Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Tomas

Nyoppstartet kar. Tidshorisont for introduksjon av levende

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ett helt nytt system i gang og skal legge en slagplan på veien mot introduksjon av levende. Siden jeg aldri har startet helt på bar bakke (alt dødt) så vil jeg rådføre meg litt.

Karret er helt nytt, ny sand, død LS (Grotech sin behandlede LS for NULL sjans for uønskede dyr og koraller) og har nå gått en uke med temp 26 grader og salt på 1,025.
Null tegn til algevekst.

Verdier:
No3: 5 (OK, men fremtidig SPS vil nok satt pris på lavere verdier. LPS'ene er nok ikke enig :) )
Po4: 0,16 (overvåkes. anser denne som høy)
Kh: 8
Mg: 1200
Ca: 450

Kjører T5 belysning på normal lyssetting og tid.
Jeg tilsetter daglig Sponge Power og Zeobak fra KZ.

Det jeg lurer litt på er veien fremover. vil det for eksempel være direkte dumt å introdusere noe som helst av fisk/koraller/nyttedyr  så tidlig, da dette er ett såpass ferskt system uten noe liv.
En ting er at verdiene er innafor/kan justeres men det er ingen, overhodet ingen mat/næring  som dyrene kan forsyne seg av. Tenker da at man kanskje risikerer å sulte dyrene.

Er det noen med erfaring på lignende oppstarter som har opplevd at ting virker stabilt en stund (hva er en stund?), for å så bli ustabilt med store svinglinger på verdier som følge av etableringen av ett økosystem?

Hva vil være fornuftig i å tilsette som neste ledd i å danne grobunn og ett økosystem for resten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort input, vent med levende, men sørg for næring til bakteriene du tilsetter via Zeobak. Zeostart 3 eller en liten daglig dose vodka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
46 minutter siden, Eagle skrev:

Kort input, vent med levende, men sørg for næring til bakteriene du tilsetter via Zeobak. Zeostart 3 eller en liten daglig dose vodka.

Takk for tips. Zeostart 3 skal anskaffes. Vodka får evt gå i akvaristen :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja nå tenkte jeg enten eller, så vil du ikke dele med deg av vodkaen så er zeostarten et alternativ for karet, om enn noe dyrere i lengden😂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke fått vann i systemet mitt ennå. Men har planene klare for innkjøring når jeg en gang kommer dit. Har sett mye på BRS TV, så jeg er nok litt farget fra den kanten:-D

Jeg skal i likhet med deg starte fra "scratch" med nesten bare død keramisk sten. Jeg regner med å kjøre ca 4 mnd uten innføring av koraller og 8 til 12 mnd før jeg forsøker meg på sps koraller.

Jeg bruker 18 kg CaribSea Shelf Rock fra webzoo i ett 180 liters akvarie(90x45x45). I tillegg skal jeg jeg ha noen få kilo med god levende sten i refugiumet.

Planen er som følger:

---------- Uke 1: ----------
1. Fylle saltvann i akvariet og få dette til rett temperatur.
2. Tilsette Microbacter7 fra Brightwell. For å raskt starte etableringen av "de rette" bakteriene"
3. Legge i en rå rekke eller lignende for å "fore" bakteriene. Samtidig setter jeg i gang reactor med carbon for å unngå lukt.
---------- Uke 2: ----------
4. Forhåpentligvis har jeg på dette stadiget sett at ammoniak(NH3) har steget og synket igjen til et akseptabelt nivå.
5. Når NH3 er innenfor "lovlige" verdier tilsetter jeg levende sten i refugiumet og setter på lys over refugiumet. Akvariet vil fortsatt være uten lys.
---------- Uke 3: ----------
6. Dersom alt ser bra ut nå(Hovedsaklig lave nivåer av NH3) setter jeg inn den første fisken for at bakteriene fortsatt skal ha tilgang på mat. Først når jeg setter inn fisk planlegger jeg å sette igang skummer og ha lys over akvariet.
---------- Uke 5: ----------
7. Ny fisk og alger(chaetomorpha hvis jeg får tak i) i refugiumet. Hvis jeg får tak i skal jeg også tilsette copepods i refugiumet og akvariet på dette tidspunktet.
---------- Uke 7: ----------
8. Ny fisk
---------- Uke 12: ----------
9.De første hardføre korallene.
---------- Etter 8-12 mnd: ----------
10. De første SPS.

Dette er i alle fall planen slik den er tenkt. Så har jeg erfart at tålmodighet en en dyd og planer er vanskelig å følge. Regner med at jeg også skal ha i et lite "cleanup crue"(snegler/eremitter/reker/krabber). Men vet ikke ennå helt hva jeg skal ha eller hvor mange. Regner med at dette avhenger litt av utvikling av alger i hovedkarret. Slik jeg ser det er det ingen vits å ha et celanup crue i et akvarie uten alger. Da sulter de.

Jeg starter opp uten skummer da jeg har lest at dersom du kjører skummer samtidig som du tilsetter bakterier risikerer du at skummeren fjerner de nyttige bakteriene du tilsetter i vannet. Starter derfor skummeren først når de nyttige bakteriene har fått et "fotfeste" i akvariet.

Gjennom hele innkjøringsperioden kommer jeg til å måle saltinnhold, ph ,ammoniakk, nitrat og fosfat for å ha litt kontroll på innkjøringsprosessen.

Endret av KLT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må jeg si at det har vel planlagt. 😁 

jeg kan vel si det sånn at så langt tid klare ikke jeg å vente. 😂 med planen er god. Det er nå lenge siden jeg har vært innom her. Og noe år siden jeg la ned. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, enig med Lurås. Jeg klarer nok ikke vente jeg heller :D
Fantastisk god plan KLT, takk for at du deler!

Verdier etter 2 uker drift:
No3: 2,5 (OK)
no2: 0,05 (OK)
NH3: mindre enn 2 (OK, laveste jeg kan måle)
Po4: 0,16 (overvåkes. anser denne som høy)

Endelig litt alger i karret. Brunt og kjedelig men liv er liv!
Har en SPS å karret også! HAHAHA! En bit av en Hystrix som datt av under transport til det andre systemet mitt.
Dette skal jo bli SPS kar så da var det ikke annet enn helt naturlig å hive inn en allerede nå, før noe annet! hehe.
Blir artig å se hva hvordan den utarter seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå