Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Konrad

UKENS TEMA 52: 1000 grunner til kræsj.

Anbefalte innlegg

Det er sikkert mange som har opplevd kræsj i karet der alt eller det meste dør og man må begynne helt på nytt igjen.
Noen har kanskje opplevd mer enn ett kræsj også.
For å samle noen erfaringer om dette i en tråd kunne det vært interessant å vite hva som skjedde.
Hva var grunnen og kunne noe vært gjort for å hindre katastrofen?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett tips for å unngå krasj når du er på ferie er å gjøre ren alle pumper 2 uker før du reiser.

Ikke sjelden det blir trøbbel med en kort tid etter rengjøring eller når du demonterer, da er det greit at en ikke sitter på flyet.

Når pumpene har gått litt er det sjelden de stopper.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så aktiv her inne lengre siden mitt akvarium er avviklet, men etter omkring 10 år med saltvannsakvarium har jeg etterhvert samlet en del erfaring. Og de to største årsakene til "krasj" av saltvannsakvarium er etter min mening:

1. Teknisk svikt (i mange tilfeller manglende testing og vedlikehold)

2. Manglende biologikunnskaper (mange starter med alt for kompliserte akvarier, uten å ha nødvendig kompetanse til det) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har opplevd katastrofen?
Det er ikke tvil om at mye kan feile for det er ofte kompliserte, omfattende systemer med sensitive organismer det er snakk om.
Strømbrudd når man er borte mer enn et par døgn og systemet er uten tilsyn, er kanskje den største enkeltårsaken til totalt havari?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har heldigvis gått klar fra de store havariene, men i sin tid løsnet 500-literens sidepanel. Fikk en sprekk i silikonet på 20 cm, og 100-150 liter saltvann forsvant ned i gulvet, og inn i taket på utleieleiligheten i kjelleren. Dette skjedde selvsagt 2 dager før jeg skulle reise til Bali...Det morsomme avr at leietaker hadde sendt meg en melding ca 05:00 på natta og sa at jeg kanskje burde sjekke akvariet fordi det hadde begynt å renne vann fra lampa i taket på soverommet hans :) Fikk heldigvis hjelp av Rambo-Roy m.fl. og fikk sendt alt levende opp til Eiken Rek.hjem.

Gjensidige kastet seg rundt, og takstmannen kom neste dag og vi avtalte at han kunne kontakte leietaker for å få det meste fikset. De ordnet opp, og dekket alt av utgifter, både til hus og hvis noe døde som følge av påkjenningene. Etter en fin ferie og litt mere planlegging fikk jeg opp 720'en og der hadde de fleste det ganske greit i noen år.

Hva som egentlig var årsaken vet jeg ikke, men kanskje det begynte å bli gammelt. Det var også blank silikon, men jeg har ikke grunnlag til å påstå at det hadde noe med saken å gjøre.

Endret av GauteG
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Totale kræsj har jeg heldigvis sluppet, men kom til å tenke på noe som ble diskutert ofte før i tiden. Jeg tenker da på det såkalte «Old tank syndrome». Noen som kan skylde sine kræsj på det, eller er det ingen som nå for tiden holder akvariet i drift lenge nok?🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Eagle skrev:

Totale kræsj har jeg heldigvis sluppet, men kom til å tenke på noe som ble diskutert ofte før i tiden. Jeg tenker da på det såkalte «Old tank syndrome». Noen som kan skylde sine kræsj på det, eller er det ingen som nå for tiden holder akvariet i drift lenge nok?🤔

Old tank syndrom er vel noe som oppstår ved manglende vannbytter og manglende tilsetninger av sporstoffer?

I "våre dager" skiftes vel vann vann oftere og sporstoffer tilsettes mer jevnlig som en følge av bedre metoder for enkle målinger av vannet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har varit med om total crash på grund av:

Storm, - strömavbrott. 

Överdosering av kolkälla, - syrebrist.

Ammoniakspik, - ommöblering/ta ut fisk.

Förgiftning, - tungmetaller i akvariet.

Värmespik, - kokt akvarium.

Läckage, - frontruta sprack.

Jag tänker att de flesta crasherna som är snabb kommer av att man handlar lite väl ogenomtänkt. Kanske river inredning för å ta ut en fisk eller överdoserar något för att man skall ordna upp ett problem. Oftast medför det syrebrist eller temperaturskillnader som får djur att dö för att så försämra vattenkvalitet och orsaka multiple deads. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå