Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
e-mu

Stein-Egil's 2700 liter

Anbefalte innlegg

Akvarium

2700 liter med overavrenning til sump. Mål 216x112x110 cm. Sump 140x50x45, ca 315 liter.

se  

for hvordan akvariet ble bygget

Sirkulasjon

5 stk stream pumper (Tunze, Jecod, Sicce) plus RE Red dragon  16 m3 i closed loop.

Retur fra sump Jecod 12000 liter plus en Jecod 8000 til forsyning av diverse filter i sumprommet.

Filtrering

RE Bubble King 300 Deluxe med AquaDriver® SkimClean 300 HELIX

Deltec - FR509 med Rowaphos

Deltec - FR509 med aktivt kull

Deltec - FR616 med biopellets

Levende sten: 200 kg 

Vannverdier

kalsium:  mg/l

Alkalinitet:  dKH

Saltinnhold: 1.025

Temperatur: 24 C

pH: 8,0 - 8,1

NO3:  mg/l

Magnesium: 

Belysning

1 stk GHL Mitras 6100.

3 stk Rapidled Coronas

3 stk Rapidled Onyx

Annet utstyr

Deltec  KM 500

Deltec kalciumreaktor PF 601 S

Alkatronic (ikke startet ennå)

Vannpåfylling styres av en nivåkontroller og timer via kalkmikser og går på formiddagen før lyset går på

Fisk

Pomacanthus xanthometopon 2  stk

Pomacanthus navarchus

Ctenochaetus     tominiensis

Naso    literatus

Paracanthurus    hepatus

Zebrasoma    desjardinii

Zebrasoma    flavescens 2 stk

Zebrasoma    xanthurum

Paracanthurus    hepatus

Acanthurus    sohal 

Holacanthus ciliaris 

Chrysiptera

parasema

Koraller

Nyttedyr

Globus

snegler

10 pussereker

Vedlikehold, mating, 

Mest fornøyd med: kalkalgevekst

Minst fornøyd med: 

NB det kommer mer når jeg får tid

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hatt i sand i akvariet i dag, litt grumsete vann ennå  men veldig fornøyd med lyset det skaper

IMG_20190119_180010627.jpg

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på å gjøre om deler av sumpen til alge refuguim. Har tenkt å bruke en gammel T5 (2x24W)beslysning i den forbindelse. Noen som har en formening om hva slags Kelvin/rørtype som er beste? Hadde i utgangspunktet tenkt på Osram 827 (2700K) men det er kanskje for gult.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte et T8 15W std 2700K rør på refugiet i det forrige oppsettet.Det var ca 35 liter i størrelse, og jeg høstet noe slikt du ser på bildet hver 2-3 uke.

Jeg ser mange bruker mye tid og penger på dyrt lys til refugier, noe jeg erfarte ikke var nødvendig😎

FBED4F14-4660-47BF-912F-B5387C65111C.jpeg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt det jeg hadde av tilgjengelig LED lamper. Dette har vert fra helt billige led med kun hvite og blå samt en fullspektrum DIY lampe. Den siste funket best.

Men kom over disse på ebay: https://www.ebay.com/itm/45W-LED-Grow-Light-Full-Spectrum-Panel-Hydro-Veg-Bloom-Flower-Indoor-Plant-Lamp/273333251417?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Tenkte jeg måtte teste så bestilte 2 stk. De er laget i veldig billig plast og virket til å være av lav kvalitet. Men de funker som bare det! Vokser nesten dobbelt så fort med disse kontra de andre jeg har hatt. Så gjenstår det bare å se hvor lenge de varer da!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå