Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen

Anbefalte innlegg

Våger meg på et nytt tema her. 

Hva er den ultimate sumpen. Dreambox vil nok mange si, men tank at en har et rom i kjelleren med plass til "alt" en vil ha i sumpen. At en ikke trenger å ha det inne  kabinettet.

Hva ville dere ha sørget for at sumpen inneholt. Hvor mange kammer. Inter eller ekstern skummer? 2 returpumper. Automatisk vannpåfylling.

Vannbytter uten å på virke vannstand. Jeg har ingen fasit, bruker i dag en standard 3 kammer sump. Den duger. 

Mange nok bidrag vil kunne gi et hint om det optimale:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende tema!
Jeg går nå fra selvlaget med 3 kammer til denne: 
https://www.korallboden.com/products/reef-sump-xxl-optimum-700lmax-825l
Riktignok ikke kjøpt hos Korallboden men lokalt hos Tropestua.
Dreambox har selvfølgelig vært vurdert men prisen koster mer enn det smaker syntes jeg.
Slik jeg har det i eksisterende system så tømmer jeg hele sumpen ved vannbytte, ergo fjerner all drit og møkk som er der, hiver inn salt og van n, varmer opp og skrur på retur. Veldig kurrant egentlig. Slipper å ha en blandetank.
Hvordan jeg løser dette i ny sump blir spennende å se.

Ideelt så skulle jeg ha plass til ett lite refugium, da dette er en fantastisk flott måte å fjerne no3/po4 på.
Ville nok valgt intern skummer og reaktorer pga den potensielle faren for over(for)svømmelse :D 
Min nyeste ide i kommende sumpe er overrenning til avløp. Blir det så-så høy nivå så renner det rett i sluk = trygg parkett!

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sump i kjeller. Bildet under er noe gammelt så innholdet er ikke oppdatert.

Her har jeg 4 forskjellige akvarier som alle har sin egen funksjon. Det øverste er første kammer som inneholder skummer og reaktorer. Dette karet brukes også til vannbytter. Har direkte avtapping til sluk på dette, samt påfyll fra 1000 liter tank som står ute med sjøvann. Under dette er refugiet som pr i dag inneholder mye LS, samt 2 forskjellige macro alger som jeg fjerner ca hver 3 uke. Så går det videre til tredje akvariet som inneholder mer LS og alt av sensorer til Apex og retur pumpe. Denne delen har og en del flotører koblet til apex om nivået skulle bli for lavt eller høyt. Siste karet helt til høyre er ferskvann. 

Dette funker veldig fint for meg. Jeg holder på å bygger nytt akvariet så det vil bli litt endringer. Spesielt på den siste delen med returpumpen. Jeg vil få litt bedre plass så da vil dette bli en del større. Mest for å øke total vannvolum.

Bordet som alt står på har 5cm høy kant samt at det er malt med membran og har sluk. Så skulle noe skje så går alt vannet i sluk.

2IxvAre.jpg

Endret av Mr_Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig spennende tema, men som jeg er nær ved å si det ikke finnes noen endelig løsning på.

Jeg har som endel vet en Dreambox, en fantastisk bygget sump, solid og vel gjennomtenkte løsninger, fint med deksler som bidrar til mindre søl, fordampning og som gir et ryddig inntrykk. Meeeen 100 % fornøyd er jeg ikke, og det skyldes ikke Dreamboxen i seg selv fordi for meg ville drømmen være å kunne ha sumpen frittstående i et tilstøtende rom, ikke i kabinettet under karet som jeg har nå.

Så svaret på den optimale sump for meg er:

En som står i et åpent lett tilgjengelig areal; for enkel adkomst til alt innhold uten å kravle rundt på gulvet og leke slangemenneske for å komme til de ulike komponentene.

Jeg skulle ønske at sumpen kunne vært modulær; kunne supplere med flere eller fjerne kammere etterhvert som behov og nye målsetninger og supplering med annet utstyr etc melder seg.

Siden jeg kjøpte min for 3 år siden, en sump jeg tenkte skulle løse nesten all mine ønskemål hvor kun supplering med en ekstern kalkmikser og reaktor har jeg:

Byttet ut medfølgende 800 um filtersokker med først 200 um, deretter endt opp med 400 um. 800 er for grove, 200 er for fine, går fort tette med den høye flow jeg har så 400 er en god mellomløsning.

Kjørt med Deltec KM500 og 501 mikser/reaktor utenfor sump, men pga litt stor risiko for lekkasjer har jeg byttet til en Twolittlefishies hangon KW reactor 300 for mikser og en Tunze 3171 selvaspirerende kalkreaktor plassert i sumpen. Sistenevnte er så kompakt og lav at den får plass i og under lokkene i Dreamboxen.

Jeg har to mediareaktorer hvor en gikk med biopellets fra starten og den andre med kull. Nå er biopelletsen kastet ut og erstattet med siporax, den andre kjører fortsatt kull, men delt i to vha blåfilterinnsatser hvor andre del kjører GFO. Har brukt Rowaphos, men har konvertert til Faunamarins PowerPhos da denne er litt grovere i konsistensen og dermed mindre søl og pes.

Under planleggingen bokstavelig talt dre... jeg i buksa. Glemte nemlig plass til UV, noe jeg har smertelig fått erfare ALLTID bør være med. Det er nå montert, om enn ikke på en helt optimal plass.

Hvis sumpen kunne enkelt bygges om, så ville jeg vurdert fleecebox i stedet for filtersokker, også savner jeg mitt Chaetomorpharefugium fra mitt gamle oppsett. For fleece måtte jeg byttet hele sumpen, det er uaktuelt... For alger kan jeg se på de mindre nye algereaktorene, men jeg synes det er for mye pes oå tynne ut algene i slike. Jeg kan få plass til et Dreambox refugium, men det blir veldig mye pes å få plass.

Videre har jeg nettopp bestilt en Alkatronic KH kontrollenhet. Denne skulle jeg ønske å ha inne i kabinettet, men det er ikke plass, derfor må den monteres utenfor.

Mao. slik utviklingen er i vår hobby er fleksibilitet kanskje det viktigste i en optimal sump.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, Eagle skrev:

Under planleggingen bokstavelig talt dre... jeg i buksa. Glemte nemlig plass til UV, noe jeg har smertelig fått erfare ALLTID bør være med. Det er nå montert, om enn ikke på en helt optimal plass.

Hvis sumpen kunne enkelt bygges om, så ville jeg vurdert fleecebox i stedet for filtersokker, også savner jeg mitt Chaetomorpharefugium fra mitt gamle oppsett. For fleece måtte jeg byttet hele sumpen, det er uaktuelt... For alger kan jeg se på de mindre nye algereaktorene, men jeg synes det er for mye pes oå tynne ut algene i slike. Jeg kan få plass til et Dreambox refugium, men det blir veldig mye pes å få plass.

Videre har jeg nettopp bestilt en Alkatronic KH kontrollenhet. Denne skulle jeg ønske å ha inne i kabinettet, men det er ikke plass, derfor må den monteres utenfor.

Hva mener du med Fleecebox istedenfor filtersokker Tom?
Kjører du UV hele tiden eller fyrer du den kun ved behov og introduksjon av nye fisk?
Så spennende med Jonas sin KH enhet! Denne vil jeg komme å få sett på når den er oppe å går

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker på tilsvarende slike Rollermatløsninger. Fra RE heter disse: https://royalexclusiv.net/en/dreamboxes/dreambox-filter-sytems-3-0/

Alkatronicen ble bestilt før helgen og det drøyer nok litt pga leveringstid. Jeg vet ikke om det er noen norske akvarister med praktisk erfaring med denne ennå, så om jeg får ånden over meg så lager jeg en liten tråd her etterhvert😎

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik at dere har et røroppsett som fungerer slik at en kan skifte alt vannet i sumpen uten at det påvirker vannstand i hovedkar. Er har og en tanke om å kunne la vannet sirkulere uten å gå via skummer, når en doserer med reefpearls.

Er det noen som har det slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en åpen sump på ca  700 liter. 2 meter lang. Tenkte å dele den inn i flere kamre. Dette med fleksibilitet er en god ide. Jeg har en flow på 6000 liter i timen, så filtersokker hos meg går tette veldig fort. Jeg har 3x50 mm avløp fra hovedkaret til sump, hvorav det ene er nødavløp. Avløp kan stenges med kulekran, slik at sumpen kan tømmes. Jeg kommer tilbake med mer info, når jeg har kommet videre med sumpen.

MVH   Ulf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Jonasvp skrev:

Er det slik at dere har et røroppsett som fungerer slik at en kan skifte alt vannet i sumpen uten at det påvirker vannstand i hovedkar. Er har og en tanke om å kunne la vannet sirkulere uten å gå via skummer, når en doserer med reefpearls.

Er det noen som har det slikt.

Hvis du ser på bilde jeg har så har jeg ett Y-ledd rett før det første øverste karet mitt. Når jeg bytter vann så skifter jeg bare retning på returen fra karet sånn at flowen går utenom det øverste karet. Dette gjør at sumpen fremdeles funker, men uten skummer og reaktor mens vannbytte pågår. Nivået i hovedkaret blir da konstant da resten av sumpen fremdeles går. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det nå Stian. Det var en lur løsning, men jeg har min sump i samme plan, men ser for meg at jeg kan legge en bypas som gjør at vannet blir konstant. Min tanke er å få til en løsning, hvor vannet går rett tilbake til hovedkar, og hvor jeg kan rote å vaske så i sumpen uten at det på virker hovedkar. Må bare tenke litt. 

Annet. Er kommet mange som svsiser plast til diverse kasser, noen som har erfaring med å bruke feks svart 10 mm plast til sump?

Ang retur, så har jeg 10000 L i timen. tenker å nytte meg av 4 filtersokker. Men er filtersokk et must, om en har stor nok sump. Har en da et kammer med rolig flow, så vil vel detrus legge seg der.... så bare å suge opp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare har en sump under karet, men med flere kammer så kan du jo gjøre det nesten på samme måte. Når du skal skifte vann eller rengjør så lar du nedløpet gå rett til returkammeret. Da har du hele resten av sumpen du kan jobbe på å fremdeles ha gjennomstrømming i akvariet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av oivind.gran
      Selger en Dreambox XS 130l (100x40x30l) 
      Det følger med :
      Filter sokker (1stk 800,5stk 200 og 9stk 100micron)
      lyddemper 11stk
      Internt blått lys
      Royal exclusiv limit switch 

• Av Lenaoygarden
      Då har eg endeleg fått starta opp med akvariet mitt! 
      Eg har kjøpt eit bruka akvariet med levande stein, to klovnfiskar, ein "svenske" og ein sandstjerne. Eg blei tipsa om å fyrst ta i vatn, så steinane, så sand og tilslutt fisken. Det som har skjedd nå er at vatnet er veldig grumsete og det ligger masse sand på steinane og korallane mine. Har prøvd å fått fjerna ein del, men får ikkje vekk alt. 
      Nokon som har tips på når vatnet kjem til å bli klart og om det evt. er noko eg kan gjera for å få vekk sanden?
    • Av Magk
      Driver og planlegger akvarium da... jeg har jo spurt litt rundt her før mtp. størrelse og utstyr etc. Nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal dele inn sumpen. 
      Etter mye måling og planlegging av stue så ser det ut til at hovedakvariet blir på rundt 1000l gitt at vi får forsterket gulvet tilstrekkelig. Maks lengde på 2 meter.
      Det ser også ut til at jeg får bygge ett lite rom i kjeller etg. under akvariet som jeg kan ha sumpen i, samt alt «det andre» som kona kaller det. Ønsker meg en så stor sump som mulig men jeg tipper den blir i overkant av 500l. 
      Høres 75cm dybde og 60cm høyde greit ut eller bør jeg gå for 60cm i dybde også? Det skal jo være enkelt å jobbe i sumpen.
      Mtp. Inndeling så tenkte jeg som følger;
      Rom 1: vann fra display tank, fylt med LS. 
      Rom 2: For skummer men jeg ønsker egentlig å prøve uten så dette blir enten tomt eller fylt med LS/filtermateriale
      Rom 3: DSB og LS (evt. makro i begynnelsen). Dette blir refuge for fisk, frags etc.
      Rom 4: DSB og makro samt mantis. Dette blir pod-farm og det største rommet. Regner med at mr. Mantis ikke tar smådyr. 
      Rom 5: retur pumpe samt trickle filter med LS hvis jeg får til dette. Jeg har skjønt at noen får problemer med dannelse av bla. H2S i DSB og da er trickle filter bra å ha. Det er dessuten greit å ha trickle filter i slutten av filtreringsprossen da jeg ønsker oksygen-rikt vann for display tank og CO2 for makro.
      Rom 3 og 4 ønsker jeg å ha så store som mulig. 
      Hvis sumpen blir 75 dyp så ønsker jeg å kutte ut rom 2 og heller dele inn rom 1 slik at skummer kan stå ved siden av nedløpet.
      reaktorer har jeg skjønt kan plasseres på utsiden av sump?
      Hva tenker dere?? Blir gøy med Mantis da, hvis dette blir noe av:-)

• Av Jensen
      Hvor ofte og hvordan gjøres sumpen ren?Min har nå gått i 3 mnd og synes det ligger mye rart i sumpen etter oppstart.
      Takk for svar på forhånd.