Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
  • 0
Lenaoygarden

Lukt og belegg på toppen av vannet

Spørsmål

Den siste tida har det kommet en litt ekkel lukt av akvariet, vanskelig å forklare det, men lukter skittent. Det har også samlet seg et grønngult/brunt belegg som ligger oppå vannet, ser nesten ut som oljesøl som ligger og flyter på toppen. Har prøvd å bytte vann flere ganger, vasker karet, men det kommer fort tilbake uansett.. Har noen noe tips?

IMG_0413.jpg

IMG_0414.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0

Hei,  jeg har vært borti dette oppigjennom men har da økt, flyttet eller endret stilling på sirkulasjon for å få mer overflate sirkulasjon og det har blitt borte. Mulig at andre parameter også har tatt bukt på dette, men det er ett tips hvertfall.
Forer du mye mat og hvilke verdier har du f eks av nitrat? Kanskje noe sammenheng om du f ekp har høy nitrat? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har du ytavrinning till sump eller inbyggd sump så kan det bero på att vattennivån är för hög och att vattnet inte "bryts" över kammen. 

Inte ovanligt att det samlas belägg på ytan om man inte har ytavrinning eller stor rörelse på ytan. Vanliga pumpar riktade runtomkring i akvariet bryter sällan ytan och då blir det ansamling. 

Lukt indikerar också på döda zoner som kan orsaka både ansamling av smuts men också syrefattiga zoner som skapar god denitrifikation. Om denitrifikationen blir för effektiv kan det bildas svavelväte som luktar illa.

Har du några vattenparametrar som du kan posta? Förklara gärna hur du har satt upp utrustning/sump.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har hatt tilsvarende skje i en liten nano med veldig rolig sirkulasjon. Jeg antok at det var oljer fra mating og algevekst i vannskorpen. Jeg fjernet det først manuelt med en kopp ved å presse den ned i vannet slik at bare skorpen ble dradd inn i koppen, reduserte mating og stoppet latskapen med å tine mat-terningene i vann slik at jeg fikk drenert tine-vannet skikkelig før servering. Jeg økte også sirkulasjon i vannskorpen slik at hele arealet fikk skikkelig brytning. Da forsvant det fort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå