppen og fører det inn i co2 scrubber, ifølge det som er skrevet rundt på forskjellige forum, så skal mediet holde lenger. 
Luft fra skummerkoppen er jo allerede scrubbet så burde inneholde mindre co2 mengder. Man må passe på at man ikke drar inn vann i scrubber. Litt fuktig luft er greit men mediet skal ikke dynkes i vann 😂

Du bör inte göra det.. 
Ja du får vädrat ut mycket CO2 och mediat håller kanske längre men effekterna blir mindre för du får inte tillfört något nytt syre/oxygen till akvariet - genom skummaren - om du återanvänder luften genom filter och skummare. 

Sitat

Akvariet som står i stuen sliter jeg å holde ph over 8. For å få opp ph så doserte jeg kalkwasser på kveld/natt/tidlig morgen. Problemet var at kh økte også, men på feil tidspunkt av døgnet. Styrte dette via Alkatronic/ Apex så kh ikke gikk for høyt, men da kom ikke ph høyt nok 😜 Det ble litt høna og egget 😂

Hur mycket luft drar din skummare genom CO2 filtret?

Sitat

jeg bruker Ati Carbo Ex.

Är det någon speciell anledning till att du väljer det märket? Stötta förhandlare nära dig?
De säljs väl för cirka 1000 lappen för 4 liter? Sofnolime eller annan dykmedia är väl 1200-1500 för 20-25 kilo. 

Edited by Andre Adenbrant

Var ikke klar over den problemstillingen med gjenbruk av luft via skummerkoppen.

Skummer drar ca 900l/time.

Carbo Ex er vel kr 324,- for 3250 gr hos Korallen. Ingen spesielle grunner for det, var det billigste når jeg kjøpte. 
Har ikke hørt om Sofnolime tidligere, får vurdere det neste gang jeg må etterfylle lageret.

3 timer siden, YanDeer skrev:

Var ikke klar over den problemstillingen med gjenbruk av luft via skummerkoppen.

Skummer drar ca 900l/time.

Carbo Ex er vel kr 324,- for 3250 gr hos Korallen. Ingen spesielle grunner for det, var det billigste når jeg kjøpte. 
Har ikke hørt om Sofnolime tidligere, får vurdere det neste gang jeg må etterfylle lageret.

Tack för svar. 

Nej det är långt ifrån allt man kommer å tänka på i denna hobbyn. 

Sofnolime är vanlig dykmedia.. du kan använda all rebreather till co scrubber filter.

Jeg begynte å sjekke dette med sofnolime.

Fant denne: https://fue.no/dykkerutstyr/rebreather/sofnolime-797.html?gclid=EAIaIQobChMIouD4noLN7QIVsAZ7Ch3_uwAWEAAYASAAEgKe1fD_BwE

Med frakt på kr 400 er det litt å spare på denne mot CarboEX, men ikke ekstremt mye.

Ser også ut som partiklene i sofnolime er mindre enn i CarboEX. Dermed lurer jeg på om dette medfører større motstand og hastigheten blir noe redusert gjennom mediet, altså redusert effekt på skummer?

På 14.12.2020 klokken 9.12, Eagle skrev:

Finns olika varianter tror jag..

Med frakt på kr 400 er det litt å spare på denne mot CarboEX, men ikke ekstremt mye.

Jag har bara funnit ut liter pris på carboex och sofnolime säljs i kilo.

Ser også ut som partiklene i sofnolime er mindre enn i CarboEX. Dermed lurer jeg på om dette medfører større motstand og hastigheten blir noe redusert gjennom mediet, altså redusert effekt på skummer?

Ingen aning om storlek men ju mindre ju bättre i förhållande till kontaktyta tänker jag. Har inte märkt något på min skummareffekt sedan installation.

Men det är säkert saker å lära här för mig :)

CarboEx finnes i 3250 g refill forpakninger, som nevnt over. Hos meg må det skiftes med 4-5 ukers intervall når jeg bruker ca samme volum som i den en liters forpakning de fleste starter med. Da er det skikkelig fiolett, altså mettet med CO2.

Har du en link til der du kjøper Sofnolime, jeg kunne tenkt meg å teste?

1 time siden, Eagle skrev:

CarboEx finnes i 3250 g refill forpakninger, som nevnt over. Hos meg må det skiftes med 4-5 ukers intervall når jeg bruker ca samme volum som i den en liters forpakning de fleste starter med. Da er det skikkelig fiolett, altså mettet med CO2.

Har du en link til der du kjøper Sofnolime, jeg kunne tenkt meg å teste?

Jag har bara köpt genom olika dykbutiker i Oslo området när jag har kört förbi. Då har jag sluppit undan fraktkostnaden. Kan tänka att det blir dyrt annars.
Märk att det finns 2 varianter.. en med färgomslag och en utan.. jag kör med den utan så den är säkert billigare.

Följer med på pH ändringar via probe så enkelt å se när det är stopp i luftintag eller slut på media.

Jeg fant ut at i Vollen Marina i Asker, faktisk i samme lokaler vårt firma flyttet ut av i mars i fjor er det nå et dykkerfirma, som selger Sofnolime.

Mao. Det blir en tur dit i morgen😛.

Siden du følger pH som indikator for om mediet er mettet, hvor stort utslag gjør pH før du skifter?

• 4 weeks later...