Jump to content
Informasjon
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Øyvind Tryti

Øyvinds RS Reefer XXL 625

Recommended Posts

Jeg sendte et spørsmål til Aqua Medic, neste morgen fikk jeg følgende svar:

"Hello Oyvind Tryti.

It seems to have a problem with the sensor.
Please contact your pet shop, the unit is still under warranty.
Many thanks.

Mit freundlichen Grüssen / Best Regards

AB Aqua Medic GmbH

Ulf Walkenhorst

Prokurist / Director"

Kontrolleren blir nok med til butikken på lørdag.

Kontrolleren ble levert til butikken, og et par uker senere fikk jeg en ny tilbake.

Den nye ser ut til å vise korrekt temperatur, vi får se om den er stabil over tid.

Men bruksanvisningen er jeg ikke videre imponert over - teksten er så liten at jeg må bruke de sterkeste brillene jeg har, og i tillegg er funksjonen til de to kontaktene byttet om - det står at den som starter kjøler er for oppvarming og omvendt.

Har vært på ferie på Filippinene i nærmere 4 uker.
De barna (voksne) som er i Oslo stakk innom en gang i uka for å se til akvariet.
Når vi kom hjem, var det kraftig overvokst av alger. Må sette igang en fosfatreaktor igjen. Noen av korallene tålte ikke dette, men fiskene så ut til å ha det bra - helt til jeg etter flere dager lurte på hvor det var blitt av en XL Naso lituralis. Den var sporløst borte. Det er tydeligvis tilstrekkelig med clean-up crew i akvariet.

Aqua Medic T controller twin: Den andre kontrolleren jeg fikk (første bytte) var det også feil på. Aqua Medic sier at det var feil på sensoren på en batch kontrollere.
Jeg fikk igjen en ny (andre bytte), og etter fire måneders drift ser den faktisk ut til å fungere som den skal.

Dette akvariet ble kjøpt med anbefalte lamper fra Red Sea, 3 stk. AI Hydra 26 HD. Men jeg har ikke vært i stand til å holde SPSer i live, og enkelte LPSer har også vært problematiske. Mykkoraller har gått bra.

En måling med en Seneye lysmåler viste at det nok er for lite lys fra disse lampene. Jeg hadde satt de 4 blå kanalene til maksimum, og den hvite kanalen fikk det som var igjen av strøm, totalt 90 watt pr. lampe. Varmt blir det også, kjøleribbene er enkelte steder over 50 grader, og måling direkte inn i LEDene viste temperaturer over 70 grader.

Maks lysstyrke i overflaten rett under midterste lampe er rundt 300 PAR, noe som er i svakeste laget for SPS. Lenger ned er det selvfølgelig mindre. De beste lysforholdene et stykke ned i akvariet er faktisk midt mellom to lamper hvor lyset overlapper, på 25 cm dyp er det omtrent 230 PAR.

Men, jeg vil kunne holde SPS og LPS, så noe må gjøres. Å sette inn flere lamper av samme type er uaktuelt. Etter å ha lest om alle lampene som er tilgjengelig (ja, også DIY, bruker det på ferskvann med Arduino og full pakke), så er etter min mening Philips Coralcare (PCc i fortsettelsen) det beste valget. To lamper med kontroller ble bestilt, og de er nå hengt opp.

Jeg gjorde meg flid med å måle opp punktene i taket hvor krokene til vaierene skulle være, men når alt var på plass, og lampene hengt opp, så viste det seg at jeg hadde glemt å ta hensyn til at de innvendige målene av akvariet er en god del mindre enn de ytre (front og bakrute er 19 mm tykke, siderutene er 15 mm tykke). Ideelt sett kunne lampene hengt 3 cm nærmere hverandre enn de gjør.

Lysmåling viste at det var et 'hull' på midten mellom lampene hvor lyset var svakere. Jeg satte derfor inn et stag mellom lampene som trekker dem mot hverandre (kan gjøre det siden de henger i vaiere), avstanden mellom lampene ble redusert med 8-9 cm. Da blir selvfølgelig lyset svakere ved enderutene, men det er etter min mening et greit bytte. Og, hvis jeg velger en ekstrem løsning, så kan en tredje lampe henges opp mellom de to. Da kan jeg sannsynligvis drive lampene svakere, og på den måten få lengre levetid på lampene.

Lampene henger ca. 26 cm over vannflaten. Jeg stilte inn maksimal lysstyrke (190 watt, begge kanaler drevet 100%), og målte lyset i overflaten midt under en lampe. Der oppnådde jeg omtrent 1000 PAR. AI Hydra 26 HD drevet maksimalt (90 watt) klarte bare omtrent 300 PAR ved samme forhold. Jeg får altså mer enn 3 ganger høyere lysstyrke ved kun så vidt over dobbelt strømforbruk. AI Hydra er et punkt, og har langt større fall i lysstyrken jo lenger vekk fra midt under lampen man kommer enn det PCc har, PCc gir langt jevnere belysning.

Til venstre i karet er det en keramikksøyle, hvor det ligger en golden torch oppe i skåla på toppen. Den fikk omtrent 200 PAR med de gamle lampene, og ser ut til å trives med det. Med PCc oppnådde jeg 450 PAR, noe som er rent for mye for den. Jeg må nok flytte den lenger ned før jeg skrur opp lysstyrken for mye.

19-P8240334.jpg

Det er ganske mye sjenerende lys fra lampene, så et par stykker svart foamboard som jeg hadde liggende ble utstyrt med et par små stykker patentbånd formet som en krok, slik at det er enkelt å hekte dem av når jeg skal gjøre noe oppi akvariet. Skal få tak en ny plate, slik at jeg kan lage symmetriske skjermer som dekker mer.

19-P8250340.jpg

Nå er jeg ganske så klar til å prøve meg på SPS igjen. Jeg har arbeidet i lengre tid for å få ned nitratnivået, siden SPSer liker at det er lite nitrat, det lå i lang tid på rundt 10 ppm. Men siste måling viste 0 ppm, så NOPOXen er stoppet, og nå må jeg faktisk fore litt mer for å få nitrat opp litt igjen.

Okei, jeg gikk vel litt over bord her.

Målinger viste at det var et 'hull' på midten av akvariet, med halvert lysstyrke. Jeg ønsker å unngå slike hull, slik at jeg kan ha SPSer hvor jeg måtte ønske (høyt nok til at de får nok lys, selvfølgelig).

Jeg og kona var på vei hjem fra harry-tur, og kona spurte om vi kunne stikke innom Korallen igjen? Frank driver nemlig også med oppdrett av Savannah-katter, og etter at hunden vår døde i februar, så har jeg hatt lyst på katt, mens kona vil ha en ny hund. Savannah-katter er en hybrid som har oppførsel som minner om hund, den kan bl. a. læres opp til å gå i bånd. Den kan være et kompromiss for folk som ikke er enige om de skal ha katt eller hund.

Etter å ha sett på kattene, så spurte jeg Frank om han hadde hengt opp den andre lampen han hadde til seg selv. Det hadde han ikke, og regnet ikke med å gjøre det med det første. Om den var til salgs? Selvfølgelig! Den var pakket opp og var blitt demonstrert for en kunde i 3 minutter, ellers var den ubrukt. Dermed ble den med hjem, ekstra lampe uten ventetid. Og Frank fikk solgt en lampe som ellers ville blitt liggende på lager (men ikke på lager i web-butikken).

Denne lampen ble hengt opp i de to midterste krokene i taket, sammen med de to lampene som var der fra før. De henger butt i butt, total lengde er 135 cm, akvariet er 150 cm langt. En lett skjerm ble laget av foamboard som skjermer det direkte lyset fra lampene.

Dermed oppnår jeg mål nr. 2 ved slike lamper: Jeg slipper å drive dem ved full styrke, og da får de betydelig lengre levetid.

Jeg har kjørt lampene ved 50% lysstyrke, og lysmålinger viser at det er 200-250 PAR langs stort sett hele bunnlaget. Det er opp mot 300 PAR på de høyeste steinene. Jeg trenger muligens noe høyere verdier når SPSer blir satt inn, men jeg tror det vil være nok med maks 70% lysstyrke.

19-P9040343.jpg

19-P9050345.jpg

Interessant å lese slike grundige og velbegrunnede tråder. Det er å håpe mange leser selv om aktiviteten i form av bidrag er noe laber fremdeles her inne.

Jeg oppfatter du har et veldig klart fokus på mest mulig lys for sps, hvilket jo er helt rett for mange av de arter vi vanligvis holder. Det er vel knapt mulig å få til samme lysstyrke med lamper som det er i overflaten på revene,

Imidlertid er det ikke helt feil å ha noen litt mer lyssvake soner hvis man vil holde koraller som lever dypere. Går selvfølgelig innredningsmessig an å skape overbygg som skaper skygger.

Skal bli veldig interessant å se hva du får til av vekst og farger etterhvert.

Ja, uniformiteten av lyset bekymrer faktisk litt.

Det ligger en golden torch oppe i ei 'skål' øverst på en keramikkfigur til venstre, rett under gorgonien. Den ligger nå på øverste grense for hva den tåler av lysstyrke, og må flyttes før jeg kan øke det noe mer.