Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
KeHE

Hei, nyoppstartet :)

Anbefalte innlegg

Etter et par år med flere ferskvannakvarium, har jeg bestemt meg for å prøve en oppstart på salt. 

Kjøpte et brukt RESUN tms400t5 for ca 5-6 måneder siden.

Fikk tak i død 7kg død LS og noe knust koral, knust korall er litt grovt etter mitt syn men kan beregnes som et feilkjøp.

Fant en skummer av den billige sorten tror jeg (BOYU wg310) fra en butikk som la ned, som passer greit i bak.

Har et par små kolber, en eheim compacton pumpe inntil videre.

Dette har tuslet i over 4 uker nå, med kun sjøvann. 

Jeg har kun testet skummer, fiklet med justering, etterfyltvann osv.. 

Har lest litt om alt. 

Utenom refraktometer, ph test og salt, hva trenger man?

Jeg vet det kommer ann på hva man har i karet, noe jeg faktisk ikke er sikker på enda.

Det er en del grenser med et så lite kar,  men er det noen som har tips til nyttedyr eller små fisk?

eventuelt noen helt enkle koraller?

Det skal få stå i minst 2 uker til, med litt mating før jeg gjør noe mer med det.

Jeg vet karet er lite og at det blir byttet ut om ikke så alt for lenge, men planen var å ha det til isolat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Velkommen til hobbyen!

Du begynner forsiktig og det er smart. Ett lite kar er mye vanskeligere å holde enn ett stort. En dråpe for mye av en tilsettning f eks. i ett kar med 20 liter gjør mye større utslag enn i 200 l. Ergo så må du være ekstra nøye med alt du foretar deg. En fin lærdom.

Det er i utgangspuktet ikke all verdens tester du MÅ ha, men skal du ha koraller og fisk så må du måle salt, temp, kh, mg, ca og no3. Dette er hvertfall de helt grunnleggende.
En skummer tar ut møkk av vannet og bør funke. De små (som du har) har hvertfall jeg erfaring med at funker dårlig. Hold derfor øye med no3 i karret. (Nitrat dannes av avfall fra fisk og rester av mat som ikke er spis opp. Overmating er en kjent problemstilling blant ferske akvarister.)

Koraller forbruker mg, ca og kh for å vokse så disse vil gradvis tas opp i koraller og dermed senke innholdet i vannet. Dette må derfor etterfylles. I ett så lite kar gjøres dette enkelt via vannbytter. (2 liter = ca 20% noe som vil være ett greit utgangspukt) Vannbytter er også utmerket til å senke nitratnivået.

Snegler er det første jeg tenker på som nyttedyr. De holder alger nede og bidrar positivt til vedlikeholdet av tanken. Andre nyttedyr kan være sandvendene sjøstjerner, div krokeboller og erimittkreps. 

Du bør helt klart styre unna SPS koraller (steinkoraller). Myke koraller som lærkoraller, anemoner osv, zoas /knapper og skiver er noe som kan trives under en sli ktank. 
SPS spesielt og en del LPS krever godt lys og stabile verdier. Dette kan være noe du kan ha som mål i neste kar, om hobbyen setter fart og du skal utvider og strekke deg etter nye utfordringer i fremtiden.

I denne hobbyen kryr det av duppeditter, tilsettinger og metoder. Less is  more - spesielt nå i din fase. Ta ting med ro, les og lær og finn deg en akvarist i ditt nabolag som du kan besøke for å se og gå førstehånds info fra.
Hvor holder du til hen? 
Hvilket type lys er det på karret? Om dette er ett gamelt kar så kan det være behov for å bytte lysrør eller hvertfall sjekke hvordan type det er og finne ut av om det er ideelt for saltvann.

Impulskjøp og plukking kun utifra øyet kan fort bli dyrt. Det er flotte butikker rundt om som kan bistå deg med gode valg. Bruk deres ekspertise.

MVh Tomas

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Thomas :) 

Har som sagt hatt og har en del ferskvann, så nitrat er ikke noe nytt.  Ser ikke noe måte å bli kvitt det utenom vannbytter, på et slikt kar.

Jeg kan jo lage en reaktor eller sette opp en overrenning til sump, som en forberedelse til større kar. Ser allerede for meg fordelene med sump. 

Bor i Bodø i nordland, så få butikker som har inne salt eller personale som kan saltvann.

Har snakket med en som holder på her, som har holdt på en stund. Fått litt tips der.

Men eller virker miljøet lite her. 

Lys vet jeg faktisk ikke, det er plass til 4 rør i armaturet (30cm 8w). Står 2 i og de er gamle, så leter rundt etter hvilket lys jeg skal ha.

Man burde vell mikse litt med type rør for et bredere spekter? Får man til det med disse små rørene?

Sier ikke nei til tips.

Er mere bekymret for kjemien.

MEN har lett tilgang på rent havvann så gjør jeg en fuckup, kan jeg bytte store mengder vann så fort jeg får varmet det opp.

Skal bestille meg et testkitt inneholder litt

Men hvilke tilsettinger er å anbefale? 

Tenkte snegler først, så eremitt og kanskje reker eller stjerner.

Så etter en periode (om alt ikke dør) et par små fisk eller koraller. 

Som sagt tar det rolig da jeg ikke har noen plan, selv om jeg har hatt karet en stund. 

Less is more som du sier, jeg skal heller ta en bommert før karet er fullspekket. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, knalex skrev:

Hei

Ser du helpå i Bodø, skulle bare si at vi er ca 9 stykker i Bodø. Så vi er flere som kan hjelpe til :)

Dæven :D

Good to know :)

Driver enda å ser etter løsninger på lys. Men når det er i boks og når testene kommer, så tror jeg at karet er good to go. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BUMP? Ikke sikker på om det er lov, menmen..

Da er algetoppen forbi. Har enda litt alger,  men mengden har stagnert voldsomt de 2 siste ukene. 

Har hatt et vannbytte siden august, og tar et til. 

Salt og litt stash er på tur i posten. 
Skal se om jeg finner noen nyttedyr lokalt. 

Er det noen spesiell type snegle som er litt hardfør og safe til et nano kar?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

Flere nyttedyr som kan egne seg fint i ett lite kar. Snegler, erimitter (anbefaler i såfall de med røde bein, da de stripete sorte og blå fort blir store), sandvendene sjøstjerner og evt slangestjerner. Finnes også gode fiskearter som er gode algespisere og som ikke krever mye svømmeplass. Salarias Ramosus og andre arter i den familien  f eks.

Ang snegler: Les litt her:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå