Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
e-mu

R.I.P. min kjære Imperator

Anbefalte innlegg

I kveld fikk jeg endelig fanget min P imperator, som ikke har spist siden før sommeren, da den var (nesten) blind. Jeg har nå hjulpet den over i fiskehimmelen.😥

Det var ikke så mye igjen av den nå, så jeg skal spare dere for bilder av hvordan den var på slutten, men utrolig seiglivet var den. I steden kommer det ett bilde fra 2004, hvor jeg hadde hatt den i ca 1 år. Det andre bildet er fra 2011, hvor den virkelig var sjefen i akvariet. 

DSC_0005c.jpg

DSC_1748_25.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Den var nok eldre enn 14 år jeg kjøpte den i april 2013 og da hadde den gått 4-5 år i et litt for lite akvarium i Gøteborg, så den hadde stangnert i veksten. Var vel 8-10 cm men ikke farget ut. Så et år eller så i havet et sted først, så den var nok 20 plus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, leit å høre. 
Imponerende å ha en fisk så lenge syntes jeg. Det forsvarer jo prisen også på disse, når man kan ha de såpass lenge. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff. Det var leit.
Jeg er helt ny i gamet. Fikk 2 klovnefisker for 14 dager siden - hvorav den minste døde nå på lørdag.
Det var så rørende å se hvordan den største svømte rundt den og tydeligvis var litt preget.

Kan den ha vært syk når jeg fikk den? Den tok ikke til seg mat.

Trodde ikke jeg kunne bli så lei meg for at en fisk døde - men det ble jeg.

Vannverdiene skal være bra?
Nitritt=0
Nitrat = 0
Ammonium=0
KH = 9,6
Salt= 1.026
Temperatur = 25

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 10/15/2018 at 1:51 PM, Cathrin said:

Huff. Det var leit.
Jeg er helt ny i gamet. Fikk 2 klovnefisker for 14 dager siden - hvorav den minste døde nå på lørdag.
Det var så rørende å se hvordan den største svømte rundt den og tydeligvis var litt preget.

Kan den ha vært syk når jeg fikk den? Den tok ikke til seg mat.

Trodde ikke jeg kunne bli så lei meg for at en fisk døde - men det ble jeg.

Vannverdiene skal være bra?
Nitritt=0
Nitrat = 0
Ammonium=0
KH = 9,6
Salt= 1.026
Temperatur = 25

At den ikke tok til seg mat er ikke et godt tegn. Hva som er årsaken til at din døde er nesten umulig å si, uten å ha sett både fisken og akvariet ditt før den døde.

Men som et tips, så ser jeg at du har ganske høyt saltnivå, mange butikker har mye lavere (1,018-1,021) i fiskeakvariene sine. Ved så lavt saltnivå som butikkene ofte kjører kan man ungå visse sykdommer (prikk). I ditt tilfelle så kan fiskene ha blitt stresset over flytting fra vann med lavt saltinnehold til ditt akvarie. Det er mye mer stressende for en fisk å gå fra lavt saltinnhold til høyere enn motsatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempetrist å høre om Imperatoren din. Man får jo et forhold til fisk, spesielt når man har hatt dem lenge. Husker du hvor lang tid omfargingen tok og hvor stor ble den før den døde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omfargingen gikk relativt fort, ca 6 måneder om jeg husker rett. Var vel 10 12 cm da. Ble vel rundt 30 cm hos meg. Kommer helt sikkert til å kjøpe meg en ny snart😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig inspirerende, men samtidig litt trist.

Et godt bevis på at visse populære fisk fint kan holdes i private akvarier og oppnå en en forventet levealder så lenge vi gir dem gode forhold. Slik du har gjort gjennom lang tid.

ved neste korsvei har du vurdert evt å kjøpe flere unge eksemplarer og se om du kan få til en harmonisk gruppe eller par?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå