Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Øyvind Tryti

Øyvinds RS Reefer XXL 625

Anbefalte innlegg

Dette er mitt første korallrevsakvarium.

Jeg begynte med akvarier i 1967, og har hatt ferskvannsakvarier nesten sammenhengende siden da.
Når jeg studerte marin zoologi på Blinderen, så hadde jeg også kaldt saltvann - jeg fikk saltvann fra akvarieavdelingen på biologibygget, og hentet dyr  selv på dykkerturer.
Men jeg kjøpte min første datamaskin i 1978, og det endte med at jeg har jobbet som utvikler/programmerer hele min yrkesaktive karriere. Akvariene har kun vært hobby.

Jeg er nå pensjonist, og bor sentralt i Oslo.

Jeg er vel kjent med litersyken, og valgte derfor å kjøpe det største akvariet som jeg kunne få plass til.

Akvarium

Red Sea Reefer XXL 625. Mål 150 x 60 x 65 cm. Sumpen har en avdeling for refugium. Totalt systemvolum ca. 625 liter.

Sirkulasjon

2 stk. Maxspect Gyre XF250.
Retur fra sump Reef Octopus VarioS 8.

Filtrering

Reef Octopus Elite 220-int skummer.
Ca. 27 kg levende stein.
Grotech fosfatreaktor
Noe Siporax i refugiet slik at det er klart for bruk i karantenekar.

Belysning

3 stk. AI Hydra 26 HD

Annet utstyr

Tunze Water level controller med RO-reservoar på omtrent 50 liter. Dette reservoaret er plassert i et kott bak veggen akvariet står mot.

Nyttedyr

Snegler: 10 stk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser vi frem til å følge med på Øyvind, vi har jo kjent hverandre i ca 40 år nå, så med den grundigheten jeg vet du har til alt du gjør kommer dette til å bli kjempebra!

Når du skriver: "Noe Siporax i refugiet slik at det er klart for bruk i karantenekar", tenker du da at Siporaxen blir podet i refugiet og vil fungere biologisk etter flytting til et separat karantenesystem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Eagle skrev:

Når du skriver: "Noe Siporax i refugiet slik at det er klart for bruk i karantenekar", tenker du da at Siporaxen blir podet i refugiet og vil fungere biologisk etter flytting til et separat karantenesystem?

Akkurat.
Da kan jeg impulskjøpe levende uten å måtte ha et karantenesystem gående permanent, jeg bare flytter noe av den ferdigpodete siporaxen til et karantenekar, og kan være oppe og kjøre i løpet av kort tid.

Jeg har et rack med 4 stk 63 liter Juwel akvarier, og 4 stk 30 liter rekehotell, ingen av disse har sett særlig bruk i senere tid, så jeg vurderte å kvitte meg med dem. Men de vil sikkert egne seg godt til karantene, så jeg lar dem stå inntil videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akvariet etter at levende stein og bunnlag er på plass (og noen snegler som ikke ville slippe taket på hverandre).

Det er kommet en del grønne trådalger, siden jeg ikke kjørte med fosfatfilter fra starten. Fosfatfilter er nå på plass.

10 snegler ble introdusert som første levende, med håp om at de kan gjøre noe med algene. Det går svært sakte, faktisk i sneglefart. En algespisende blennie vil være neste dyr.

Lyset har ikke denne fargen til daglig, jeg har skrudd på alle fargene for bildets skyld, ellers er det normalt ganske blått.

18-P6190071.thumb.jpg.25cd9ea67a79ed3ec62d473b55e3440b.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sumpen med skummer, refugium med siporax og fosfatfilter.

Fosfatfilteret tar vann fra returkammeret, og tømmer det filtrerte vannet tilbake til første kammer, slik at det går gjennom filtersokkene en gang til. Det er fordi jeg ikke har lyst på å få de minste partiklene av ROWAphos ut i akvariet, første forsøk på skylling gjennom filteret i en bøtte resulterte i en mengde svært fint svart 'mudder' fordi hastigheten på vannet var altfor høy.

Lys er et 20 W T4 lysrør med bryter på armaturet.

18-P6240083.thumb.jpg.46c5cac7ceed1be21d759f084f94af9c.jpg

Endret av Øyvind Tryti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved siden av skapet med sump, er det et skap for annet tørt utstyr. Det er en stor åpning i bakveggen, slik at man kan ha en kjøler der om ønskelig. Det skal ikke jeg, vi byttet ut varmepumpen i stua kort tid før akvariet kom i hus, og jeg vil basere meg på å holde romtemperaturen lav nok til å unngå overoppheting av akvariet.

Elektriske kontakter ble montert øverst i skapet, slik at det ikke skal være mulig for søl av saltvann å nå kontaktene. Strømforsyninger ble festet på en måte som unngår rot og kabelsalat, og som sikrer at de får tilstrekkelig kjøling. Kontrollere for skummer, returpumpe og sirkulasjonspumper er festet på sideveggen (jeg har brukt Tesa powerbond dobbeltsidig monteringstape).

Lys er et 8 W T4 lysrør med bryter på armaturet.

Her skal det det komme doseringspumpe og beholdere for ATI Essentials når koraller blir introdusert.

18-P6190081.thumb.jpg.13e3f113923a051c9e027ef7fe2ec48e.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.6.2018 klokken 18.59, Øyvind Tryti skrev:

Akkurat.
Da kan jeg impulskjøpe levende uten å måtte ha et karantenesystem gående permanent, jeg bare flytter noe av den ferdigpodete siporaxen til et karantenekar, og kan være oppe og kjøre i løpet av kort tid.

Jeg har et rack med 4 stk 63 liter Juwel akvarier, og 4 stk 30 liter rekehotell, ingen av disse har sett særlig bruk i senere tid, så jeg vurderte å kvitte meg med dem. Men de vil sikkert egne seg godt til karantene, så jeg lar dem stå inntil videre.

Hvis det er karantene av fisk du tenker på så tenker jeg at biologisk balanse ikke er så viktig i en slik fase.

Vi pleier vanligvis å karantenekjøre fisk i tomme akvarier fylt med saltvann gjerne modnet fra hovedkaret, men funker ofte bra med en god del nyblandet også. Med en skummer for raskt å fjerne avfall pluss en UV lampe for å ta knekken på evt parasitter i den frisvømmende fasen er du egentlig i mål. Hvis det så skulle bli behov for medisinering vil du nok raskt ta knekken på den biologien du måtte ha i siporaxen.

Vil du karantenekjøre koraller, kan en viss biologisk filtrering være OK av stabilitetsmessige årsaker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 27.6.2018 klokken 19.43, Eagle skrev:

Vi pleier vanligvis å karantenekjøre fisk i tomme akvarier fylt med saltvann gjerne modnet fra hovedkaret, men funker ofte bra med en god del nyblandet også. Med en skummer for raskt å fjerne avfall pluss en UV lampe for å ta knekken på evt parasitter i den frisvømmende fasen er du egentlig i mål. Hvis det så skulle bli behov for medisinering vil du nok raskt ta knekken på den biologien du måtte ha i siporaxen.

Men avfallet fra det som fiskene spiser, vil jo skilles ut som ammonium, det blir vel ikke fjernet av en skummer?
Ammonium og nitritt er jo giftig, det er derfor man trenger filtermateriale (siporax) hvor bakterier for nitrogensyklusen er aktive.
Eller er mengdene av ammonium for små til at man trenger å bry seg med det i et karantenekar?

Uten skummer, men med biologisk nedbryting, så vil mengden nitrat stige raskere, men da kan man vel bare skifte noe vann, slik man gjør i ferskvann?

Og skulle medisinering bli nødvendig, så er det jo bare å ta ut siporaxen først (men sett den i ferskvann, slik at parasitter (og bakterier) dør ut, og start poding på nytt).

Normalsituasjonen håper jeg er at ingen behandling er nødvendig, at fisken er frisk, men at den trenger å stå i karantene til man er sikker.

En UV-lampe er sikkert nyttig, men kan man ikke risikere å maskere et parasittangrep slik at man tror fisken er frisk, mens den i virkeligheten har noen parasitter igjen som man ikke ser fordi et stort nok angrep til at man ser det ikke har kunnet utvikle seg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gangene jeg har kjørt karantene er det årsaker til å gjøre det; fisk som er tatt inn som ikke er 100 %, arter som er spesielt sensitive o.l. indikasjoner.

Da kjører jeg tomt kar, med UV og skummer, skifter 1/3 til 1/2 av vannet hver andre til tredje dag. Har også hendt jeg har koblet til ozon på skummer, men det er kun et par ganger.

Hvis nødvendig medisinerer jeg med kobberholdige preparater.

Jeg kan ikke se for meg at ammonium eller nitrit blir noen utfordring slik.

Så fort fisken ser frisk og rask ut etter minimum 14 dager i karantene, og den spiser uten å nøle, så er det oppi hovedkaret.

Altså ingen biologisk filtrering her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.
Jeg hadde forestillt meg en litt mer bedagelig framgangsmåte som ikke krever så mange vannskifter. Men også en lengre periode i karantene, 4 uker.

Nå i starten vil de første fiskene komme fra forhandler som jeg vet kjører egen karantene med behandling med kobber (Tropestua), så de setter jeg rett i karet. Jeg har jo ikke noe fra før av som jeg kan risikere å miste.
Men når jeg er kommet litt mer igang, så vil jeg nok vurdere karantene hvis jeg skaffer meg fisk fra andre kilder, enten privat, eller butikker som jeg ikke vet med sikkerhet kjører karantene på sine fisker før de settes ut i salgskarene.

Jeg har en god del grønne trådalger nå, så en eller to gressende fisker hadde gjort seg, men jeg tør ikke kjøpe noen før en jumpguard er på plass - vil helst ikke finne fisken på gulvet om morgenen. Det er en jumpguard på vei til meg i posten, jeg regner med å kunne hente den på postkontoret i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå