Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
  • 0
Cathrin

Nå skal vi starte

Spørsmål

Hei

I går tok vi vårt første steg på veien til saltvannsakvarium.

Vi kjøpte et Rio180 LED - og der sitter det jo pålimt en pumpe inni som vi ikke trenger pluss endel annet utstyr som var oppi der som vi ikke trenger,

Vil det fungere å bare fjerne den pumpen (som er limt fast med silicon)?

Fikk vi en dårlig deal? Betalte 4.300,- for akariet med underskap.

Gleder oss veldig til å komme i gang på en lang og spennende prosess som denne hobbyen er.

Hvis noen har tips eller gode råd tas det imot med hjertlig takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0

Hei, Velkommen til saltvannsforum og denne spennende hobbyen!
Ett par tips må være å sette seg inn i ting, lese, spørre og undersøke før man setter i gang. Det er mye å sette seg inn i starten så første og fremst ville jeg forsøkt å finne en i nærmiljøet som du kan invitere deg på kaffebesøk til, for å få en enkel gjennomgang, se litt hva vi snakker om å høre om han/hennes personlige tips og advarsler.
Mye fin info her på forumet også så bruk gjerne litt tid på det.

Pumpen du snakker om i karret kan være en sirkulasjonspumpe, kun ment for å skape sirkulasjon i karret. At denne skal være limt fast eller bør være, er jeg skeptisk til. De festes med magneter, for enkelt å kunne ta opp, rengjøre, justere ihht aquascape/revet osv. Jeg ville ha fjernet den om det er en ren sirkulasjonspumpe. 
Sleng gjerne inn ett bilde så kan jeg med sikkerhet fortelle hva den er til.

Om du har gjort ett godt kjøp kan jeg ikke uttale meg og dessverre. Er du fornøyd så er vel det greit nok. :D 
Den berømte litersyken kommer åkke som... haha

Mvh Tomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei Thomas
Takk for svar.

Jeg har lest en god del på nettet, skrevet ut noen guider, og prøvde å få tak i en bok i går, men fant ingen steder de hadde det.

Så har vi jo snakket litt med en ekspert der vi kjøpte akvariet også, så vi vet hva det vil koste og hva vi trenger av utstyr og hvor tidkrevende hobby det er.
Men er det ikke slik at veien blir til mens man går? Tenker hvis vi starter opp med å fylle karet med vann, koble opp teknisk utstyr etc, så kan man lese seg opp
mens karet skal stå?  Jeg har forstått det skal stå i MINST 4 uker før man begynner å fylle det opp. 

Ellers må jeg innrømme at jeg er HELT newbie så jeg trenger en mentor, og regner med det blir maaange turer til dyrebutikken på Alnabru i starten...

Det fremkommer helt sikkert av det jeg skriver hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei igjen, Du bor i Oslo området skjønner jeg. Vi vil jeg virkelig anbefale å ta turen til Tropestua, Her er det en renspikket saltvannsbutikk som drives av ett par tungvektere i bransjen.
Flott at du har satt deg litt inn i saker og har forståelse for at ting tar tid, det er jo det vanskeligste å overholde, selv for erfarne folk... hehe
Gjør ett par søk på nettet etter "aquascape". Da vil du fort se en del forskjellig og kan tenke på hvordan du vil ha det før du går videre.
Når scapen er planlagt så kan du gå til innkjøp av salt, levende stein/død sten*** og sand. 

(***se en finfin video om det her) 

Forøvrig så finner du mye god info på BRT sine youtubesider.

Om steinene er løse så er det ett tips å borre og stripse, Lime eller på annen måte feste de sammen så du slippet at de velter når karret er oppe å går.
Om du skal bruke vanlig sptingvann + salt eller filtrere Osmosevann + salt må du også ta stilling til. Sistvevnte er nok å anbefale for optimale forhold, men koster litt ekstra jobb, tid og penger. Uten så kan du få økte problemer med algevekst blant annet. Personlig så har jeg i mange år kjørt uten osmose og uten plagsomme bieffekter men ideelt så er nok osmose tingen. 
Sand, stein, vann + varme, skummer og sirkulasjon blir så neste steg. Forbred deg på alge oppblomstringer i alle verdens farger og typer :D  
Nyttedyr som kan bistå med algene blir nok første steg. Tiden til dette kan introduseres er avhengig av stein valget ditt. 

Er du forbi Drøbak engang får du si ifra :)
Mvh Tomas

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det lakker og lir mot Høst. Så tiden for hjemmemøter i regi av Saltvannsforum er det nå tid for. På slike møter er alle hjertelig velkommen. Jeg tar selvfølgelig på meg et møte, og håper mange andre også gjør det samme. For nybegynnere er slike møter gull vært.

Mvh Ulf

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå