Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
akvaflat

Durso standpipe

Anbefalte innlegg

gHei,

Har laget en durso standpipe inni min overrennings boks, sliter med å får dentil å fungere optimalt

Har følgende oppsett

25mm gjennomføring i bunnen av overrenningsboksen. så er det en overgang til 32mm som resten av durso pipen er bygget opp av. 

Sliter med at jeg får mye luft med i avløpet i sumpen. dette skjer uansett hva størrelse på luftehullet jeg på endcap på toppen. Virker som det blir trukket luft ned gjennom pipen og videre ned til sumpen. Har en kuleventil i avløpet på vei ned så kan strupe avløpet men har ikke lyst til å redusere flow. Akvariet er et 240 L med 112l sump

Er det slik at jeg må ytterligere opp i dimensjon på durso pipe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

25mm rør til gjennomføring vil jeg si er litt i minste laget på en 250 liter. Ville hatt minst en 32mm. 

Nå er det vel sånn at alle durso oppsett drar med seg luft så dette vil du ikke bli kvitt. Eller, jeg har aldri blitt kvitt det på alle mine akvarier. 

Skal du ha noe som er 100% lydløst å uten luft så må du over på Herbie overflow. Men da må du ha ett ekstra løp som brukes som nød løp. Det må du også hvis du begynner å strupe på det røret du har i dag. Plutselig får du en liten blokkering å da trenger du ett nødløp sånn at du ikke overfyller akvariet. 

Endret av Mr_Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, 

Ekstra nød nedløp er på plass allerede. så jeg kan vurdere å bygge om til Herbie overflow. Akvariet er ikke i drift ennå, kun testfylt med ferskvann så finnes fremdeles mulighet for å borre nytt hull til større dimensjon ned (selv om jeg egentlig ikke har lyst...)

Hadde durso pipe på mitt forrige oppsett og kan ikke huske at luft videre ned var et problem da...

ser at jeg også har noen utfordringer med kapasiteten på overflow boks, så må nok tilbake i tenkeboksen....

Returpumpe er Octo varios 4 som jeg nå kjører på laveste fart..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke sikker på om det hjelper, jeg tror også du kanskje har litt trangt med 25 mm.

Ellers opplevde jeg at dette Stockman nedløpet jeg beskriver i linken under var mer mer lydløst enn durso jeg har nå inntil jeg bygde herbie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå