Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Vegard Myrvang

UKENS TEMA 48: CO2 skrubber

Anbefalte innlegg

Fant ett nytt spennende produkt på standen til korallen.no på reefmeet.
Ati hadde en ferdig boks klar til å koble på luftslangen til skummern for co2 fjerning, ATI carbo ex air filter 1,5L
Var plug and play på min deltec TC2060, har hatt en pose med slikt medie liggende klart til bruk en stund, men manglet en passende boks å putte det i.
Denne er genialt enkelt å komme igang med.
Tror jeg skal klare å bytte medie i den, men er nok ikke beregnet på det i utgangspunktet.

Ser etter at jeg har satt den idrift varierer pH typisk ifra 8.05-7.85, [kjører kalkreaktor med CO2 på dagtid.]

Kort erfaring med produktet, men ser ut som det holder hva det lover, pH varierer mindre enn før og er litt høyere.

Noen som har flere erfaringer eller synspunkter å komme med ? 

Kjør diskusjon :)

20181128_212904.jpg

20181128_212910.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok i bruk en slik selv for noen uker siden, kjøpte hos Tropestua. Var litt skeptisk til om den skapte redusert luftttilgang i skummeren, men merket ingen forskjell når jeg koblet til.

Det tok imidlertid ikke mer enn 9-10 dager før mediet var fiolett, og da skal det betraktes som oppbrukt og byttes. Jeg har ikke byttet ennå da jeg mangler påfyllingsmedie, og denne 1,5 liters boksen er ikke påfyllbar sies det. Om du får til det Vegard uten å ødelegge den så hoi til😛

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket litt på det, ser ut som det er lokket der en kobler på luftslangen som må løsnes.
Prøver hvordan det går når mediet er mettet.

Har kjørt siden reefmeet 18.11 frem til nå, noe er blitt fiolett men ikke alt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det ikke går å åpne og bytte på denne innpakningen finnes det en større 4 liters beholder fra ATI. Denne er for flergangsbruk.

Alternativt fungerer det fint å bruke en ordinær reaktor for rowaphos etc. Mange av oss har slikt liggende, bare ikke jeg akkurat nå😔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kört med CO2 scrubber en god stund nu men har inte en tanke på att köpa något som är färdigt och klart i box utan köper helt enkelt rebreathers (för dyking) och så kör det i vilket filter eller vilken spann som helst med lock och kopplat till insuger på skummaren. Mycket billigare än å köpa "märkesvaror" och väldigt effektivt i förhållande till att man bor i ett nyare hus med isolering som inte släpper ut/in luft. 

Märker tydlig skillnad på när scrubbern är på eller av samt om man har besök här hemma eller ej.

Kör med cirka 2,5 liter media till en skummare som drar luft 3500 liter i timmen och byter media en gång i månaden.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Medie heter sodasorb og brukes i gass anestesi, så medie er relativt lett å få tak i, men blir nok fort dyrt i lengden hvis det må byttes etter 10 dager...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Dimorb skrev:

Har kört med CO2 scrubber en god stund nu men har inte en tanke på att köpa något som är färdigt och klart i box utan köper helt enkelt rebreathers (för dyking) och så kör det i vilket filter eller vilken spann som helst med lock och kopplat till insuger på skummaren. Mycket billigare än å köpa "märkesvaror" och väldigt effektivt i förhållande till att man bor i ett nyare hus med isolering som inte släpper ut/in luft. 

Märker tydlig skillnad på när scrubbern är på eller av samt om man har besök här hemma eller ej.

Kör med cirka 2,5 liter media till en skummare som drar luft 3500 liter i timmen och byter media en gång i månaden.  

Er det denne eller tilsvarende du bruker?

http://www.fue.no/index.php/shop/rebreather/sofnolime.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Materialet binder CO2 fra den luften som suges inn i skummeren. Dermed reduseres en faktor som påvirker pH i forsurende retning.

Stabil pH er positivt for det meste i karet, spesielt for koraller. I akvarier svinger pH mer enn i havet pga de små volumer og at de står innendørs hvor CO2 konsentrasjonen kan bli ganske høy pga tette rom, lite utlufting og at vi mennesker som oppholder oss der produserer nettopp CO2.

Det finnes andre metoder for å stabilisere pH. Algerefugier/reaktorer som belyses motsatt av akvariet er et godt alternativ.

Eneste metode for å se om dette middelet kan bidra positivt i ditt alvarium er å måle pH flere ganger ila et døgn. Om du synes det svinger for mye, prøv gjerne en slik dings på skummeren.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå