Jump to content

Øyvinds RS Reefer XXL 625


Recommended Posts

Jeg sendte et spørsmål til Aqua Medic, neste morgen fikk jeg følgende svar:

"Hello Oyvind Tryti.

It seems to have a problem with the sensor.
Please contact your pet shop, the unit is still under warranty.
Many thanks.

Mit freundlichen Grüssen / Best Regards

AB Aqua Medic GmbH

Ulf Walkenhorst

Prokurist / Director"

Kontrolleren blir nok med til butikken på lørdag.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Kontrolleren ble levert til butikken, og et par uker senere fikk jeg en ny tilbake.

Den nye ser ut til å vise korrekt temperatur, vi får se om den er stabil over tid.

Men bruksanvisningen er jeg ikke videre imponert over - teksten er så liten at jeg må bruke de sterkeste brillene jeg har, og i tillegg er funksjonen til de to kontaktene byttet om - det står at den som starter kjøler er for oppvarming og omvendt.

Link to post
Share on other sites

Har vært på ferie på Filippinene i nærmere 4 uker.
De barna (voksne) som er i Oslo stakk innom en gang i uka for å se til akvariet.
Når vi kom hjem, var det kraftig overvokst av alger. Må sette igang en fosfatreaktor igjen. Noen av korallene tålte ikke dette, men fiskene så ut til å ha det bra - helt til jeg etter flere dager lurte på hvor det var blitt av en XL Naso lituralis. Den var sporløst borte. Det er tydeligvis tilstrekkelig med clean-up crew i akvariet.

Link to post
Share on other sites
  • 5 months later...

Aqua Medic T controller twin: Den andre kontrolleren jeg fikk (første bytte) var det også feil på. Aqua Medic sier at det var feil på sensoren på en batch kontrollere.
Jeg fikk igjen en ny (andre bytte), og etter fire måneders drift ser den faktisk ut til å fungere som den skal.

Link to post
Share on other sites

Dette akvariet ble kjøpt med anbefalte lamper fra Red Sea, 3 stk. AI Hydra 26 HD. Men jeg har ikke vært i stand til å holde SPSer i live, og enkelte LPSer har også vært problematiske. Mykkoraller har gått bra.

En måling med en Seneye lysmåler viste at det nok er for lite lys fra disse lampene. Jeg hadde satt de 4 blå kanalene til maksimum, og den hvite kanalen fikk det som var igjen av strøm, totalt 90 watt pr. lampe. Varmt blir det også, kjøleribbene er enkelte steder over 50 grader, og måling direkte inn i LEDene viste temperaturer over 70 grader.

Maks lysstyrke i overflaten rett under midterste lampe er rundt 300 PAR, noe som er i svakeste laget for SPS. Lenger ned er det selvfølgelig mindre. De beste lysforholdene et stykke ned i akvariet er faktisk midt mellom to lamper hvor lyset overlapper, på 25 cm dyp er det omtrent 230 PAR.

Men, jeg vil kunne holde SPS og LPS, så noe må gjøres. Å sette inn flere lamper av samme type er uaktuelt. Etter å ha lest om alle lampene som er tilgjengelig (ja, også DIY, bruker det på ferskvann med Arduino og full pakke), så er etter min mening Philips Coralcare (PCc i fortsettelsen) det beste valget. To lamper med kontroller ble bestilt, og de er nå hengt opp.

Jeg gjorde meg flid med å måle opp punktene i taket hvor krokene til vaierene skulle være, men når alt var på plass, og lampene hengt opp, så viste det seg at jeg hadde glemt å ta hensyn til at de innvendige målene av akvariet er en god del mindre enn de ytre (front og bakrute er 19 mm tykke, siderutene er 15 mm tykke). Ideelt sett kunne lampene hengt 3 cm nærmere hverandre enn de gjør.

Lysmåling viste at det var et 'hull' på midten mellom lampene hvor lyset var svakere. Jeg satte derfor inn et stag mellom lampene som trekker dem mot hverandre (kan gjøre det siden de henger i vaiere), avstanden mellom lampene ble redusert med 8-9 cm. Da blir selvfølgelig lyset svakere ved enderutene, men det er etter min mening et greit bytte. Og, hvis jeg velger en ekstrem løsning, så kan en tredje lampe henges opp mellom de to. Da kan jeg sannsynligvis drive lampene svakere, og på den måten få lengre levetid på lampene.

Lampene henger ca. 26 cm over vannflaten. Jeg stilte inn maksimal lysstyrke (190 watt, begge kanaler drevet 100%), og målte lyset i overflaten midt under en lampe. Der oppnådde jeg omtrent 1000 PAR. AI Hydra 26 HD drevet maksimalt (90 watt) klarte bare omtrent 300 PAR ved samme forhold. Jeg får altså mer enn 3 ganger høyere lysstyrke ved kun så vidt over dobbelt strømforbruk. AI Hydra er et punkt, og har langt større fall i lysstyrken jo lenger vekk fra midt under lampen man kommer enn det PCc har, PCc gir langt jevnere belysning.

Til venstre i karet er det en keramikksøyle, hvor det ligger en golden torch oppe i skåla på toppen. Den fikk omtrent 200 PAR med de gamle lampene, og ser ut til å trives med det. Med PCc oppnådde jeg 450 PAR, noe som er rent for mye for den. Jeg må nok flytte den lenger ned før jeg skrur opp lysstyrken for mye.

19-P8240334.jpg

Det er ganske mye sjenerende lys fra lampene, så et par stykker svart foamboard som jeg hadde liggende ble utstyrt med et par små stykker patentbånd formet som en krok, slik at det er enkelt å hekte dem av når jeg skal gjøre noe oppi akvariet. Skal få tak en ny plate, slik at jeg kan lage symmetriske skjermer som dekker mer.

19-P8250340.jpg

Nå er jeg ganske så klar til å prøve meg på SPS igjen. Jeg har arbeidet i lengre tid for å få ned nitratnivået, siden SPSer liker at det er lite nitrat, det lå i lang tid på rundt 10 ppm. Men siste måling viste 0 ppm, så NOPOXen er stoppet, og nå må jeg faktisk fore litt mer for å få nitrat opp litt igjen.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Okei, jeg gikk vel litt over bord her.

Målinger viste at det var et 'hull' på midten av akvariet, med halvert lysstyrke. Jeg ønsker å unngå slike hull, slik at jeg kan ha SPSer hvor jeg måtte ønske (høyt nok til at de får nok lys, selvfølgelig).

Jeg og kona var på vei hjem fra harry-tur, og kona spurte om vi kunne stikke innom Korallen igjen? Frank driver nemlig også med oppdrett av Savannah-katter, og etter at hunden vår døde i februar, så har jeg hatt lyst på katt, mens kona vil ha en ny hund. Savannah-katter er en hybrid som har oppførsel som minner om hund, den kan bl. a. læres opp til å gå i bånd. Den kan være et kompromiss for folk som ikke er enige om de skal ha katt eller hund.

Etter å ha sett på kattene, så spurte jeg Frank om han hadde hengt opp den andre lampen han hadde til seg selv. Det hadde han ikke, og regnet ikke med å gjøre det med det første. Om den var til salgs? Selvfølgelig! Den var pakket opp og var blitt demonstrert for en kunde i 3 minutter, ellers var den ubrukt. Dermed ble den med hjem, ekstra lampe uten ventetid. Og Frank fikk solgt en lampe som ellers ville blitt liggende på lager (men ikke på lager i web-butikken).

Denne lampen ble hengt opp i de to midterste krokene i taket, sammen med de to lampene som var der fra før. De henger butt i butt, total lengde er 135 cm, akvariet er 150 cm langt. En lett skjerm ble laget av foamboard som skjermer det direkte lyset fra lampene.

Dermed oppnår jeg mål nr. 2 ved slike lamper: Jeg slipper å drive dem ved full styrke, og da får de betydelig lengre levetid.

Jeg har kjørt lampene ved 50% lysstyrke, og lysmålinger viser at det er 200-250 PAR langs stort sett hele bunnlaget. Det er opp mot 300 PAR på de høyeste steinene. Jeg trenger muligens noe høyere verdier når SPSer blir satt inn, men jeg tror det vil være nok med maks 70% lysstyrke.

19-P9040343.jpg

19-P9050345.jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Interessant å lese slike grundige og velbegrunnede tråder. Det er å håpe mange leser selv om aktiviteten i form av bidrag er noe laber fremdeles her inne.

Jeg oppfatter du har et veldig klart fokus på mest mulig lys for sps, hvilket jo er helt rett for mange av de arter vi vanligvis holder. Det er vel knapt mulig å få til samme lysstyrke med lamper som det er i overflaten på revene,

Imidlertid er det ikke helt feil å ha noen litt mer lyssvake soner hvis man vil holde koraller som lever dypere. Går selvfølgelig innredningsmessig an å skape overbygg som skaper skygger.

Skal bli veldig interessant å se hva du får til av vekst og farger etterhvert.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

For 2-3 måneder siden byttet jeg ut kjøkkenet, og i den forbindelse passet jeg ikke så godt på akvariet som jeg burde. Ferskvannsreservoaret gikk tomt. Jeg fylte det opp, men sjekket ikke at ATO'en arbeidet som den skulle.

Det gjorde den ikke - vannstanden i returkammeret sank fordi fordampet vann ikke ble erstattet. Når vannstanden var lav nok, så stoppet nivåbryteren returpumpa. Og dermed stoppet sirkulasjonen gjennom sumpen.

Jeg vet ikke hvor lenge akvariet var uten filtrering og skumming før jeg oppdaget problemet, det kan ha vært flere dager. Resultatet var en eksplosjon av alger over alt. Og det hjalp ikke at jeg hadde fått sirkulasjonen gjennom sumpen igang igjen. At nitrat og fosfat målte null så heller ikke ut til å ha noen betydning.

Jeg fikk også et tilfelle av grått vann samtidig, og satte inn UV-behandling (24W Green Killing Machine). Dette hjalp mot grått vann, men ikke mot algene.

Hva skulle jeg gjøre?

Jeg begynte med å plukke alger så godt det lot seg gjøre, men det hadde liten innvirkning. Jeg ble anbefalt å mørklegge akvariet i 3 dager (har ingen SPS-er som ville fått problemer med det). Det skulle ta livet av algene.

Men jeg syntes det hørtes ut som en for lettvint løsning - hva skjer med alt det organiske materialet fra de døde algene? Jeg begynte derfor å søke på nettet etter løsninger, og fant denne siden: WHAT IF I TOLD YOU... Ammonia is causing your algae problems?

Den sier at problemet mitt rett og slett var at akvariet var møkkete. Det var mye detritus (slam) i akvariet, og det produserer ammonium, som algene liker mye bedre enn nitrat (som det ikke var noe av...).

Hovedrengjøring ble startet. Sumpen ble slamsugd, skummer og returpumpe ble tatt fra hverandre og skrubbet grundig. Jeg har 2 liter siporax i sumpen, hver eneste ring ble børstet utvendig og innvendig. De var ikke så veldig møkkete, men noe grums ble det i skyllevannet de ble skrubbet i. Bunnlaget som var tilgjengelig for slamsuging ble endevendt med egnet hevert, det kom ut ganske mye herfra. Det ble gjort et par ganger. All denne slamsugingen gjorde selvfølgelig at det ble byttet en del vann samtidig. Alger ble fjernet fra steinene med en tannbørste, det fungerte ganske bra - samtidig ble detritus børstet løst, slik at det kunne gå i sumpen og bli fanget opp av sokkene.

Jeg lot UV-behandlingen fortsette, den tar vel livet av algesporer, og gjør at det vil vokse mindre nye alger. Jeg satte også inn en 4-liters ATI Carbo Ex på luftinntaket til skummeren, det fjerner et annet næringsstoff algene trenger - CO2. Det gjør at pH i akvariet nå varierer mellom 8,3 og 8,4.

Belysningen ble redusert litt, og forskjøvet litt mot blått. Alger skal visstnok like hvitere lys.

Flere snegler og algespisende fisker ble også satt inn. Jeg har nå
1 Salarias ramosus
1 'Chocolate tang' (Acanthurus pyroferus)
1 'Yellow tang' (Zebrasoma flavescens)
1 Z. desjardinii
2 'Scribbled rabbitfish' (Siganus doliatus) og
2 'Magnificent foxface' (S. magnificus).

Alt dette virker - algene ble sakte men sikkert borte. Det er litt igjen på de steinene fiskene ikke er så flinke til å plukke på, men også disse algene blir gradvis kortere. En runde til med tannbørste, så tenker jeg at jeg kan begynne å tenke på å sette inn fragger av SPS.

Men nitrat er fortsatt null, jeg må nok dosere litt nitrat av hensyn til korallene hvis det ikke tar seg opp av seg selv. Det tar tydeligvis tid å bygge opp en bakterieflora igjen som bryter ned ammonium til nitrat. Algene overtok jo denne oppgaven ved å bruke ammonium direkte. Ammonium i akvariet ligger på 0.001 ppm (målt med Seneye). Eller kanskje det fremdeles er overskudd av denitrifiserende bakterier som jeg bygget opp i perioden hvor jeg doserte med vodka/eddik. Hvor de i så tilfelle får karbon fra nå vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Takk for fin tråd og at du holder den oppdatert. 

Høres ut som du gjør mye riktig. Du kan også vurdere å tilsette  microbacter clean eller vibrant. 

BRS har en video hvor de har testet vibrant og den ser ut til å være fin for å kontrollere uønsket algevekst.

https://m.youtube.com/watch?v=jDUbzs8j3Y4

Etter hva jeg forstår er vibrant og microbacter clean samme produkt. Men etter et kjøpt søk på nettbutikkene her hjemme ser det ut til at microbacter clean er en god del billigere.

 

Link to post
Share on other sites

Akvariet er nå omtrent fritt for alger, og det gikk fortere enn i testene til BRSTV. Det som er der nå holdes godt i sjakk av algespisende fisker. Skikkelig renhold er åpenbart bedre enn å tilsette stoffer/bakterier etc.

Jeg sjekket nitritt-nivået også for sikkerhets skyld, for å verifisere at nitrogensyklusen ikke er brutt. Det var som forventet null.

Det er vel rett og slett så lite avfallstoffer som kommer seg forbi sokker og skummer, at det lille av nitrat som dannes blir brukt opp med en gang.

Så, jeg kommer ikke til å tilsette vibrant eller microbacter clean, men derimot nitrat. Jeg har en god del kaliumnitrat liggende fra den gang jeg var aktiv ferskvanns planteakvarist.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Nydelig liten film, men så vet jeg jo at du er minst like god fotograf som akvarist🙂

Har to slike gobyer selv sammen med et par pistolreker. Ulempen er bare at de to gobyene som bodde sammen i butikken har funnet hver sin hule i motsatt ende av akvariet. Den ene bor med rekene, mens den andre lever et liv i ensomhet, en særing mao.

Ser ut som anemonen trives kjempebra!

Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

På tide med en oppdatering av denne tråden, det er ganske lenge siden sist.

Jeg begynte med omvendt osmose (RO) lenge før jeg begynte med saltvann, jeg brukte RO-vann til ferskvann fordi springvannet mitt ikke fungerte til planter i ferskvannsakvarier. Det var først når jeg begynte med RO-vann, og tilsatte de stoffene jeg trengte, at plantene igjen begynte å vokse.

Osmoseanlegget fikk kjørt seg, både til saltvann og ferskvann (det går mye vann til ferskvann), jeg hadde 2 tønner på 220 liter hver til lagring av osmosevann.

Jeg hadde som nevnt et problem med alger, og ble informert om at et sluttfilter etter osmosemembranen må til, det skal inneholde 'demineralization resin', og vil fjerne det som passerer membranen, hovedsaklig silikater. Måling med en TDS-måler vil vise om vannet er helt rent, den skal da vise 0 (null). Når mediet er brukt opp, vil TDS stige til 2 med min måler.

Men jeg fortsatte å bruke RO-vann til ferskvannsakvarier, og etter en del tid begynte jeg å få problemer i saltvannsakvariet. Det oppstod et brunt belegg overalt, jeg hadde fått kiselalger. Anemonen jeg hadde kjøpt av Eagle tidligere hadde delt seg, og de to anemonene trakk seg nå tilbake, og var veldig sky. Dene ene døde faktisk. Zoas så heller ikke helt fornøyde ut.

Jeg skjønte etter hvert at årsaken lå i at jeg ikke hadde passet på å måle om 'demineralization resin' fremdeles fungerte. Jeg brukte som sagt mye vann til ferskvannsakvarier, hvor lenge det var silikater i osmosevannet før jeg faktisk målte TDS vet jeg ikke. Det jeg hadde gjort, var altå å tilsette silikater (og ellers det som passerer en osmosemembran) ved hvert vannbytte, samt i top up vannet. Over tid ble dette nok til et skikkelig angrep av kiselalger.

Mediet i sluttfilteret ble byttet, og et regime med bytte av 50 l vann annenhver uke begynte. Kiselalger ble sugd ut ved disse byttene, de sitter løst på underlaget. Men jeg fortsatte med osmosevann til ferskvann (hovedsaklig Tanganyika), men nå fulgte jeg med med TDS-målinger. Det viste seg da at mediet ble brukt opp lenge før det var nødvendig å skifte filtere i osmoseanlegget. Javel - slutt å bruke osmosevann til Tanganyika-karene. Etter hvert har jeg også sluttet å bruke RO-vann i det hele tatt til ferskvann, det ser ut til at planter vokser likevel i springvannet.

Jeg har ikke oversikt over hvor mange vannbytter jeg har gjort (omtrent 8% hver gang), men nå er kiselalgene borte, den gjenlevende anemonen vender skiva si mot lyset med bobler på alle tentaklene, og zoaene er i fin form igjen. Så nå kan jeg begynne å tenke på å skaffe koraller igjen - jeg ville ikke kjøpe noe levende til karet før jeg hadde kontroll på kiselalgene.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...