Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Kjetil Klavestad

Utstyr til start av SPS

Anbefalte innlegg

Hei

Blir aldri helt klok på Korall delen av saltvann. Hva trenger man egentlig for å starte opp et SPS / LPS karr som faktisk blir en sukse?

Er det Karr, Sump, bra lampe ( LED / MH / LED )

Mye sirkulasjon ca 30x

En stor og god kvalitetsskummer

Kalsiumreaktor / BALLING

?

Eller trenger jeg også kalkvannsmikser, Nitratfilter, Phosfatreaktor, Nivåsensorer for osmose, UV, GHL data utstyr og mer til ,) ?

Om noen har en guide eller en artikeller er det supert

PS, jeg ønsker et system som tikker og går av seg selv og som jeg slipper og justere og kontrolere 10 ganger om dagen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å svare på spørsmålet ditt, eller jo det er det. For å ha suksess med SPS må du ha sånn nogenlunde stabile vannveier over tid. Da tenker jeg KH, Ca og Mg først og fremst. Så må du ha kontroll på avfallsstoffene, fosfat, nitrat og nitritt. 

Det finnes mange metoder å få kontroll på dette, men det viktigste er tålmodighet. Noen akvarier blir stabile raskt andre tar det lenger tid med.

Men det du må ha er akvariet,  lys, og sirkulasjon. Resten er bare med på å stabilisere,  og tilsette forbrukte stoffer i vannet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Om du er helt ny med hobbyen så vil jeg mene at det er vanskelig, dog langt ifra umulig, å få til ett bra sps kar over tid.
De grunnleggende kriteriene er nevnt over men "the weakest link" er oss selv. Vi lar oss stresse, venter ikke lenge nok, tilsette for mye ræl, kjøper og hiver alt mulig rart i karrene, gjerne basert på ett par skrivelystne på Facebook. :D 
Hvor bor du hen?
En fin måte er å lokalisere en akvarist i nærheten som du kan invitere deg på kaffe til. Da vil du nok lettere forstå hva som trengs, få gode tips og råd samt danne nettverk.
Er du i nærheten av Drøbak en gang så får du ta turen innom. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå