Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Haavard

Comeback! Mine akvarier

Anbefalte innlegg

DA var det tid for comeback her på forumet. Siden det er år og dag siden sist jeg postet noe, så har jeg valgt å lage en ny tråd for mine akvarier. Har for øyeblikket 2 systemer oppe og går.

TMC 600 (60x45x45 cm)

Utstyr: ai prime lampe, maxi jet 1000 l/t som sirkulasjon, sera varmekolbe, tunze osmolator, deep sand bed

TMC 450 (45x45x45 cm m/sump)

Utstyr: aquabeam 1500, jecod returpumpe, jecod sirkulasjonspumpe, liten tunzeskummer, sera varmekolbe, refugium

20180716_221355.jpg

20180731_213628.jpg

20180731_213712.jpg

20180731_213801.jpg

20180731_213944.jpg

Endret av Haavard
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen tilbake. Flotte akvarier du har. Comeback liker jeg. Da øker aktiviteten på forumet. Jeg er er nær et comeback selv. Må bare finne riktig akvarie til riktig pris.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Håvard,
Så hyggelig å se at du er tilbake!
Flotte kar du har gitt, må si jeg ble overrasket over størrelsen.. :Dhadde sett for meg at du som en hardbarka og hardcore saltvannsmann hadde stua full av vann. "Less is more" I Like!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stua full av vann er det enda😎, men mere ferskvann nå.

Trives godt med disse 2 små saltvannskarene. De er lette å stelle og jeg bruker nesten ikke noe tid på dem annet enn å sitte å titte.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempefint du bidrar her Håvard med interessante kar.

Hvor er det du har DSB, og kan du si litt om erfaringene dine med det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dsb i det som er 60x45x45. Sanddybden er ikke lik over hele pga ønsket å skape litt terreng ved å skrå sanden. Er bare 2 steiner i akvariet så sanden er med på aquascapingen. 

Min erfaring er at det fungerer kjempebra så sant man ikke har for høy fiskebelastning. Dette pga mye foring vil samle opp mye avfall i sanden.

Effekten kan blant annet måles ved at sanden gradvis blir løst opp og borte. Har ikke fylt på sand på ca 1 år, så nå er det på tide med litt påfyll snart.

Vannverdier er bare målt for kh og calcium en sjelden gang, men alt trives og det er god nok "test" for meg.

Endret av Haavard
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker det er åpenbart at bioload i et dsb system må holdes under kontroll, og fiskemengde og fóring må følges nøye.

Hvor lenge har systemet kjørt og hvor tykt bunnlag startet du med? Interessant at du kan se at bunnlaget reduseres, og siden du sier det skråner, så er vel også effekten noe variabel? Altså bedre der det er tykt enn der det er tynt?

Kjører du bare sand eller har du supplert med noe annet f.eks. Miracle Mud?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har stått og ruslet i ca 2 år nå. Kjører med vanlig aragonite sand fra Red Sea og startet vel med ca 12 cm.

Ifølge teorien skal det være bedt effekt der det er dypest, men man må gi og ta for å få det utseendet man ønsker.

Tenker jeg har byttet 50% vann i det karet 6 ganger i løpet av 2 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå