Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
  • 0
Cathrin

Oppvatring av akvarium

Spørsmål

Hei igjen fra oss nybegynnere... som ikke har vært så heldig med oppstarten, men lang historie kort;:
akvariumet har en helling på 1 cm som luter fra vegg og ut i rommet så vannstanden er 1 cm høyere på den ene langsiden,.

Nå skal det vatres opp, heldigvis har vi ikke noe fisk etc enda, bare levende stein og sand selvfølgelig..

Har hørt at det finnes matter til å bygge opp mellom akvariumet og skapet under, men aner ikke hvor vi 
får tak i det, så en snekker skal lage en ordning under selve skapet.

Har noen tips til oss for hvordan få dette trygt gjort uten at akvariumet sprekker?
Tåler det stå på mykt underlag som f.eks sofa til dagen etter?

Bør vi fjerne all sand og stein?  Alle råd mottas med takk, for å unngå tragedie... 

Akvariumet er et Aqua-medic Xena 100 - ca. 325 liter.
Det skal "bare" løftes av og stå fra i morgen kveld til tirsdag kl. 1100 da snekkeren kommer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
15 minutter siden, Cathrin skrev:

Hei igjen fra oss nybegynnere... som ikke har vært så heldig med oppstarten, men lang historie kort;:
akvariumet har en helling på 1 cm som luter fra vegg og ut i rommet så vannstanden er 1 cm høyere på den ene langsiden,.

Nå skal det vatres opp, heldigvis har vi ikke noe fisk etc enda, bare levende stein og sand selvfølgelig..

Har hørt at det finnes matter til å bygge opp mellom akvariumet og skapet under, men aner ikke hvor vi 
får tak i det, så en snekker skal lage en ordning under selve skapet.

Har noen tips til oss for hvordan få dette trygt gjort uten at akvariumet sprekker?
Tåler det stå på mykt underlag som f.eks sofa til dagen etter?

Bør vi fjerne all sand og stein?  Alle råd mottas med takk, for å unngå tragedie... 

Akvariumet er et Aqua-medic Xena 100 - ca. 325 liter.
Det skal "bare" løftes av og stå fra i morgen kveld til tirsdag kl. 1100 da snekkeren kommer.

Hei,

Slik jeg forstår det så skal dere tømme det for mest mulig, løfte det av og avvente til snekker kommer.
I såfall vil jeg nok anbefale å ta ut alt av stein, kjedelig om noe skulle velte og lage sprekker eller skader i glass.
Sanden kan du gjerne ta ut, er faktisk en del vekt her samt at det helt sikker ikke er gunstig å ha den vakten på bunnen når dere løfter.
Jeg vil anbefale å fjerne så mye som mulig. 
Selv flyttet jeg ett kar etter denne metoden og det gikk fint.

Når ting er på plass så vil jeg anbefale en slags matte under akvariet. Ala liggeunderlag fra sportsbutikken eller noe som er hakket tynnere. (yoga matta f eks)
Dette er for å kunne bidra litt til små ugjevnheter i stativ mot bunnplaten.
Jeg vil nok også anbefale at akvariet settes på noe papp / isopor eller lignende når dere skal løfte det av stativet, slik at dere skåner gulv og kar mest mulig. Sofa virker unødvendig mykt og risikabelt.

Husk å vær nøye nå så du slipper å angre i fremtiden når revet er fantastisk og tragedien med sprukket kar er størst.
Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

tusen takk for svar.

Da tømmer vi det for alt som er. grunnen til at jeg tenkte sofa var at vi slapp belastningen på rygg etc å sette det på gulvet, å få det opp igjen. Selve akvariumet uten noe i veier ca. 100 kilo tror jeg.

Det fulgte med en plate som ligger mellom skapet og akvariumet. Tenker du at vi skal ha en myk matte til mellom der?

Slike isoporplater - får man det på byggvareforretninger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Isoporplater får du f.eks på obs bygg. Koster nesten ingenting. Jeg kjøpte 2 plater for 17 kr på Maxbo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå