Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
KLT

TMC 180 liter - Jessheim

Recommended Posts

Starter en ny tråd for mitt neste saltvannsakvarium. Dette er det tredje karet jeg setter opp. De 2 tidligere karene jeg har satt opp finner du her og her. Karet jeg setter opp nå er et TMC Signature 90 (90x45x45) som er kjøpt brukt. Dette er et prosjekt som jeg kommer til å bruke litt tid på å få det som jeg vil. Regner ikke med å få vann i karet ennå på en god stund.

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Akvarium

TMC Signature 90 ca 180 liter med overavrenning til sump. Mål 90*45*45 cm. Sump ca 70 liter.

Sirkulasjon

Filtrering

Vannverdier

Belysning

Annet utstyr

AUTOAQUA Smart ATO Micro

D-D Dual Heating & cooling controller

Fisk

Koraller

Nyttedyr

[[Template core/front/global/commentEditLine is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Akvariet er hentet vasket og satt på plass der det skal stå. Vegg i vegg med badet. Kjekt å ha kort vei til vann. Karet er som sagt kjøpt brukt og det fulgte med en hel del utstyr. Usikker på hva jeg skal bruke og hva jeg skal kjøpe nytt. Har vært på IKEA og kjøpt et skap som skal inneholde RO-vann til ATO og teknisk utstyr. Slik ser det ut i dag:

Akvarie 12.08.18.JPG

Sumpen som fulgte med har jeg tatt fra hverandre. Har designet en sump tilpasset triton-metoden. Dette betyr et stort kammer til refugium, et kammer til skummer og til slutt retur.

Dette er løsningen jeg har kommet frem til(Blå piler viser vannstrømmen):

Sump 2.JPG

Woohoo...Steinen har kommet. Rakk å leke litt med plassering før jeg drar på fjellet i helgen. Bestilte 18 kg CaribSea South Seas Shelf Rock fra webzoo. Skal bruke noen dager på å finne en layout som jeg blir fornøyd med. Slik ser det ut nå. Dette blir neppe den endelige layouten. I hovedkarret skal jeg kun ha denne steinen. I refugiumet skal jeg ha noen kilo levende stein.

Stein 1.JPG

Stein 2.JPG

Stein 3.JPG

Driver fortsatt å leker med steinen. Vanskelig å bli helt fornøyd. Må la det stå noen dager så dukker det sikkert opp noen nye idèer.

Slik ser det ut nå:

Stein v2 1.JPG

Stein v2 2.JPG

Stein v2 3.JPG

Her går det saaaaakte fremover, men det går fremover. Har hatt er litt for langt opphold grunnet jobb og utdanning. 

De siste dagene har det begynt å skje ting igjen. Har nå fått på plass endelig lay out av akvascapen. Denne er limt/murt fast med stone fix fra Aquaforest. I tillegg har jeg foliert ene sideveggen og bakveggen.

Slik ser akvariet ut i dag:

7F9ADA00-23E1-4A7C-BE9A-FB00A04587C9.jpeg