Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Eagle

Kuleventiler lekker

Anbefalte innlegg

I løpet av kort tid har jeg registrert lekkasje på to pvc kuleventiler, først på hovedløpet fra kar til sump, og nylig på retur fra sump til kar.

Det er ingen direkte krise fordi lekkasjevannet drypper ned i sumpen, men optimalt er det ikke og irriterende er det i alle fall.

Jeg forstår ikke egentlig hvorfor fordi det jo har vært tett og fint i nærmere tre år. Er det gummipakningene som er årsak eller kan det være annet?

Den fra kar til sump står normalt ca 1/4 stengt siden det er hovedløpet i et bean-animal oppsett, mens den andre alltid har stått fullt åpen.

Noen andre her med slike erfaringer evt tips til løsning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når mine ventiler lekker, er det som oftest at rørene står litt i spenn. Om du skrur fra koblingene blir de stående i samme posisjon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok en god forklaring ja. Men vil det være OK å løsne koblingene, rengjøre pakningene og montere igjen? Altså nærmest nullstille tilbake til start?

Å få redusert evt spenn er ikke enkelt siden alt er limt og inne i et trangt kabinett😫

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja; 

1. Ta ut ventilen i sin helhet. Går ut fra at de har unionkobling på begge sider.

2. Når du har tatt den ut så drar du av handttaket fra akselen. Håndtaket har ett par tapper på undersiden slik at det kan brukes som ett skru-verktøy.

3. Tappene går inn i platen med hull i der du kan se kulen inni ventilen. Når denne platen er av så kan du ta ut en liten tynn pakning som tetter mellom platen og huset.

4. Deretter tar du ut den første skålen inni huset.

5. Så vrir du akselen slik at kulen sitter rett vei til at den kan gli på ett spor og ut av huset.

6. Deretter tar du ut den indre skålen.

7. Press så inn akselen fra utsiden og inn i huset. Den har to pakninger/o-ringer som du kan ta av og rengjøre sammen med alt annet du nå har demontert. . 

Rengjør alt og tørk. O-ringene liker best vanlig såpe og vann med god skylling. Ikke legg dem i eddik og liknende slik du kan gjøre med alle PVC delene.

Sett deretter sammen alt i revers rekkefølge. Nå du bruker handtaket til å skru på lokket igjen må det strammes slik at kulen er passe stram å vri rundt når du har handttaket på akselen. Det kan være du må prøve litt frem og tilbake her. 

Så er det bare å sette alt inn i rør systemet ditt med rengjorte pakninger på unionene. 

Det beste er å ha en ekstra ventil liggende klar/nyoverhalt så går skiftet fort og du kan ta den tiden du trenger til å rengjøre den du nettop tok ut.

Enkel og det blir helt tett hver gang. 

Endret av Dan Bjordal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips, da blir det demontering og rengjøring neste gang jeg skifter vann. Kjøper en eller to ventiler ekstra så jeg kan montere umiddelbart.

Dan; er din rutine for rengjøring noe som bør gjøres på nye ventiler også?

Jeg har forøvrig en membranventil liggende som jeg egentlig ønsker å sette i avløpet fra kar til sump, men denne er større og krever kapping av rør, så kvier meg for jobben🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er smurt fra fabrikken. Godt spørsmål igrunnen. Hva de er smurt med er ikke godt og si og om det er skadelig for fisk/koraller? Hvem vet. 

Jeg har ikke vasket nye ventiler så langt ihvertfall. 

Du skal kjøpe nye sier du? pass på at de er kompatible med de gamle da. 

Endret av Dan Bjordal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her følger et bilde av en av de som jeg tenker bytte. Så lenge ringene man skrur fast har samme diameter og gjenger er det vel OK?

Denne fra Korallen ser veldig lik ut bortsett fra utformingen på kranen: 

https://webshop.korallen.no/products/pvc-kuleventil-2veis-32mm

Jeg har aldri tenkt tanken at pvc-U komponenter må rengjøres, de skal vel være næringsmiddelgodkjent om jeg husker rett.

F7D63D41-204D-4FFF-8E4E-BED81CBA6D77.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på gjengene fra forskjellige fabrikat. Om den du får fra Korallen er samme som på bildet så bør det gå greit. Tro ikke den nederste  på denne siden https://www.shop-meeresaquaristik.de/PVC-fittings-tubes/PVC/32-mm:::175_96_343.html ville funket. Legg merke til at det finnes en egen "Deltec" variant, denne har finere gjenger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, e-mu skrev:

Det er forskjell på gjengene fra forskjellige fabrikat. Om den du får fra Korallen er samme som på bildet så bør det gå greit. Tro ikke den nederste  på denne siden https://www.shop-meeresaquaristik.de/PVC-fittings-tubes/PVC/32-mm:::175_96_343.html ville funket. Legg merke til at det finnes en egen "Deltec" variant, denne har finere gjenger. 

Ja, vet nå ikke om det er en som Deltec får laget selv. Det tviler jeg på igrunnen. Men at det finnes varianter med forskjellige gjenger er helt sikkert. Rør og gjenger og dimensjonering er ett meget komplekst og lite "rett frem" tema. Noen er metriske og noen er basert på tommer. Ett sammensurium. 

Som sagt er det forskejllige kvaliteter ute og går. Den som er avbildet har jeg god erfaring med og jeg tror den kan demonteres og bli som ny igjen. +GF+ eller George Fischer er regnet som en av de beste men kanskje ikke verdt å betale ekstra for til vårt bruk. 

Og ja, så lenge de er matvaregodkjent skal de være trykke for bruk i akvarier. Jeg har brukt hvit vaselin og så en lignende sak fra rørleggerbransjen som jeg ikke husker navnet på i farten. Den er helt maken i konsistens så det er nok mye det samme. 

Jeg har blitt tipset om at glyserol fett skal være bra men har ikke vert istand til å skaffe den varianten som er matvaregodkjent. Ingen kunne skaffe den der jeg henvendte meg. Skjekket apoteker og fargehandler. Har ikke brydd meg mer med det da hvit vaselin også fungerer godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PVC selges jo mange steder og hver og en får kjøpe der man vil men skal man ha masse deler til ett prosjekt er det en fordel å få alt sammen av samme merke. Det er ikke alltid ett 32mm rør er akkurat 32mm etter min erfaring. En union med 32mm rør dimensjon kan sitte løst på røret på enkelte merker mens den er pokker så stram på andre. De stramme er ikke så gode da de tørker for mye av limet vekk når de føres sammen. De løse kan få dårlig heft hvis man ikke har på nok lim. Rørleggere har egne kurs med egne sertifikater for liming av PVC. 

Her har de ihvertfall ett godt utvalg: https://www.koiimport.dk/pl/PVC-fittings-ventiler-lim-m-m_189822.aspx

Endret av Dan Bjordal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tips og råd som har kommet inn her stiller jeg meg bak. Det eneste jeg vil kommentere er om +GF+ ventiler er verdt det eller ei. Jeg synes det. Jegvhar vært borti et lass med ventiler som går fryktelig tregt etterhvert, kombinert med dårlig (tynn og sprø PVC) har det faktisk oppstått sprekker i rørene over/under ventil. IKKE gøy! Så for min del er det kun +GF+ som gjelder men det er sjelden jeg ser de i salg, og det har endt med import fra USA (ebay), som igjen har ført til problem med dimensjoner som jeg tydeligvis ikke har blitt klok på. Håper lokalbutikken (Tropestua) kan begynne å ta de inn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satte på GF rør/ventiler på det gamle systemet mitt og det holdt tett i +8 år, så mulig du har rett André.

Tropestua selger nøyaktig de samme som jeg har, så da gjenstår bare å montere. Bare venter på å bli frisk etter manflu de siste to ukene😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå