Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Recommended Posts

Litt flere fotos av hele karret slik det fremstår idag. 
Jeg er godt fornøyd med systemet, så nå går jeg en spennende tid i møte hvor innhold skal få fokus og nye arter skal implementeres.

468999C6-7498-4A84-844E-7D4A83ED8BB1.jpeg

EF32EE97-C4F2-49F7-9FDF-AD47C1085269.jpeg

13CA45B4-8057-456E-AA95-E31B26250A0D.jpeg

09F0B6E2-E433-48FC-AC6E-484E7C2FAE12.jpeg

7F859420-B4AE-486A-9B60-E43BBC353F47.jpeg

030E5466-C9D2-42AB-8816-3B2475F0ED3C.jpeg

60540921-C625-4839-B88C-1F42C4504C47.jpeg

371B61A3-68A5-4AD8-AB5D-A4A6B6A81602.jpeg

Siden jeg ikke skal ha Computer på dette systemet så må jeg ty til garasjen og kreativiteten.

Problem: ved strømbrudd så øker nivået i sump og når strømmen kommer tilbake bli rekker ikke returpumpe å tømme sump til normalt nivå før skummeren fyller koppen og renner over som følge av det høye vannivået.

Løsning: Multifunksjonsrellè med 3 minutter forsinkelse, en skjøteledning og en boks.
Resultatet ble en relativt kompakt sak som funker som fjell :)

6921EB05-2A28-4EE9-915F-3C6AE991C7B8.jpeg

E4318059-0B90-4D3A-89B8-DEA8F04EA765.jpeg

865933A3-BBED-426F-A9A8-77A336B468E6.jpeg

90FD6C32-F1BF-4B23-A7C2-3FA990736D74.jpeg

CB4494E9-6E48-4C14-8539-B573641EC567.jpeg

Det her funker sikkert som fjell som du sier, men for oss ikke så gode på elektro/reguleringsteknikk så funker det med nivåbryter på kretsen til skummerpumpa også😉

Etter ca 10 år med diverse returpumper er dagen kommet for å teste en tungvekter innen disse for å se om det virkelig er verdt de ekstra kronene opp i pris.

48B5CE12-649C-4F7A-85CD-B4AA23556BEB.jpeg

Jeg har vært igjennom div Tunze og Deltec, så i mange år har Jebao vært foretrukket merke. 
de leverer meget lydsvake pumper til en meget god pris. Jeg har vært superfornøyd med 3000 pumpa og har hatt den som fast retur i 3-5 år.

se bilder under av min nå pensjonerte retur, som har gått siden desember 2018 men kun en rengjøring. Den har aldri stoppet. 10/10 poeng

A20A7F71-DA3F-4A1F-BF96-05DFA76CC0F7.jpeg

D54D888B-A2F9-42B3-AFCE-AA9CC61CE92E.jpeg
Jeg har også en større returpumpe fra jebao (6 eller 8000) som mater en manifold jeg har. Denne har stoppet flere ganger av en eller annen grunn og virker ikke til å være så pålitelig som lillebroren. Jeg vil nok bytte ut den også med tiden.

valget om å oppgradere er utelukkende basert på nysgjerrigheten på Red Dragon pumpene kombinert med en OK pris som dukket opp. 
Førsteinntrykket er at dette er en mer solid pumpe og kontroller virker mye mer ordentlig. 

142D6318-5488-48A3-8000-238330C59EB5.jpeg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Glassrosa
      En nybegynners første år. DEL 1: Drømmen om et saltvannsakvarium.
      Første del i bloggserien om erfaringene jeg gjorde i det første året mitt som saltvannsakvarist. Serien ble gitt som foredrag ved ReefMeet 2017 og 2018 i Drøbak.
      Drømmen om et saltvannsakvarium
      Jeg har alltid hatt lyst på et saltvannsakvarium. De flotte fargene som lyser opp i stua. De hypnotiserende bevegelsene fra anemonene. Unike symbioseforhold. Ekstravagante, fargerike fisk. Lukk øynene, og se det for deg. Bare gjør det. Det er fint, ikke sant? Og mens du sitter der og drømmer deg bort, kommer tanken: hvorfor skulle ikke jeg og kunne mestre saltvann?
      Bildene under, med bildetekst, forteller litt mer om akkurat hva som er så spesielt og unikt, og som inspirerer meg med saltvannsakvarium.

Fantastiske farger og former på koraller og fisk. Bildet er tatt i dyreparken i Wien. Hvem er det vel som ikke kunne tenke seg å ha et lite sykke natur hjemme. En glassboks som umiddelbart tar deg med til en tropisk undervannsverden. Hvor du kan drømme deg bort fra hverdagens mas og bare eksistere i din egen sone. Deg og akvarieverden din!

Enda et eksempel på fantastiske farger og former på koraller og fisk. Store konstruksjoner av ulike organismer og liv. Tenk å ha noe slikt hjemme! Bildet er tatt i akvariet Haus des Meeres i Wien.

Koraller som lyser i black-light/ blå-aktinisk lys! En ellers brun korall kan bli helt fantastisk fargesprakende med blå lyskilde! Dette syntes jeg er kjempekult, og dette er ikke noe du ser i et ferskvannsakvarium! Lurer du på hvorfor de har så sterke farger, så må du følge med videre

Fantastisk kamuflasje, som hos denne sjøhesten! Hvis man ikke ser nøye etter, kan man gå glipp av mye!

Utrolige symbioseforhold, som hos disse klovnefiskene som bor i en anemone. Klovnene får beskyttelse mot større fisk av de stikkende tentaklene til anemonen, og anemonen vil til gjengjeld få mat når klovnefiskene tar med seg mat tilbake eller bæsjer, samt at klovnefisken renser anemonen og beskytter den mot fisker som kanskje vil spise den. Det finnes mange symbioseforhold i naturen, men dette er nok et av de mest berømte, nydeligste og søteste.
      I retrospekt, når jeg ser tilbake, kan jeg si at jeg har en venninne som er veldig nyskjerrig, og som biolog og venn får jeg ofte spørsmål fra henne om alt mulig rart, ting som jeg tar forgitt at er allmenkunskap, bare fordi jeg kan det så godt selv. Å starte opp med saltvann var en ny verden for meg. Plutselig stod jeg i hennes sko og lurte på alt, alt var nytt, og som fersking er det mange wow opplevelser. Alle må starte et sted, og vi alle kunne null på et tidspunkt.
      Har du noen gang vurdert å starte opp et saltvannsakvarium? Eller kanskje du allerede har et? Hva er det som fascinerer deg mest i denne nydelige undervannsverden?

• By Tomas
      Her vil det komme informasjon fremover og vårens store Reefmeet i Drøbak.

Praktisk info:
      Søndag 24.03.2019
      10:30 - 18:00
      Smia Flerbrukshus, Drøbak
      100,- pr pers.
      Stands, foredrag, auksjon med mer. 

Stay tuned!

• By aleks
      Obs: Undertegnede er ikke sponset av GHL eller mottatt testprodukter av GHL. Dette er undertegnedes egne og uavhengige meninger.
      Det har i 2017 vært annonsert flere automatiserte løsninger for å måle alkalinitet / KH i akvarier, og selv om det finnes noen selvstendige løsninger, er GHL KH Director den første integrerte løsningen i GHL miljøet, som også kan kjøres selvstendig, uten behov for andre produkter enn enn GHL Doser.
      GHL selger KH Director i to versjoner. En versjon med en slavedoser, og en versjon for de som allerede har en doser. Begge versjonene kan kobles til Profilux 3 og 4 for en sentralisert løsning med kobling til MyGHL.
      Undertegnede har mottatt KH Directoren og fått testet den ut. I dette oppsettet er KH Directoren satt opp sammen med Profilux 4 og en Doser 2.1. 

Oppsett: 
      KH Directoren kobles til med fire slanger, en fra akvarie eller testvann, en reagentslange, en avfallslange og en ventileringsslange (bak). Det er en GHL Ph-probe koblet i maskinen som må kalibreres. Alt som trengs følger med i pakken, inkludert 5dl reagensveske og PH probe. Ved å følge den detaljerte manualen (viktig) settes KH Directoren opp i løpet av 15 minutter. Ved å følge manualen slavisk, omtaler den bla. lengden på rør for å få korrekte målinger, samt kalibrering av doseringshoder.

Tips: Bruk en finmasket vekt til å kalibrere, da denne vil kunne vise ned til 0.01g og mer nøyaktig enn hva øyet kan se.
      Bruk:
      KH Director settes opp til å måle automatisk og evt dosere opp til 5 pumpehoder basert på resultater. Dosering av kan være prosent eller ml. Den kan også automatisk kontrollere en Kalsiumreaktor. For å kontrollere dette kreves en Profilux 3 eller 4, samt en ekstra Doser 2.1

En test tar fra 10-20 minutter og krever ingen manuelle inngrep.

Resultat:
      Ettersom testene er meget nøyaktige er de avhengig av korrekt kalibrering av doser og lengden på rør. Det er også vanskelig å sammenlikne med andre tester da det menneskelige elementet påvirker testresultater. Undertegnedes opplevelse var etter 2-3 tester stabiliserte målingene seg og påfølgende målinger har vært veldig stabile ved automatisk måling 6 ganger dagen.

Dette er enn innledende erfaringstest basert på 3 dagers bruk. Ved videre erfaring oppdateres testen.

View full artikkel
    • By aleks
      Obs: Undertegnede er ikke sponset av GHL eller mottatt testprodukter av GHL. Dette er undertegnedes egne og uavhengige meninger.
      Det har i 2017 vært annonsert flere automatiserte løsninger for å måle alkalinitet / KH i akvarier, og selv om det finnes noen selvstendige løsninger, er GHL KH Director den første integrerte løsningen i GHL miljøet, som også kan kjøres selvstendig, uten behov for andre produkter enn enn GHL Doser.
      GHL selger KH Director i to versjoner. En versjon med en slavedoser, og en versjon for de som allerede har en doser. Begge versjonene kan kobles til Profilux 3 og 4 for en sentralisert løsning med kobling til MyGHL.
      Undertegnede har mottatt KH Directoren og fått testet den ut. I dette oppsettet er KH Directoren satt opp sammen med Profilux 4 og en Doser 2.1. 

Oppsett: 
      KH Directoren kobles til med fire slanger, en fra akvarie eller testvann, en reagentslange, en avfallslange og en ventileringsslange (bak). Det er en GHL Ph-probe koblet i maskinen som må kalibreres. Alt som trengs følger med i pakken, inkludert 5dl reagensveske og PH probe. Ved å følge den detaljerte manualen (viktig) settes KH Directoren opp i løpet av 15 minutter. Ved å følge manualen slavisk, omtaler den bla. lengden på rør for å få korrekte målinger, samt kalibrering av doseringshoder.

Tips: Bruk en finmasket vekt til å kalibrere, da denne vil kunne vise ned til 0.01g og mer nøyaktig enn hva øyet kan se.
      Bruk:
      KH Director settes opp til å måle automatisk og evt dosere opp til 5 pumpehoder basert på resultater. Dosering av kan være prosent eller ml. Den kan også automatisk kontrollere en Kalsiumreaktor. For å kontrollere dette kreves en Profilux 3 eller 4, samt en ekstra Doser 2.1

En test tar fra 10-20 minutter og krever ingen manuelle inngrep.

Resultat:
      Ettersom testene er meget nøyaktige er de avhengig av korrekt kalibrering av doser og lengden på rør. Det er også vanskelig å sammenlikne med andre tester da det menneskelige elementet påvirker testresultater. Undertegnedes opplevelse var etter 2-3 tester stabiliserte målingene seg og påfølgende målinger har vært veldig stabile ved automatisk måling 6 ganger dagen.

Dette er enn innledende erfaringstest basert på 3 dagers bruk. Ved videre erfaring oppdateres testen.
    • By PaalGisle
      I 2009 kjøpte jeg denne hammerkorallen. I løpet av årene som har gått har jeg delt denne da en rett og slett ble for stor. Og i dag ser dise to koloniene slik ut. Gøy å finne igjen gamle bilder så man kan sammenligne.

• Create New...