Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Alf T Brun

En annerledes oppstart

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lyst til å starte med saltvann, men jeg er i en litt spesiell situasjon. Kort fortalt har jeg en sykdom som gjør meg gradvis svakere, jeg sitter derfor i rullestol og vil være avhengig at mine assistenter kan gjøre alle fysiske oppgaver. Har akkurat kjøpt nytt hus, med god plass til akvarium, litt avhengig av hvor det kan stå kan jeg ha opp til 2 meter. Tidligere har jeg hatt to forskjellige ferskvannsakvarium, det største var 200L. Har alltid vært fascinert av livet i havet og ønsker nå å ta revet med meg til stua.

 

Det jeg trenger hjelp til er innkjøp, installasjon og oppsett av vedlikeholdsregime. I tillegg hadde det vært fint med litt tilbakemelding på både hva jeg trenger  av utstyr og kanskje litt tips til innhold og hva jeg må se for meg av i vedlikehold. Jeg har prøvd å undersøke litt, men det er jo en jungel av utstyr. Det jeg har sett på til nå er:

Tank: 400 - 700 liter, har sett på løsninger fra Red Sea, Waterbox og Elos. Har skjønt at sistnevnte er noe dyrt og har ikke funnet en leverandør i Norge. 

Utstyr:

Skummer og returpumpe fra Royal Exclusive, kvalitet og lydnivå er viktig.

Sirkulasjon: 2* vortech MP40.

Lys: ATI hybrid T5 og led.

Har også sett på algereaktor, dosering og kontroll fra GHL, carbon reaktor. Men, dette blir fort litt for avansert for meg. 

 

Hadde vært supert med litt tilbakemeldinger og tips! 

Endret av Alf T Brun

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit Alf👍

Først er det veldig inspirerende å høre om dine tanker og planer utfra et utfordrende utgangspunkt, håper du får til dette, og kanskje finnes det noen av oss i ditt nærområde som også kan hjelpe til.

Når det gjelder dine utstyrsvalg heller jeg personlig veldig til Waterbox som jeg antar du har sett via Tropestua i Oslo. Det ser ut til å være en produsent med flotte kar og med gode gjennomtenkte designs.

Personlig er jeg mest glad i kar som har mer dybde enn høyde, fordi jeg føler dette gir mer dybdefølelse og dermed skaper mer mulighet for gode innredninger. Her er hvordan innredning skapes kunsten som avgjør om du får en illusjon av å se inn i et «hav» eller en vegg som stopper brått i en bakvegg.

Når du nevner skummer og retur fra RE, så har jeg nettopp det selv og er veldig fornøyd. Bare pass på å ikke kjøpe større skummer enn RE anbefaler, min er i overkant stor...

Men når du nevner Vortech pumper for sirkulasjon faller argumentet for lavt støynivå. For meg er selv de nye QD (Quiet Drive) pumpene å oppfatte som jetfly sammenlignet med andre pumper med motor internt i akvariet. Personlig har jeg alltid vært fan av Tunze, og de nye Stream 3 pumpene deres er virkelig lydløse.

Generelt bør du først og fremst bestemme deg for hva du ønsker å holde av levende i akvariet. Bare fisk stiller andre krav enn kombinert med koraller. Og så er det ganske viktig ut fra hvilke koraller du vil ha om hvilke lyskilder, effektivitet til filtrering osv som blir aktuelt.

Dessverre er aktivitetsnivået her på Saltvannsforum litt lavt, særlig nå i ferieperioden, men jeg håper du fortsetter å spørre og at vi som leser svarer deg.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Eagle!

Vet du om det er mulig å kjøre Triton metoden på tankene fra Red Sea eller Waterbox? Kanskje med algereaktor?

Da skal jeg styre unna Vortech pumpene, Stream 3 er jo noe større, men det er bedre enn at de høres ut som jetfly. 

Når det gjelder levende ser jeg for meg blandet fisk og koraller. Av fisk har jeg sett på klovne fisk gjerne ett par sorte/ hvite og ett par "vanlige", noe som renser sand, forskjellige tangs og anthias i forskjellige farger. Kommer litt an på hva man får tak i også regner jeg med.  Av koraller trenger jeg litt mer hjelp, jeg har skjønt at myke og LPS koraller er enklere å holde enn SPS. Derfor er det kanskje greit å begynne med de to førstnevnte, samtidig er SPS koraller veldig flotte. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Alf, spennende prosjekt! Det er godt å lese at du tar sats og hiver deg på drømmene dine, fremfor å roe ned og droppe dem som følge av sykdommen. Imponerende!
 

Jeg er også i gang med ett nytt prosjekt og har vært inne på Waterbox. Dette virker meget spennende og jeg har snakket med Farshad og Erik på Tropestua om denne leverandøren og deres produkter. Flott design, godt konstruert møbel og teknisk rom under. Prisene er lavere en Red sea også.
Jeg har ikke erfaring med Tunze sin nye modell, men vil med stor sannsynlighet kjøpe disse når jeg skal handle teknikk til mitt nye kar. (jeg har kjørt Jebao i maange år og er i utgangspunktet fornøyd, men ønsker å teste Tunze denne gangen.) Jeg har hørt Tunze sine i aksjon og de er meget støysvake. Prisklasser er ett par hakk over hva jeg har i dag.
Vortech er kjent for å være noen støypumper, disse vil du nok bli skuffet over, lydmessig.
Skummer fra RE er og blir en suveren En'r mener nå jeg. Godt valg.  
ATI Hybrid er ei flott lampe, har ikke personlig erfaring, men husk bare på varme. T5 rørene avgir en del så litt avhengig av hvor karret står, så kan det i verstefall være dråpen som får vannet til å bikke på antall varmegrader og som gjør at du må inn med kjørler eller lignende temp. reduserende utstyr.
 

Alt av koraller forbruker/livnærer seg av div stoffer, dette må etterfylles og kontrolleres for å ha rett vannkjemi. En "enkel" måte å holde dette i orden på er å velge balling metoden med doseringspumper. 3 dunker med væske og en doseringsmaskin. Good to go!
Har man masse fisk, mater mye og kanskje har lite filtrering så må du redusere de "negative" stoffene. Da benytter man seg gjerne av div reaktorer og lignende.

Det er altså jobb med å opprettholde de "gode" verdiene og ta ut de "uønskede", men alt kommer an på innholdet i karret.
Jeg tror du kommer best ut med å planlegge hvor mye arbeid du kan/vil ha med å vedlikeholde akvariumet, så kan vi komme med tips til innhold der etter.
Det finnes tekniske løsninger for det meste, men vannbytter vil i stor grad holde.
Jo mer teknikk = jo mer potensielle feil. Jeg ville f ekp droppet en egen reaktor til carbon/kull. Den koster penger i innkjøp og drift, tar plass, avgir varme mens en "sokk" med kull hengene i sumpen gjør samme nytten. Ta ut den annen hver måned eller no, kast hele, heng inn en ny en. 

Om du skal være skikkelig smart så tenk ut løsningene før du kjøper og installerer karret, kanskje du kan få frem vann tilførsel, avløp eller strøm til området karret skal stå for å gjøre ting mye lettere i fremtiden?

Lykke til med prosjektet!
Bare å fyre løs om du skulle ha noen spørsmål 
 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til gards!

Du har virkelig laget en liste med kremen av utstyr. Utifra denne listen og ønsket ditt om å ta "revet med i [deg] i stua" antar jeg at du har tenkt å holde koraller etter hvert. Med den utstyrslisten du har kompilert er det ikke utstyret som begrenser mulighetene. Anbefaler å begynne rolig og lære med dyr som tåler en del nybegynner feil. Man lærer tross alt mest når man gjør feil, og da er det greit at man har dyr som ikke stryker med etter første feil. Man slutter aldri å gjøre feil i denne hobbien. Trikset er å kunne identifisere problemer før de dukker opp eller å minimere skadepotensialet.

En god regel er å aldri kjøpe dyr man ikke har lest seg opp på og planlagt for før man ankommer butikken. Impulskjøp er ofte den dyreste og ofte tristeste leksen man aldri lærer...

Kan ikke se at osmose anlegg er nevnt. Det anbefales på det sterkeste da det er veldig tungvint å kjøre osmose-vann fra butikk og hjem.

Eagle og Tomas har dekket det meste men her er litt praktisk info kan være greit å tenke på i planleggingen.

Det er vesentlig lettere/rimeligere å bygge/planlegge akvarier som er 150cm eller mindre. Det  blir fort mer komplisert og vesentlig dyrere når karet blir nærmere 2m. Det sagt så kommer det garantert et punkt hvor du skulle ønsket litt mer plass uavhengig av om du begynner med 200L eller 2000L... Dybde er absolutt viktigere en høyde. Smale kar er vanskelig å "møblere". Optimalt er det greit med minst 10cm klarering fra glass til stein.

Av sirkulasjonspumper ville jeg også tatt en titt på Maxspect Gyre. Den er ganske stille av seg når den ikke er kjørt på max hastighet og har helt unike egenskaper.

Uansett så er det en fordel og mye sikkerhet i å velge DC pumper over AC pumper.

På 9.7.2018 klokken 14.09, Alf T Brun skrev:

Har også sett på algereaktor, dosering og kontroll fra GHL, carbon reaktor. Men, dette blir fort litt for avansert for meg. 

Slikt utstyr er greit å planlegge plass til, men det er ikke noe man trenger i starten, hvis i det hele tatt. Når det blir nødvendig med flere vannbytter en du ønsker for å holde alkalinitet og kalsium nivået i karet, da er det greit å få dosering/kalsium-reaktor på plass. Doseringspumper er enkle å forholde seg til, og det er jo en fordel når man har "flere kokker på kjøkkenet".

Les litt om refugium. Det dekker mye av næringseksporten og gjør alt litt lettere (levende mat og filter) og gjør mye av samme jobben som flere av reaktorene, samt det kan stabilisere daglige svingninger i pH og gjør det vanskeligere å overfore karet. Vokser du alger som chaetomorpha i refugium får du veldig mye mer ut av volumet i refugium og meget effektiv næringseksport. En DSB (sandbunn med minimum 10cm, helst mer, dybde i fin aragnoitt sand) i refugium gir veldig effektiv nitrogen syklus (Ammoniakk -> Nitritt -> Nitrat -> Nitrogen gass) og mye mer mat til resten av karet.

22 timer siden, Tomas skrev:

ATI Hybrid er ei flott lampe, har ikke personlig erfaring, men husk bare på varme. T5 rørene avgir en del så litt avhengig av hvor karret står, så kan det i verstefall være dråpen som får vannet til å bikke på antall varmegrader og som gjør at du må inn med kjørler eller lignende temp. reduserende utstyr.

Det er generelt ikke noe problem med varme fra T5 i skikkelige armatur, spesielt fra ATI. ATI lampene har et gjennomtenkt utluftingssystem.

Hybrid lampene til ATI er virkelig flotte armatur og jeg mener det er det beste armaturet man kan kjøpe. En bekjent har 4x54w + LED modellen på et 150x60x60cm kar og kunne ikke vært mer fornøyd. LED og T5 har forskjellige styrker og svakheter, og denne lampen er løsningen. Det er heller ikke nødvendig å bytte ut pærene så ofte som produsentene skal ha det til. Jeg bruker mine lysrør i ca 2 år og bytter vanlig vis ut 2 pærer av gangen. Dimming av T5 er helt vesentlig og jeg ville aldri igjen kjøpt T5 armatur uten. Det er veldig gunstig å kunne variere lysintensitet etter behov. Usikker på om de lengste (4/8x80W) armaturene til ATI kan dimmes nå. Jeg bruker 120cm (8x54W) ATI Sunpower (uten LED) på mitt 160x60x70cm kar og det dekker behovet i karet og litt til. Uten dimming hadde det fort blitt for mye lys selv for de mest lyskjære steinkorallene, spesielt rett etter erverving. Med LED modulene i hybriden blir dimming mindre viktig, men da bør man være mer forsiktig så man ikke overdimmensjonerer.

På 10.7.2018 klokken 17.32, Alf T Brun skrev:

Vet du om det er mulig å kjøre Triton metoden på tankene fra Red Sea eller Waterbox? Kanskje med algereaktor?

Når det gjelder levende ser jeg for meg blandet fisk og koraller. Av fisk har jeg sett på klovne fisk gjerne ett par sorte/ hvite og ett par "vanlige", noe som renser sand, forskjellige tangs og anthias i forskjellige farger. Kommer litt an på hva man får tak i også regner jeg med.  Av koraller trenger jeg litt mer hjelp, jeg har skjønt at myke og LPS koraller er enklere å holde enn SPS. Derfor er det kanskje greit å begynne med de to førstnevnte, samtidig er SPS koraller veldig flotte. 

Triton kan brukes så lenge man har sump med refugium. Man kan vell egentlig bruke den uten, men sump med refugium er anbefalt uansett.

Når det gjelder "noe som renser sand" bør man være forsiktig og vite hva dyrene man kjøper spiser. Det er mange "sandrensere" som ikke renser sand slik man tror og ønsker, men heller spiser organismene som faktisk renser sand og hjelper med å bryte ned organiske partikler. Såkaldt "Sandsifting Starfish" er et klassisk eksempel på dette. Det er også en rekke snegler som gjør det samme. De har sin nytte de også, men dette er ikke dyr for nybegynnere og typisk passer best i store etablerte akvarier hvor man med fordel kan eliminere deler av mikrofauna i sand slik at dominante arter ikke tar helt over og utkonkurrere andre nyttige arter over årene.

Begynn med enkle LPS og mykkoraller som ikke sprer seg så fort. En del mykkoraller er veldig fine og gir mye bevegelse i karet, men blir en pest etterhvert som de vokser ut av kontroll. Da kan det være veldig vanskelig å bli kvitt de. Xenia og stjernepolypper er gode eksempler på koraller som er nybegynner vennlig men tar helt av etterhvert og blir en plage.  Når du ønsker å prøve deg på SPS begynn med enkle montipora. Montipora som vokser som plater eller dekker stein (encrusting) uten mye vertikal struktur er somregel enklere og tåler litt.

Lykke til med prosjektet! Det er bare å spørre, det kommer alltid svar etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

 

På 18.7.2018 klokken 9.09, Jonas skrev:

Kan ikke se at osmose anlegg er nevnt. Det anbefales på det sterkeste da det er veldig tungvint å kjøre osmose-vann fra butikk og hjem.

Har tenkt på dette, men glemt det!  Er det stor forskjell på kvaliteten hos produsenter her, hva anbefales?

På 18.7.2018 klokken 9.09, Jonas skrev:

Av sirkulasjonspumper ville jeg også tatt en titt på Maxspect Gyre. Den er ganske stille av seg når den ikke er kjørt på max hastighet og har helt unike egenskaper.

Hvordan er disse på støy i forhold til Stream 3 fra Tunze?

Har lest litt om refugium, og ønsker å det, tanken min var å gå for en algereaktor siden volumet i sumpene er litt lite. Jeg tenker også at jo bedre makro algene har det, jo bedre blir omdanning av næring? 

Hvordan er det med de forskjellige typene lyskilder og det å se på tanken?  Det jeg tenker på er jeg blir sittende å se på tanken i ca 1,20 m høyde, mens tanken er 1,4 -1,5 m høyt.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×