Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Anbefalte innlegg

Da er det ENDELIG klart for ett nytt system og nytt prosjekt! Weeeee!

Grov skisse:
standard 720. 60*60*200 med optiwhite på langside og kortsidene. Innsyn fra 3 sider.
Går denne gangen for "low Tech" med kun dosering av balling, mulig en algereaktor, zoelite+kull+fosfat medie i en reaktor og filtersokker.
Av lys så skal jeg bruke Pacific Sun Diuna 8 * 54 w og to GHL Mitras 6100HV (ombygd til 6300HV)
Skummer vil være Bubble king 160 
Starter med en Jebao DC retur så ser vi hvor det bærer hen.

Pacific Sun  lampen:
IMG_4373.thumb.JPG.0dc496d686f6eaabd7cf50de560bd85c.JPG

8 * 54 w T5 Diuna. Les mer om den her

Lys kombo er etter forslag fra en Pacific Sun support teknikker:
Depending of your stock - for SPS dominated tank for most intensive pigmentation we suggest - for 8 tubes combo:
5 pcs Blue(like Crystal Blue PS, Blue Plus ATI etc)
2pcs Spectra+(or Coral+)
1pcs Shallow Water/Aquablue Special or Pigment INT/ATI Purple Plus(however Pigment INT is less pink and for me looks better)


Jeg har nå bestilt ett sett med PS sine rør som beskrevet over.


GHL Mitras lampene:
IMG_4372.thumb.JPG.635fe4cc254fee1ee017c5f976284523.JPG

Kjøpt brukt som 6100HV.
Jeg har nå bestilt Upgrade kit til dem. Les om hvordan dette gjøres her
De blir da en oppgradert type som kalles 6300 og har samme LED som LX7 serien.
Selve lys oppsettet har jeg fått av Aleksander Lyse. Han har ett flott kar med flott vekst og farger så dette blir bra. Fint at han var snill å delte oppsettet med meg, for der er godt å ha noen å skylde på om ting skulle gå rett vest.. :)


Oppgraderings-kitene kan kjøpes her direkte fra GHL. Du finner de i nettbutikken her: LX6300 LED clusters og Hyperviolet LED
Her ser man hva som må byttes:
1. fjerne bunnplate med 4 skruer.
2. Fjerne LED cluster.
3. Fjerne HyperViolet chip med en skrue.
4. Bytt ut med LX6300.
5.Monter.

NB: GHL minne rom ett par ting som må gjøres før man starter denne prosesssen. Blant annet å ha rett Firmware.
Husk å les deg opp før du setter i gang.
IMG_4377.thumb.JPG.49da8b5484f6a6daebe9e54e871f83f6.JPG

IMG_4379.thumb.JPG.9a1d5b3875f6d10ad1462ce93cf312cb.JPG

 

IMG_4380.thumb.JPG.86792675ffb6fbabf6b7fc2dc717ca40.JPG

EDIT: viftene vil nå få besøk av ett par q tips og en støvsuger...

 

 

Plasseringen av systemet: 
IMG_4376.thumb.JPG.feffe2b1148690ada65c14b3835dad0b.JPG
Dette skal stå ved en langvegg i åpen stue-kjøkken løsning.
Veggen bak er yttervegg så det vil bli borret hull i veggen til innluft nede ved sump og utluft oppe over lampene.
Over og under akvariet skal kles med smartpanel like stua. 
Permanent vann er trukket frem. Jeg bruker ikke RO men kun kommunalt vann.
50 med mer avløp er også lagt frem.
Sump vil bli borret med overrenning ned i avløp, slik at verken sump eller hovedkar kan bli fulle.
Stikkontakten på veggen er lagt frem kun til akvarium og er en helt egen 16a kurs kun for dette systemet.

 

Lysoppsettet er tenkt slik:

IMG_4378.thumb.JPG.11d00e30d30aca5d294a4b831ecb90f8.JPG

Pacific Sun T5 i midten og to relativt skrå Mitras på hver side. T5 er 122cm lang så da har jeg 39 cm på hver side. God plass til en Mitras på tvers.
 


 

  • Like 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stå på Tomas dette blir sikkert bra.

To saker jeg henger meg opp i :

Oppgradering LED lamper, hvorfor?

Var de gamle elementene defefekte eller utslitte elle kun for å få samme som de nye versjonene i 7000 serien?

Kjører selv LX6100HV og siden de har vært i drift siden 2012, er fortsatt helt OK, kanskje en lignende oppgradering kan bli aktuell etterhvert...

Når du bruker springvann, er du sikker på en stabil kvalitet, evt er du ikke innstilt på å kjøre sps i oppsettet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎26‎.‎07‎.‎2018 klokken 19.44, Eagle skrev:

Stå på Tomas dette blir sikkert bra.

To saker jeg henger meg opp i :

Oppgradering LED lamper, hvorfor?

Var de gamle elementene defefekte eller utslitte elle kun for å få samme som de nye versjonene i 7000 serien?

Kjører selv LX6100HV og siden de har vært i drift siden 2012, er fortsatt helt OK, kanskje en lignende oppgradering kan bli aktuell etterhvert...

Når du bruker springvann, er du sikker på en stabil kvalitet, evt er du ikke innstilt på å kjøre sps i oppsettet?

Hei Tom,

Takk for innspill!
Jeg skal ha ett mixed reef som vil være sps dominert, men med endel LPS og noe mykt i mindre grad. 
Fiskene blir også denne gangen nedprioritert, men tar sikte på å ha en god variasjon her også. Planleggingen av dette er ikke påbegynt.

Ang led lampene. Jeg valgte å kjøpe Upgrade pga alder og at jeg ønsket med LX7200 led da jeg TROR og INNBILLER meg at de er bedre :D 

Ang Osmose. Dette har jeg aldri brukt i noen av mine tidlgiere systemer. Siden desember i 2016 har jeg vært på kommunalt vann og klarer ikke se at noe i karret har endret seg merkbart som følge av endringen fra privatbrønn til kommunalt nett. Siden jeg aldri har hatt osmose i systemene mine så er det jo en artig tanke å osmose denne gang, for å selv kunne erfare og se evt forskjell. I såfall blir det til det bedre og det er jo ikke å forrakte.
Kostnad med innkjøp, drift og produksjon samt styret med det har holdt meg tilbake til nå og for å være ærlig så har jeg ikke savnet noe i karret. verken farger vekst på SPS'ene.

Tips til kostnadseffektive og gode Osmoseanlegg mottas med takk. 



 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update:

Rammen er påbegynt. 
IMG_4406.thumb.JPG.abdfa320e4da26e02528886a5f1a3f1d.JPG

IMG_4407.thumb.JPG.c8c3a99aa0051fe533a0764938ce74f8.JPG

IMG_4408.thumb.JPG.29e0bac881d04b6a25cab67dbd2e281e.JPG

Målet var å kunne felle ned ett sluk, uten å måtte ødelegge parketten, dermed måtte jeg heve rammen og bygge den relativt høy/kraftig.
Hele rammen er bygget av 48mm * 98 med mer på flaksen og to i høyden med overlapp i hjørnene.

 


IMG_4409.thumb.JPG.b82a20628ac26a7e2172cc4f3f7ca2ff.JPG

IMG_4410.thumb.JPG.445fa6fe46ab0cd3566b30ae3198990a.JPG

For å muligens og forhåpentligvis kunne minimere vibrasjoner fra pumper og sump så brukte jeg en gammel gummimatte jeg har brukt til Dartspilling.
Den er ca 2mm tykk og vil forhåpentligvis minske uønsket støy.
 


IMG_4413.thumb.JPG.cbefbae91296cc7a7d7c31917ec471a6.JPG
Videre ble lydplater fra Rockwool lagt inn for å bedre lyddempingen i rammen.
Jeg er så heldig at huset står på påler og at jeg har ca 70 cm rett under stua som kan huse en kjørler om sommeren, for å unngå å måtte ha den inne i skapet og gi ekstra støy.
Har derfor langt opp tur og retur slanger samt strøm ned under huset. (grønne langer)

IMG_4415.thumb.JPG.0b896e1ac82ade3f403901cf258fab44.JPG

Klar for ben og toppramme.
Hele sumpen skal enten settes inn med våtromsmembran eller linoliums belegg og føres til sluk. Alle vegger skal kles innvendig med fiberplater og utvendig med smartpanel. 
50 mm lydplater rund baut.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 27.7.2018 klokken 22.27, Tomas skrev:

Ang led lampene. Jeg valgte å kjøpe Upgrade pga alder og at jeg ønsket med LX7200 led da jeg TROR og INNBILLER meg at de er bedre :D 

Ang Osmose. Dette har jeg aldri brukt i noen av mine tidlgiere systemer. Siden desember i 2016 har jeg vært på kommunalt vann og klarer ikke se at noe i karret har endret seg merkbart som følge av endringen fra privatbrønn til kommunalt nett. Siden jeg aldri har hatt osmose i systemene mine så er det jo en artig tanke å osmose denne gang, for å selv kunne erfare og se evt forskjell. I såfall blir det til det bedre og det er jo ikke å forrakte.
Kostnad med innkjøp, drift og produksjon samt styret med det har holdt meg tilbake til nå og for å være ærlig så har jeg ikke savnet noe i karret. verken farger vekst på SPS'ene.

Tips til kostnadseffektive og gode Osmoseanlegg mottas med takk. 



 

Mine LX6100HV har gått i snart 6 år med noen få måneders avbrekk, og jeg er 100% sikker på at det er de eldste av denne typen Mitras i Norge😉

Om 7200 er bedre, kan være siden de er nyere og bygger på erfaring/produktutvikling, men for egen del tror jeg oppgradering for meg tar jeg når lampene faktisk trenger det.

Osmose eller ikke blir jo litt å synse, jeg har aldri vært uten så vet ikke hva jeg ville fått til med springvann. I alle fall har du guts som kjører på uten.

Jeg bruker dette anlegget kjøpt her:

http://rent-postevand.dk/shop/Vandfilter/Omvendt-osmose/RO500SS

I ettermiddag produserte anlegget 140 liter på 126 minutter, altså litt over to timer. Boosterpumpe og relativt høy temperatur på kaldtvannsspringen gir bra kapasitet.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Haimat skrev:

Spennende Tomas! Hvordan går det med Akvastabil Mark II'en?

Hei Ken,

Den lever enda, dog er den relativt overskygget av ett 720 prosjekt og tilbygg før det. Den blir tømt senere i år og lagt ned når dette prosjektet kommer opp å går.
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt ett par effektive dager innimellom litt ferie.
Ting tar form:

IMG_4416.thumb.JPG.bef8f8447c8706b317ac1d52b8a5ccd9.JPG


IMG_4418.thumb.JPG.abf0b9edf1687f3228f391a64a8e19ef.JPG
Toppkasse til lys.

 

IMG_4419.thumb.JPG.ea27befc476dc2b7964a0425020f0e56.JPG

 

IMG_4427.thumb.JPG.1066482951e4299c5e511c1478e08f82.JPG

 

IMG_4428.thumb.JPG.2ad05229d4ac47513ef0aaf05fcfdb95.JPG
Jeg velger å kle bakveggen mot husvegg, for å unngå salt og vannmerker om og vissomatte dette karret skal fjernes.
Isolerer med Rockwool 48mm lydmatter.


IMG_4429.thumb.JPG.c42f1f073f15311daaf0cc0c0d2924fd.JPG
Kler med bakvegg 6 mm. finerplater.

 

IMG_4431.thumb.JPG.7b126192a817f932b73ad37e86ecdf2d.JPG
Taket isoleres

 

IMG_4433.thumb.JPG.66e76bf7e682c4410ad76d6723b8621c.JPG
Restplatene blir brukt på oversiden av taket.

 

IMG_4432.thumb.JPG.68c08b9bcea7d954e53b8a6e02e088e9.JPG
Innvendig i toppen og i hele bunnen bruker jeg 11 mm. finer plater

 

IMG_4436.thumb.JPG.24d0d2593b7f09fa04689300bbbc21b7.JPG

Sidene isolert og bunnplate er festet. 11 mm. finerplate. Vurderer å legge på en til oppå denne men  må sjekke ut hvorvidt dette er nødvendig.

 

IMG_4439.thumb.JPG.549d5619a1abdaeb7f4c47725ac8c8d9.JPG
Bunnen får opp-kanter før belegg skal legges rundt sluk.

 

IMG_4440.thumb.JPG.60417d7cfc443d701153efdf6416a355.JPG
Lufting mellom sump og toppkasse i bakkant av akvariet.


IMG_4438.thumb.JPG.e8dac14c2b3b3726604a0e63f48d3b2f.JPG
Alle skjøter og hjørner er smørt inn med silikon for å forhindre fuktighet ut i isolasjon.
 Klar for neste fase. Belegg, primer og membran,  samt 100 mm. ventilasjon ut i friluft i toppkasse.

IMG_4442.thumb.JPG.253d5f2b01a0bb309f4b496ca205bebb.JPG

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forresten tabellen jeg har lagt til grunn for beregning av stativet til akvariet:
Jeg fant ikke tabell for beregning av akvarium så da vær terrasse det nærmeste jeg fant :) 

Min spennvidde er nå litt under 1,0 meter med 600mm bjelkeavstand. 48*98 C24

IMG_4392.thumb.JPG.d9fbef195193cb18846f1729d2e234ad.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_4445.thumb.JPG.12f6ca82c5d3d498da21b32037729905.JPG

Membran er nå påført i flere omganger.

IMG_4446.thumb.JPG.2a3f006d6a9e69e7ac431f9a6fe0582d.JPG

Luke til toppen påstartet og jeg har lagt linoleum i hele bunnen av skapet.
 

IMG_4453.thumb.JPG.5d989d87004a008e8d089c3939b65c61.JPG

 

IMG_4454.thumb.JPG.a1be80779d8c272fed46993fb618b5a4.JPG
Ett strøk med silikon og en slukrist mangler fremdeles.

 

Vegger er startet å kle utenifra.
IMG_4455.thumb.JPG.285ad9d61c056ba2cffbd45db20dadd0.JPG

SKulle ønske karret mitt var lite stort som utsparingen... Det ser rimelig "lite" ut når man sammenligner.

IMG_4456.thumb.JPG.8835aa631d2d20906fbb0f11205bc7be.JPG
Ventilasjon er borret 2 x 10cm ut i friluft. En oppe ved lyset og en nede i teknisk rom. Dette vil gi en fin sirkulering av luften.

Tettelist rundt luka installeres her på bildet. Alt blir behandlet med membran. 
Som ett tillegg til den tettelista så skal jeg ha vindustettelist/gummilist rundt alle dører for lyddemping.
 

IMG_4452.JPG

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiden flyr gitt. Dessverre ikke flink nok til å oppdatere tråden men her komme ren haug med bilder som viser fremdriften.
Målet mitt får være å kunne utdype litt med tekst litt senere

GBFY1331.JPG

IMG_0092.JPG

IMG_4495.JPG

IMG_4496.JPG

IMG_4520.JPG

IMG_0093.JPG

IMG_0094.JPG

IMG_0160.JPG

IMG_0165.JPG

IMG_0163.JPG

IMG_0164.JPG

IMG_0162.JPG

IMG_0116.JPG

IMG_0134.JPG

IMG_4177.JPG

IMG_4195.JPG

IMG_4196.JPG

IMG_4197.JPG

IMG_0169.JPG

IMG_0135.JPG

IMG_0144.JPG

IMG_0143.JPG

IMG_0145.JPG

IMG_0151.JPG

IMG_0156.JPG

IMG_0157.JPG

IMG_0159.JPG

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
32 minutter siden, Eagle skrev:

Ser strålende ut. Ikke mye low-tech ref første post😉

Ooog osmose anlegg ser jeg også👍

Haha!
Er vel ikke så veldig hi Tech sånn egentlig, eller har jeg sett meg blind? :D
Skummer, dosering, kjøler, reaktor, backup UV, manifold, t5 og led. Det mest "hi Tech" er nok mitt iherdige forsøk på å gjøre møbel fint, praktisk og lydløst. Her har timene og kronene fått ben å løpe på...
Jeg er spent når jeg fyrer dette for første gang or å høre om det blir slik jeg håper. Vil tro fruen min er vel så spent som meg.  

Takk for gode tips og råd angående Osomose. Jeg falt tilslutt på at det var mest fornuftig å ha dette, spesielt med tanke på min kroner puttet i prosjektet samt arbeidstimene for å få ett optimalt system.

 


 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reefmeet er over for i år og fokus kan nå være litt mer bygging på eget system.
12mm glass er kjøpt hos glassmester i Oslo og folie har jeg skaffet fra en annen bekjent. Limer folie på baksiden av avrenningskammeret og har lagt en tynn silikonstripe på toppen der vannet renner over kanten for å forsterke slik at folien ikke løsner. Samme folie er også brukt utvendig på bakvegg.

IMG_0312.JPG

IMG_0314.JPG


Reefmeet auskjonen gav resultater og en Grotech dosering ble med hjem.
Tropestua sørget for å overtale meg til Stream 3 sirkulasjon så da kan jeg snart glede meg over å montere div. teknikk

IMG_0313.JPG

 

Lim kjøpt hos Wetpet. skjønte ikke en pøkk av de østeuropeiske instruksene men jeg skal ikke ha vann i det på lenge uansett. Tror det stod noe om en herdetid på 2mm / 24t.

IMG_0316.JPG


Jeg må si jeg ble skuffet over resultatet på min fuging, men trøster meg med at algene snart vil skjule alt. :)
Zalo + vann er ett must men alikavel så er det ikke bare bare å få fint. Innvendig i avrenning er det sausa ned og sikkert 1/2 tube for mye lim utifra hva som trengs.

IMG_0357.JPG

 

Durso overflow skal lages. 40mm med en egen 40mm backup.


IMG_0358.JPG

 

durso.jpg.99c019c645a5e9d2f52e9bb4fef76cbc.jpg

 

Aqua medic UV installeres. Denne skal kun brukes ved behov og ikke være en del av det daglige i drift.

IMG_0361.JPG

 

Fragkar/refugium (25l) må lys-skjermes fra resten av sump for å unngå algevekst i sumpen, så da skaffet jeg meg aluminium compositt plater som brukes flere ting. Skillevegg i sump, plate over overrenning i hovedkar og i detaljer i teknisk skap. Herlig å jobbe med!
IMG_0359.JPG

 

Jeg har vanntilførsel rett inn i skap under akvariet. Dette skal sikres med flere ting:
1) Membran, belegg og sluk i teknisk rom under skap
2) Magnetventil (Aqua medic)
3) Enda en magnetventil som skal styret separat fra den andre
4) Tunze sin osmose styring (8555) og vannpåfylling (3155)
5) Husforsikring :D

IMG_0360.JPG



Test av den ekstremt IKKE konevennlige "blålyset" i stua.
Konas resultat: Tilfredstillende!

WEEEE!

 IMG_0344.jpg

 

  • Like 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Påfyll av 25mm Siporax ringer. Har nå ca 12 liter totalt. Stablet for å unngå minst mulig dødplasser hvor skitt og møkk vil samle seg.
IMG_0387.JPG

 

 

Etter gode tips og råd fra andre akvarister valgte jeg å demontere og lime om manifold. Nå har jeg 1 dc6000 pumpe som er ren retur til hovedkar og en egen til manifold.
Valgte to like pumper slik at den ene kan fungere som backup om en skulle gå i stykker. 
IMG_0388.JPG

 

 

Avløp og retur er nå limt. Det vil bli ettermontert ett par stusser på toppen av karret nå akvariet er fylt opp med vann for å unngå støy/plasking
IMG_0397.JPG

 

IMG_0395.JPG

 

Plate som dekker overrenning. Dette forhindrer algevekst på kam.
Luftehullet på baksiden av Durco vil forlenges med en liten slange og bli dratt litt opp på veggen. Dette for å forhindre at salt tetter hullet.  
De hvite platene i bakkant er til Stream 3 pumpene. Baksiden av magnetene er limt på disse, slik at jeg enkelt kan ta pumpene opp og ned ved å dra/dytte i de hvite platene.

IMG_0394.JPG

 

Sumpen jobbes det fremdeles med.
Nå er det å få kontroll på alt av ledninger og gjøre klart til de siste komponentene.
Hvit krympestrømpe er bestilt til å ha utenpå de grønne 16/22 slangene.
25l karret skal lyssettes så da vil det genereres alger i slangene og grønnfargen i seg selv er rimelig 1982 look :D

IMG_0390.JPG

 

IMG_0389.JPG

 

IMG_0399.JPG

 

 

IMG_0392.JPG

IMG_0391.JPG

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av aleks
      Obs: Undertegnede er ikke sponset av GHL eller mottatt testprodukter av GHL. Dette er undertegnedes egne og uavhengige meninger.
      Det har i 2017 vært annonsert flere automatiserte løsninger for å måle alkalinitet / KH i akvarier, og selv om det finnes noen selvstendige løsninger, er GHL KH Director den første integrerte løsningen i GHL miljøet, som også kan kjøres selvstendig, uten behov for andre produkter enn enn GHL Doser.
      GHL selger KH Director i to versjoner. En versjon med en slavedoser, og en versjon for de som allerede har en doser. Begge versjonene kan kobles til Profilux 3 og 4 for en sentralisert løsning med kobling til MyGHL.
      Undertegnede har mottatt KH Directoren og fått testet den ut. I dette oppsettet er KH Directoren satt opp sammen med Profilux 4 og en Doser 2.1. 

      Oppsett: 
      KH Directoren kobles til med fire slanger, en fra akvarie eller testvann, en reagentslange, en avfallslange og en ventileringsslange (bak). Det er en GHL Ph-probe koblet i maskinen som må kalibreres. Alt som trengs følger med i pakken, inkludert 5dl reagensveske og PH probe. Ved å følge den detaljerte manualen (viktig) settes KH Directoren opp i løpet av 15 minutter. Ved å følge manualen slavisk, omtaler den bla. lengden på rør for å få korrekte målinger, samt kalibrering av doseringshoder.

      Tips: Bruk en finmasket vekt til å kalibrere, da denne vil kunne vise ned til 0.01g og mer nøyaktig enn hva øyet kan se.
      Bruk:
      KH Director settes opp til å måle automatisk og evt dosere opp til 5 pumpehoder basert på resultater. Dosering av kan være prosent eller ml. Den kan også automatisk kontrollere en Kalsiumreaktor. For å kontrollere dette kreves en Profilux 3 eller 4, samt en ekstra Doser 2.1

      En test tar fra 10-20 minutter og krever ingen manuelle inngrep.
       
      Resultat:
      Ettersom testene er meget nøyaktige er de avhengig av korrekt kalibrering av doser og lengden på rør. Det er også vanskelig å sammenlikne med andre tester da det menneskelige elementet påvirker testresultater. Undertegnedes opplevelse var etter 2-3 tester stabiliserte målingene seg og påfølgende målinger har vært veldig stabile ved automatisk måling 6 ganger dagen.

      Dette er enn innledende erfaringstest basert på 3 dagers bruk. Ved videre erfaring oppdateres testen.

      View full artikkel
    • Av aleks
      Obs: Undertegnede er ikke sponset av GHL eller mottatt testprodukter av GHL. Dette er undertegnedes egne og uavhengige meninger.
      Det har i 2017 vært annonsert flere automatiserte løsninger for å måle alkalinitet / KH i akvarier, og selv om det finnes noen selvstendige løsninger, er GHL KH Director den første integrerte løsningen i GHL miljøet, som også kan kjøres selvstendig, uten behov for andre produkter enn enn GHL Doser.
      GHL selger KH Director i to versjoner. En versjon med en slavedoser, og en versjon for de som allerede har en doser. Begge versjonene kan kobles til Profilux 3 og 4 for en sentralisert løsning med kobling til MyGHL.
      Undertegnede har mottatt KH Directoren og fått testet den ut. I dette oppsettet er KH Directoren satt opp sammen med Profilux 4 og en Doser 2.1. 

      Oppsett: 
      KH Directoren kobles til med fire slanger, en fra akvarie eller testvann, en reagentslange, en avfallslange og en ventileringsslange (bak). Det er en GHL Ph-probe koblet i maskinen som må kalibreres. Alt som trengs følger med i pakken, inkludert 5dl reagensveske og PH probe. Ved å følge den detaljerte manualen (viktig) settes KH Directoren opp i løpet av 15 minutter. Ved å følge manualen slavisk, omtaler den bla. lengden på rør for å få korrekte målinger, samt kalibrering av doseringshoder.

      Tips: Bruk en finmasket vekt til å kalibrere, da denne vil kunne vise ned til 0.01g og mer nøyaktig enn hva øyet kan se.
      Bruk:
      KH Director settes opp til å måle automatisk og evt dosere opp til 5 pumpehoder basert på resultater. Dosering av kan være prosent eller ml. Den kan også automatisk kontrollere en Kalsiumreaktor. For å kontrollere dette kreves en Profilux 3 eller 4, samt en ekstra Doser 2.1

      En test tar fra 10-20 minutter og krever ingen manuelle inngrep.
       
      Resultat:
      Ettersom testene er meget nøyaktige er de avhengig av korrekt kalibrering av doser og lengden på rør. Det er også vanskelig å sammenlikne med andre tester da det menneskelige elementet påvirker testresultater. Undertegnedes opplevelse var etter 2-3 tester stabiliserte målingene seg og påfølgende målinger har vært veldig stabile ved automatisk måling 6 ganger dagen.

      Dette er enn innledende erfaringstest basert på 3 dagers bruk. Ved videre erfaring oppdateres testen.
    • Av PaalGisle
      I 2009 kjøpte jeg denne hammerkorallen. I løpet av årene som har gått har jeg delt denne da en rett og slett ble for stor. Og i dag ser dise to koloniene slik ut. Gøy å finne igjen gamle bilder så man kan sammenligne.
       



    • Av koestby
      Yes, da var det vel egentlig på tide å lage en tråd for det nye karret. Har blitt utsatt i laaang tid. Here goes !
       
      Kenneth heter jeg, 31 år gammel.  Holder til på Toten, midt i mellom potetfåra og kornåker´n finns det også saltvann
      Begynte vel med ferskvann som alle andre, først helt vanlig selskapsfisker i ett lite 60l. Så tok det litt av med rett over 2000l fordelt på 4 kar med fisk fra Tanganyikasjøen og da for det meste diverse grupper av arten Tropheus, Lufubu,Kasakalwe,Pemba,Brichardi og mer. Etter mange år som tørrlagt tok jeg steget over i den salte verden og angrer ikke ett sekund, mulig lommeboka ikke er enig men...  Først med en 250l i ca 3 år, og nå nylig etter større kar på 750l.
      I tillegg så er jeg en ivrig fluefisker om sommern og når høsten sniker på så er det rype/skogsfugljakt med 2 Engelsk Settere som tar opp mye av fritiden. 
       
      Akvarium 
      750 liter med overavrenning til sump. Mål 160*66*70 cm. Royal Exclusiv Dreambox 150l
       
      Sirkulasjon 
      1x Maxspect Gyre xf250 - Skal en til på motsatt ende
      Retur fra sump Rd3 Speedy kontrollerbar, går nå på 6500-7000 l/t. 
       
      Filtrering 
      Royal Exclusiv Double Cone 200 
      Levende sten: 75 kg Keramisk stein fra AquaForest
      Aktivt kull brukes 24/7.  Bytter ca hver 3. uke 
      Kjører også ROWA i samme reaktor. - Skal ut 
      Doserer også vodka, 2.6ml hver dag. - Skal ut
      Skal sette inn en Cheato reaktor fra Pax Bellum, ARID N24.  
      Vannverdier 
      kalsium: 500-600 mg/l  Usakelig høy akkurat nå. Vært siden oppstart. 
      Alkalinitet: 7-8 dKH 
      Saltinnhold: 1.026  / 35PPT
      Temperatur: 26-27 Celcius
      pH: 7.8 - 8.3 
      NO3: 15 ppm
      PO4: 0.04 ppm 
      Magnesium: 1410 ppm 
       
      Belysning 
      Pacific Sun Hyperion S2 4x54W T5 / 3x75w LED Hybrid
      LED fra kl 11.00 til 23.00 - 120 min sunrise/sunset i hver ende. Sunset begynner kl 21.00
      T5 fra kl 13.00 - 21.00 Blå rør
      Hvitt/Rosa rør / på fra kl 14.00 - 15.00 til 19.00 - 20.00
       
       
      Annet utstyr 
      Schego 600w varmekolbe med egen termostat. Gull verdt!
      Grotech MCS med 5 kanaler.  Til Kh,Ca og Mg og evnt noe annet etterhvert.
      Bruker RE sin egen ATO, ikke helt fornøyd da jeg må inn å forstyrre sensor innimellom. Mulig brukerfeil.
       
       
      Fisk 
      1x Blue Tang - Paracanthurus hepatus 
      2x Ocellaris Clown Fish - Amphiprion Ocellaris 
      1x Flame Angelfish - Centropyge loricula
      1x Starry Blenny - Salarias ramosus
      1x Bluestreak Cleaner Wrasse - Labroides dimidiatus
      1x Yellow Wrasse - Halichoeres chrysus
      7x Blue/Green Reef Chromis - Chromis viridis
      1x Falco Hawkfish - Cirrhitichthys falco
      2x Spotbreast Angelfish - Genicanthus melanospilos - Ett par
      Koraller
      Div SPS
      Div LPS
       
      Nyttedyr 
      X antall eremitter og snegler. 
      3x sandvendende sjøstjerner. 
       
       
      Dette er en start, mer kommer.  Stay tuned
×