Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Sven-Egil

Led...hva er greit nok?

Anbefalte innlegg

Vurderer led lys i balja... 

Nå virker det som at det er mye skit til gullpris der ute. Som det ofte er i vår hobby 🤣

Men altså... Noe koster jo noen få tusen slik som dette:

https://www.dioder.no/products/akvarie-lampe-120w-led-dagslysmane-effekt-saltvann

Og mye koster 10tusenvis osv. 

Hva er helt greit lys til en helt grei pris, altså hva er en anstendig budsjett løsning til mitt Tridacna 160 med mykkoraller.. 

Hva er styr langt unna? 

Hva bør man legge vekt på, hva er mest kjekt å ha og unødvendig fjas,, som bare driver prisen opp osv. 

Håper noen har noen sterke meninger før jeg gjør det enkleste, bytter rør på mine T5 armaturer 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lampen du linker til har ikke jeg tro på. Virket billig og enkel. Jeg har egentlig null peiling på dette med lys, men har lest en del om LED lamper. Felles for alle gode LED lamper som kan få de fleste typer koraller til å trives, slik jeg ser det, er at de har ett vidt spekter av farger. Denne lampen koser noen tusen lapper mer enn den du viser til, men du klarer deg kanskje med en og da blir ikke sluttsummen så ille allikevel. 

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som burde vite det meste om hva mykkoraller krever av lys, så er det vel deg Sven-Egil😜

Har du spesifisert hva du i så måte trenger eller ønsker deg?

Jeg kan si litt kort om de lampene jeg har hatt siste årene.

Først kjøpte jeg brukt to slike lamper du linket til for et avlasting/frag/karantenekar, to dekket karet som var 90x60x38 cm. De lyste, meeen kun noen få måneder før først de hvite og deretter de blå døde. Lampene bråkte som et uvær, godt jeg hadde de i furtebua i kjelleren. Lysmessig helt ubrukelig for mine frags som var mest sps.

Senere kjøpte jeg et par Bridgelux lamper på Ebay også med blåhvitt lys. Lampene ga mer lys enn førstnevnte, men husk å bestille med noen (gjerne et dusin ekstra poweradaptere....) for de ryker raskt. Ene lampen virker greit ennå etter 4-5 år, men kun for at noen ciklider ikke skal leve i mørket....

Mine to gode LED lampe erfaringer er:

Maxspect Razor; smekre lamper kun med blåhvitt lys, men som kan programmeres enkelt på selve lampen. Jeg kjøpte en slik på tilbud på Webzoo for et  oppbevaringskar for koraller mellom det gamle og nye stuekaret mitt. De fleste av korallene greide seg helt fint 7-8 måneder, igjen sps. Jeg vet ikke, men vil anta at du bør kikke på Razor hvis du vil ha en grei lampe til en lav til medium prisklasse. Lampen min som i utgangspunktet er for saltvann, brukes nå på et ferskvannskar hvor jeg nesten kan se plantene vokse.

GHL Mitras tilhører de dyrere «fullspektrumalternativer», men det har vært litt tilbud hos GHL på de tidligere utgåtte modellene. Slik jeg ser det gir ikke siste versjon spesielt mye mer enn førstegenerasjon, som har fungert feilfritt hos meg i straks 6 år. Levetiden er mao. lang, noe jeg vet du sikkert synes er bra😉

Også kan du selv oppgradere dem med nye LED pucker om du vil, bare se på tråden til Tomas👍

Til slutt har du vurdert LED lysrør du kan sette i eksisterende T5 armaturer?

Jeg har ingen erfaring med slike, men mener å ha hørt at Torstein i Krizoo har endel å velge mellom.

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er ca 5 år med "kina led" (ca 4000,-) , ca 2 år med Orphek lampe (ca 10.000,-)  og nå ett par år eller noe med 3 Radion lamper ( ca 9.000 pr stk.)
Jeg gikk altså fra tilsynelatende ræva til state of the art eller hvertfall i hi-end skalaen. 
Vil jeg si jeg fikk dobbel vekst, dobbelt så fine farger og ble dobbelt så fornøyd: NEI!
Erfaringen med disse hi end produktene er at de også går i stykker og må repareres og byttes ut innimellom. Faktisk så opplever jeg at deres kundesupport kan være relativt arrogante til å være "ledende i customer support" som alle proklamerer.
Mitt tips må derfor være å velge etter lommeboka, ikke tro at de dyreste nødvendigvis er best.
Det dukker stadig opp lamper på bruktmarkedet så mitt tips er å følge med der også.

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Orphek Atlantic, har hatt disse i vel 9 år nå. Ikke en led som er gått, en vifte som har begynt å gi litt lyd fra seg den siste måneden. Har grovregnet at de har stått på i ca 40000 timer. 

Blir nok å gå for noe i samme prisklasse når mine tar kvelden. Da er det en Atlantik V4 som ligger høyt på ønskelisten.

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå