Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Recommended Posts

Jeg har her tenkt å presentere mine erfaringer med Alkatronic, en ny kontrollenhet utviklet av Jonas Roman fra Sverige, som sørger for stabilisering av kanskje den viktigste parameter vi har, særlig når man har fokus på sensitive akvarieinnbyggere som sps koraller.

Stabil KH eller alkalinitet har i teori og praksis vist seg å hjelpe alle øvrige  mineralverdier til å holde seg på jevnt nivå, og derfor håper jeg å kunne erfare lignende resultater i mitt system fremover.

Jeg kjøpte min enhet i november, og er i ferd med montering og igangkjøring i disse dager.

Her et par bilder fra dagens siste forberedelser/aktiviteter.

Benken(les nattbordet...) kan det være jeg bytter med et passende skap, hadde vært fint å få skjult både Alkatronicen, tilhørende reagenser samt ledningskaoset til pumpene mine. Et passende skap kan være et kjøkkenoverskap satt på gulvet med dimensjon 40-85-30 cm sånn ca.

A2550B82-A3D4-4CF1-ADD8-6A5D649D3C1B.jpeg

AA17AC62-7241-4CC6-AE7A-2D97DC697ECC.jpeg

Dette blir spennende å lese om i fremtiden! Jeg er nysgjerrig på denne enheten og blir ikke overrasket om en kommer til Drøbak med tid og stunder.

De er deilig med lang juleferie så man kan ta seg tid til å kjøre i gang slike nye verktøy.

I dag er Alkatronic koblet opp med reagens, KH-buffer, kalibreringer av pumper og elektrode.

Alt har gått på skinner med unntak av meg selv som ikke forstod rette slangedimensjoner med en gang. Alt var rett, så nå er de første målinger utført.

Kort beskrevet er Alkatronic koblet slik at:

Vann fra sump pumpes inn i et målebeger sammen med et reagens man kjøper i konsentrert form. Blandes ut 1 + 4 med RO vann. Det utføres en pH måling som så konverteres til KH verdi.

Om KH er lavere enn ønsket setpunkt pumpes det inn KH buffer i følge standard ballingmetode. Jeg bruker nå Grotech Carbonate pro instant hvor 84 g blandes ut i 1 liter RO vann.

Om KH skulle være for høy kan Alkatronic stoppe Ballingdosering eller i mitt tilfelle stoppe CO2 tilførselen i kalsiumreaktor.

Trenger nok noen dager på stabilisering, men fire målinger i kveld viser tydelig st jeg burde supplere med kalsiumhydroksyd i min kalkmixer🤔

Siste måling viser god overensstemmelse mot manuelt utført Salifert test 5,8, se siste bilde.

De øvrige bilder fra kalibring, målebeger og kalibreringsskjerm.

All kommunikasjon gjøres fra iphone. Ipad og android fungerer også.

9C83CD60-3E14-46D8-852A-D190BB26B146.jpeg

C5F43478-0D78-4D1C-8737-E84A409B51CF.jpeg

B8C9D4A7-52AC-4B63-9230-9BF9E0B1A6C4.jpeg

1F72BFDD-948D-4BDA-8EE8-F344563395AB.jpeg

Hvordan tar den hensyn til innholdet av CO2 i vannet? pH vil jo synke hvis mengden CO2 øker, noe det gjør hvis det er flere mennesker enn normalt i rommet. Og med synkende pH, så vil vel Alkatronic anta at KH også synker.

En CO2-skrubber på luftinntaket til skummeren vil hjelpe mot variabel mengde CO2 i luften, men hva med kalkreaktoren, som jo tilsettes CO2 for å fungere? Vil ikke CO2 herfra komme inn i akvariet?

Om CO2 nivået stiger og medfører reduksjon av pH som igjen medfører forbruk/reduksjon KH, så vil neste Alkatronic måling vise dette og kompensere ved å øke tilsetning av KH buffer.

Den endelige effekten er at eksterne påvirkninger som mye folk i stuen eller andre CO2 økende kilder blir kompensert. Det blir kun et spørsmål om hvor hyppig du programmerer til å utføre måling.

Som det fremgår av tidligere bilder så er min Alkatronic plassert åpent ved siden av akvariet. Dette byr på noen utfordringer, ikke så vakkert for estetikere og minimalister, ei heller fordi den ikke er heeeeeeelt lydløs.

Etter inputs og god hjelp fra Jonas, vi har vært mer eller mindre online med hverandre i to døgn nå, så har jeg fått redusert min enhet støymessig en god del. Men fordi alle pumpene i Alkatronic har rimelig høy hastighet, er det ikke støyfritt. Dette bør evt interessenter ta med i betraktningen.

For min del er jeg på utkikk etter et høyskap type overskap til kjøkken med mål 40Lx30Dx85H, gjerne med høyglans hvit front. Tanken er at dette passer designmessig ved siden av karet mitt, og foruten Alkatronic ksn romme alle Tunze controllere med alle sine mindre vakre svarte kabler. Å få dette inn i et skap vil støy kunne reduseres.

Jeg vet HTH har slike skap, siden vi har relativt nytt kjøkken derfra, men klarer ikke å se om Ikea har så høye overskap, noen som vet?

Hadde vært praktisk å ta en ti minutters tur (orker aldri lengre på Ikea...) og kjøpe et slikt skap😎

Forøvrig jobber Alkatronicen jevnt og trutt med å bringe min KH opp på et ønsket nivå.

046F9D63-AF8D-4734-B00E-FE2F63B347FD.jpeg

IKEA har veggskap stammer som er 40 brei, 37 dyp (inkl opphenget) og 60, 80, eller 100cm høy

Dette: https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80252112/#/80252112

så har du hvit front i høyglans: https://m2.ikea.com/no/no/kjokken/ringhult-hoyglans-hvit-pub1fcf64c0

Meget bra du deler dine erfaringer med dette :) 

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Takk for tipset Mr. Stian, kan være jeg går for en slik IKEA løsning, men skulle optimalt ha ønsket at skapet kun var maks 30-32 cm dypt. Med 37 cm vil det stikke litt utenfor akvariekabinettfronten, så estetikeren i meg er skeptisk.

Ellers en oppdatering med status så langt, som kanskje er enklest illustrert med kurven slik den ser ut hittil.

På bildet kan man se alle målinger utført siden oppstart sist fredag.

De horisontale linjene representerer øvre og nedre av meg satte grenseverdier for ønsket KH nivå.

Hver prikk representerer en måling:

Rød betyr at målingen er under ønsket KH nivå, og Alkatronic vil da automatisk dosere til KH buffer for å bringe verdiene mot satt mål.

Blå er over ønsket nivå, og kan hvis satt opp slik stoppe KH tilsetning fra Balling, eller stoppe kalsiumreaktor.

Svart betyr at maskinen har gjort en ekstra måling fordi første måling avviker mer enn 0,2 dKH fra forrige måling, om parallellene er like eller tett på hverandre rapporteres første av de to målingene.

Hvite er innenfor målet.

Jeg har endret øvre/nedre grense flere ganger. Når jeg startet opp på fredag kveld hadde jeg delvis med vilje sørget for en noe lav start KH, dette for å teste hvordan Alkatronic ville jobbe med korrigeringer. Det lave nivået fikk jeg til ved å ikke etterfylle pulver i kalkmixeren på en stund...

Hvis verdien målt ligger utenfor vil Alkatronic selv bestemme at den vi gjøre ny måling etter to timer. Pr nå er målingene og øvre/nedre satte målverdi ajour, og det betyr at  ingen action utføres, og målingene gjentas etter den frekvens jeg har programmert den til, pr nå altså hver 3. time.

Det varer nok  ikke lenge nå når jeg ser hvor stabilt dette faktisk er før jeg øker intervallet mellom målinger til 5-6 timer som skal være anbefalt.

NB! Jeg har egentlig et mål om at KH skal ligge omtrent stabilt på ca 8,0 som jeg anser som et godt utgangspunkt med mye steinkoraller i vekst. Verdien hoppet veldig fort opp og er pr nå litt for høy etter at jeg var litt raus med kalkpulver på søndag kveld, har derfor koblet fra mikseren for å se om verdien faller raskt ned igjen eller ikke. Kan også nevne at jeg i løpet av søndagen solgte et par store sps kolonier som utgjorde en kilo hver, og som forbrukte en del mineraler... På kort sikt forventer jeg derfor et lavere mineralforbruk.

Det er foreløpig kort tid, men forhåpningene mine er at Alkatronic vil gi meg bedre oversikt og kontroll på mineraltilsetning og forbruk, slik at jeg raskere kan korrigere når nødvendig. Ikke som hittil hvor jeg i regel har utført manuelle målinger hver 2 til 4 uke.

D2EF4D2E-B4C8-41EA-874B-436FA106C126.jpeg

Alltid kjekt å lese trådene dine da du forklarer såpass godt! Nesten så jeg vurderer å gå til anskaffelse av en slik jeg og. 

Når det gjelder skapet ditt så er det en enkel sak i kappe dette hvis du ikke finner noe som har ønsket dybde. Dette har jeg gjort mange ganger for å endre både bredde og dybde på noen av IKEA sine skap :) 

En stund siden sist her.

Alkatronicen har gått jamnt og trutt siden oppstart, jeg måler nå KH hver 6. time og har justert inn mine tilsetninger via kalsiumreaktor til å ligge på +/-8,0 i KH.

Jeg har imidlertid bestemt for å ta steget helt ut, kalsiumreaktoren er fjernet fra systemet siden 3 uker tilbake, og siden da har jeg dosert kalsium og KH manuelt i påvente av neste steg Dosetronic😋

Dosetronic er en 5 hoders doseringspumpe også utviklet av Jonas Roman, og denne vil styre doseringer av balling basert på resultat av Alkatronic.

Jeg skriver dette nå på et hotell i Gøteborg, og Dosetronicen ligger i bilen, håper å få tid til montering ila et par uker.

Kommer til å kjøre ATI Essential Pro som er en høykonsentrert to-parts tilsetning,. Jeg har også for første gang sendt en ICP-OES test til ATI, som hvis jeg forutsetter måler rett, vil gi et utgangspunkt for hvordan helsen er ellers i karet mitt.

Nå har jeg vært ihuga reaktor/kalkmikser tilhenger i 12 år, så det skal bli rart å kjøre "konkurrenten" Balling. Er forberedt både på adskillig høyere driftskostnader og mer styr med vedlikehold. Trøsten får være at jeg på mine mange reiser og fravær fra karet likevel kan få et visst begrep om tilstand selv om jeg ikke sitter i stua.

PS! Om noen vil ha en superbillig kalsiumreaktor og evt mikser så er jeg kontaktbar.😉

Bør vel også nevne at støyen jeg har nevnt tidligere fra Alkatronic er borte for min del.

Litt justeringer av festene til pumpehodene gjorde susen. Om noen nå kjøper siste versjon i butikk kommer de også med støydempende pakninger, så selv om hastighet på et par av pumpene under måling (pumpe A og C) går rimelig hurtig så er det ikke hørbart.

Så å plassere Alkatronic i et skap er blitt lagt på is inntil videre hos meg.

Dosetronic vært i drift noen uker og doseringene ser etterhvert ut å treffe ganske så presist.

Mitt mål pr nå er å holde KH mellom 7,7 og 8,0, som dermed er lagt inn i Alkatronic som grenseverdier. Faller en måling utenfor over, stoppes dosering, ved måling under doseres ekstra av både ATI Pro 1 og 2.

Bildet viser hvor stabilt det faktisk er siste 3 døgn.

Jeg er på ferie nå og har til tross for det kunne justere doseringene ved behov. Siste justering var 10. Juli.

1B5D139C-09AC-448C-9E0A-047E4F64AF08.png

Hur fungerar det om man har en förhöjd konsumtion av karbonater t.ex. vid stort bruk av rowaphos eller nitratreaktor som påverkar kH värdet?

Dosetronic kontrolleras av aquatronic och den i sin tur beräknar ju doseringarna utifrån kH mängden. Men vid t.ex. tillsats av rowaphos så sjunker kH ganska drastiskt men CA och MG förblir i stort oförändrade. Om Aquatronic då höjer kH så tänker den väl också att den skall korrigera CA och MG, vilket den egentligen inte behöver då eftersom rowaphosen enbart påverkar kH värdet. Vad sker då? 

I mitt huvud blir det då väldigt förskjutet värde - antingen för högt CA och MG.

19 timer siden, Dimorb skrev:

Hur fungerar det om man har en förhöjd konsumtion av karbonater t.ex. vid stort bruk av rowaphos eller nitratreaktor som påverkar kH värdet?

Dosetronic kontrolleras av aquatronic och den i sin tur beräknar ju doseringarna utifrån kH mängden. Men vid t.ex. tillsats av rowaphos så sjunker kH ganska drastiskt men CA och MG förblir i stort oförändrade. Om Aquatronic då höjer kH så tänker den väl också att den skall korrigera CA och MG, vilket den egentligen inte behöver då eftersom rowaphosen enbart påverkar kH värdet. Vad sker då? 

I mitt huvud blir det då väldigt förskjutet värde - antingen för högt CA och MG.

Har du opplevd store fall i KH etter bruk av GFO?

Hvis ja så faller vel ofte kalsium og antagelig magnesium også?

Såvidt min erfaring kan jeg ikke se st verken KH eller andre elementer påvirkes nevneverdig når jeg har brukt Rowaphos eller andre GFO produkter.

Om man har høye fosfatnivåer og gjør en hestekur med mye GFO på en gang har jeg lest at den plutselige fjerningen av fosfat kan «booste» en rask kalsifisering i korallene, som i sin tur kan redusere både KH og Ca/Mg. I så fall vil Alkatronic ved en lavere enn innstilt KH verdi også tilsette mer Ca og Mg.

Om det skulle være slik at kun KH av en gitt årsak reduseres i vannsøylen, men ikke Ca og Mg, så kan man:

1. Øke mengde KH tilsatt via Dosetronic

2. Redusere mengde tilsatt Ca/Mg.

Begge alternativ forutsetter manuell måling av Ca og Mg, og korrigeringer gjøres via appen enten ved å øke eller minske prosentuelt dosering gjennom døgnet, eller ved å øke/minske på noen gitte tidspunkt. I begge tilfeller lar man være å kopiere dosering fra en pumpe til de(n) andre.

Slik jeg praktiserer pr nå tenker jeg at det skal store endringer til for Ca og Mg før det har noen praktisk betydning, mao om Ca er 390 eller 440 betyr ganske lite egentlig så lenge KH er stabil.

På 15.7.2019 klokken 18.22, Eagle skrev:

Har du opplevd store fall i KH etter bruk av GFO?

Ja, rowaphos innehåller kemikalier som sänker kH drastiskt. Vid ett byte - 1 kg ny media - i mina 1800ish liter sänks kH med en dkh över ett dygn om jag inte åtgärdar med manuell dosering.

Hvis ja så faller vel ofte kalsium og antagelig magnesium også?

Nej, rowaphos har ingen inverkan på CA eller MG. Sänkningen beror på kemin bakom bindandet av fosfat i speciellt rowaphos. Annan GFO har inte samma effekt - varken bindningskapacitet eller inverkan på kH.

Såvidt min erfaring kan jeg ikke se st verken KH eller andre elementer påvirkes nevneverdig når jeg har brukt Rowaphos eller andre GFO produkter.

Kanske beror på mängden du använder, hur stora byten du gör och hur du använder median. Jag kör i recirkulerande media - ALL media i rörelse på några tusen liter samt ett genomflöde på 40-60 liter/timme. 

Om man har høye fosfatnivåer og gjør en hestekur med mye GFO på en gang har jeg lest at den plutselige fjerningen av fosfat kan «booste» en rask kalsifisering i korallene, som i sin tur kan redusere både KH og Ca/Mg. I så fall vil Alkatronic ved en lavere enn innstilt KH verdi også tilsette mer Ca og Mg.

Jag har normalt fosfatvärde men bruken av rowaphos är konstant och i stora mängder. Kan inte ta ut GFO för då stiger fosfat drastiskt. 

Om det skulle være slik at kun KH av en gitt årsak reduseres i vannsøylen, men ikke Ca og Mg, så kan man:

1. Øke mengde KH tilsatt via Dosetronic

2. Redusere mengde tilsatt Ca/Mg.

Begge alternativ forutsetter manuell måling av Ca og Mg, og korrigeringer gjøres via appen enten ved å øke eller minske prosentuelt dosering gjennom døgnet, eller ved å øke/minske på noen gitte tidspunkt. I begge tilfeller lar man være å kopiere dosering fra en pumpe til de(n) andre.

Så egentligen så som jag gör nu.

Slik jeg praktiserer pr nå tenker jeg at det skal store endringer til for Ca og Mg før det har noen praktisk betydning, mao om Ca er 390 eller 440 betyr ganske lite egentlig så lenge KH er stabil.

Sant. Men jag ligger stilla till trots för att kH-Rowaphos stressar varandra. Det är bara det att jag hade kunnat önskar mig mindre jobb med å byta media. :)

Mina parametrar är konstant:

kH 7,6-8,3
CA 425-435
MG 1350-1380
K 400-415

I dag har produsenten av Alkatronic og Dosetronic publisert det tredje produktet i serien; Mastertronic.

Dette kan virkelig bli en kioskvelter med automatisk testing av nitrat, fosfat, kalsium og magnesium.

Personlig skaper jo dette interesse spesielt med tanke på nitrat og fosfat. Må vel forutsette at sensitivitet blir tilstrekkelig, særlig for fosfat.

Forøvrig er status på min bruk av AT og DT at KH nå holdes rimelig stabilt.