Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
aleks

Genetisk mulig med oppdrett av designerklovner

Anbefalte innlegg

Var innom dejoung for vel 6 mnd siden og tok med to snowflake klovner som gikk bra sammen. 

Disse går i en tank som er i samme system, men de er alene. Etter 3 mnd begynte de å hate hverandre så det var kjedelig, men håper de finner tilbake. Men til spørsmålet, er genene i disse high end klovnene for utvannet til å kunne drive oppdrett med dem? Er ikke helt sikker på hvordan eller om det er mulig til å få dem til å yngre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noen ekspert på genetikk, men har jo hatt litt om slikt i utdannelse og i jobbsammenheng, som antagelig kan være verdt å tenke videre i denne sammenhengen.

Snowflake klovner er en oppdrettsform, altså en selektiv fremavlet fargevariant av naturformen altså dden klassiske Nemo. Tilsvarende selektiv avl av andre arter f.eks. masse ferskvannsfisker for å fremskaffe visse egenskaper, de fleste slike er fertile. Så lenge selektiv avlforegår innenfor en art, som i dette tilfelle Amphiprion ocellaris bør avkom være fertile.

Det jeg har erfart litt og som vi antagelig  bør tenke mer på er at klovner, sannsynligvis andre fisker og dyr også, bør få lov til å velge sine partnere selv. Man skal antagelig ha litt flaks om to tilfeldige individer valgt i butikk skal bli kjærester og livsledsagere.

Jeg har et ferskt eksempel på dette selv. Kjøpte et tilsynelatende harmonisk viltfanget par av Snow Onyx Bali klovner som jo er en Amphiprion percula. A. percula er kjent for å være ganske aggressive seg i mellom, mye mer enn de til forveksling ofte like ocellaris.  Mitt par var altså harmoniske i butikken, men fungerte ikke slik når jeg kom hjem med dem. Det tok måneder før den største (hunnen) etablerte seg i en anemone, mens det mindre hannindividet holdt seg unna på god avstand. Mao. miljøendringen var nok til å skille dem.

Om dine finner harmonien igjen, så burde de altså slik jeg tenker kunne få avkom.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå