Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Alexander Egge Engvik

Montipora Digitata Lilla sykdom?

Anbefalte innlegg

Fikk denne montiporaen for en uke siden, og når den kom var den helt hvit unntatt tuppene som var lille. Har hatt blomstrene (eller hva enn du kaller det) ute helt siden jeg fikk den. Ser da ingen forbedring i farger siden på denne uka jeg har hatt den. Har da ikke hatt noe SPS koraller før den tid, og akvariet har vært innkjørt i ca 1 måned. Så ganske ferskt akvarie.

Lurer på hva i all verden det er som skjer med montiporaen med de brune flekkene og sånt på bildet??? 

Hadde da kjøpt 4 snegler som var død når de kom (det skjønte ikke jeg før det var gått noen dager..) så nitratene mine skøyt opp til 20 ppm, men har nå siden synket til ca. 6 ppm.

Ammoniakk og nitrit på 0

Har ikke fått testkittet for Ca og Mg enda så får ikke testet det.

dKH på 10

20180816_221611.jpg

20180816_221738.jpg

20180816_221626.jpg

20180814_152543.jpg

Endret av Alexander Egge Engvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Den så ikke ut til å trives noe særlig.

De "brune" flekkene du sikter til ser ut til å være alger som vokser på en død korall. 
Den har helt klart delvis dødd men polyppene i tuppene lever fremdeles.

SPS krever gode og stabile verdier. no3 på 6 er mye til optimale sps å være. 0,6 er også mye men nærmere ideelt. nitrat trenger riktignok ikke være grunnen til at den ikke trives.
KH på 10 er høyt, men innafor. 7-10 vil jeg påstå er ideelt.
Ca og MG bør du anskaffe deg kit på om du vil ha SPS. de overnevnte verdiene er nødvendige å holde stabile for å holde dem over tid.
Lys er kanskje like viktig. Hvordan lys har du nå?

Du skriver at montis'n hanglet når du fikk den, så ikke nødvendigvis noe galt hos deg, men hos forrige eier eller i transporten.
Når jeg opplever at mine sps mister vev slik di har gjort så har jeg brukt å klippe dem for å fjerne det døde, gjerne over på "friskt vev siden" av skillet på korallen for å kunne stoppe forplanltningen av døende vev. Dette kun til info ved senere anledning, for i ditt tilfelle ville jeg nok valgt å droppe det å heller krysset fingrene for at ting roer seg og fått målt vannverdier.

Mitt beste tips: 
Ikke mist motet om dette ikke funker for det å introdusere sps i ett "nytt" akvarie etter kun en måned og med er nok å anse som ett suiside mission med relativt små sjanser for suksess.. La ting stabilisere seg, få kontroll på vannverdier, introduser andre koraller etterhvert og få litt tips og råd før nye sps kjøpes inn.

Mvh Tomas 

• Like 1
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, takker for et flott svar!!

Har da Maxspect R420R lys på 40% max styrke på det sterke tidspunktet. Korallen er og høyt oppe i akvariet, nesten på overflata.

Jeg fikk mange koraller gratis pga en som skulle legge ned så var ikke noe skade i å prøve SPS alikevel når sjansen bydde seg, om den overlevde hadde det vært flott, om ikke så hadde jeg ikke blakket meg på forsøket.

Calc og Mg osv osv vet jeg er viktig og har kjøpt men må vente på det skal komme i posten. Vannbytter i mellom tida i alle fall.

Men da lar jeg den være i fred og krysser fingrene heller for at ting bedrer seg med tid. Jeg vet ikke om jeg tør å klippe av noen som helst deler av den i tilfelle det skulle stresse den enda mer.

Takk igjen for svaret 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig!
Høres mest fornuftig å la den være slik den er i dette tilfelle ja. :)
Selv har jeg ikke erfaringer med Maxspect men det er jo populære lamper. Sikkert noen her som kan komme med innspill om de har erfaringer med disse.
Hvor bor du hen? 
Sjekk ut om det finnes andre akvarister i nærheten som du kan invitere det på kaffebesøk til. Alltid moro å møte andre i hobbyen, få førstehånds tips og råd samt ideer på teknikk og levende!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ditt innspill og så lar vi den være ja.

Las en del på nettet og fikk inntrykk av at Maxspect skulle være bra så endte med det merket.

Bor i Ålesund, der miljøet er deprimerende 😕 Vet om en kar her som har et voldsomt flott og nydelig SPS kar, men kun han jeg vet om her i området. 

Der er derimot en del folk i Kristiansund som driver 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå