Jump to content

Stein-Egil's 2700 liter

Recommended Posts

Det viktigste er nå oppe å går igjen. Mangler et tre reaktorer (Nitrat, fosfat og kull).

Og det blir nok bygging av ny sump (igjen) når det blir varmere i været. Noen som har noe liggende som er ca 135x50x45?

• 2 weeks later...

Var hos Richard på Zoo-Hjørnet i Østfoldhallen i går og handlet fisk:

1    Paracanthurus  hepatus    4 cm
1    Pomacanthus   imperator     7 cm
5    Chromis  virdis    4 cm
1    Valenciennea  puellaris    6 cm
1    Chelmon  rostratus    6 cm
1    Pseudocheilinus  hexataenia    3 cm

Fiskelista blir oppdatert, bilder kommer.  Alle ser ut til å ha klart seg gjennom første natta og er i fin form.

Skal bli spennende med Chelmon rostratus, det har jeg aldri hatt før. Den er allerede i gang med å plukke på pestannemoner så jeg håper det skal gå bra.

Chromis virdis har jeg heller aldri hatt før, de stimmer veldig bra nå, og fortsetter de på den måten kommer jeg til å kjøpe fler. Hepatus'en kjøpet jeg som erstattning for den jeg fant på gulvet i forrige uke. Den hadde jeg hatt siden 2008 og var 30cm stor og fin.

• Like 3
  • 4 weeks later...

Ny sump på gang, denne gangen med  materialer jeg føler jeg behersker. Den gamle sumpa mi i akryl, begynte å lekke i vinter. Mål blir 132*55*50.

Bra arbeidslys har jeg også, de gamle Pacific python lampene mine. 1. generasjon led for akvarium, kjøpt for 10 -15 år siden.

IMG_20210410_144321448.jpg

Det blir bruk av samme utvendig bod, og målene tilnærmet det samme. Ihvertfall utvendig. Denne gangen blir den veldig solid. håper jeg. Første akrylsump jeg bygde holdt i 5-6 år, den andre noe av det samme. Så nå går jeg for X-finer og epoksy som jeg har gode erfaringer med fra før.

• Like 1

Hei, bruker du sodastream co2 flasker til cal reaktoren ? Evt hvilket adapter / kobling benytter du ? Jeg har fått tak i 2 forskjellige typer som du kobler mellom sodastream flaske og regulatoren, men når jeg skrur på sodastream flaska så spyles gassen ut fra et lite ventilasjonshull på siden i skruadapteret mot sodastream flaske.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

• 2 months later...

Krise!!

Hjem fra ferie til glohett hus og 32 grader i vannet. MInst 7 store acro døde pluss et par Montipora. Orker ikke ta bilder i kveld. Bytter en del vann, for å få ned temp. Acroene var fra 10-15 cm og opp til 40cm😪.

Heldigvis er det liv i noen ennå. 

• Sad 3