Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
  • 0
André Stensrud

Glassrose problem, navn på dyr og gjerne noen generelle råd

Spørsmål

Heisann!
Dette er mitt første innlegg her. Jeg har alltid villet ha saltvannsakvarium da jeg har drevet mye med ferskvann fra jeg begynte på u.skole. Plutselig for noen måneder siden fikk jeg sjangsen!!! En kamerat måtte flytte å kunne ikke ha med seg dette. Så jeg fikk ett kar som er godt innkjørt, men jeg ingenting om bak historien, da min kamerat kjøpte dette selv og hadde det kun i noen få uker.

Jeg har spørsmål ang mitt oppsett, jeg har skummer, kullfiltrering, uv-filter og ikke det beste lyset som dere vil se på bilder. Karret er 90 L med intigrert sump bakerst, det går 3 klovner, en stor snegle som fulgte med, samt jeg har badet å fanget en del strandsnegler + en liten strandkrabbe og noen strandreker. Disse trives godt og ingen svinn med akklimatiseringen. 

Men det er en del jeg ikke vet hva er, blandt annet det som minner om en sjøstjerne på glasset, samt "marker" som har faste hull som "beiter" på LS, samt "mark" med knapp eller børste på som er mørkere og tykkere. Det er også kommet masse små hvite ligner på bittesmå sneglehus. Legger ved bilder og håper på tilbakemeldinger ang hvilke arter jeg ikke vet hva er, også gjerne noen tips og råd til oppgradering av lys. Størrelsen er fin da jeg får øvd meg på holde stabile verdier. 

Lurer også på hvordan jeg kan bekjempe det gigantiske glassrose problemet som bare blir værre og værre. Har hørt at peppermyntereke kan ta disse og noen krabber samt snegler, men hva når dem er så store som dem er? Hadde håpet strandkrabba skulle gå løs, men det var nok bare ønsketenkning, den holder seg kun til skalldyrstcks, kjøpte reker og fiskefor.

20180609_183027.jpg

Strandreke_har_fått_egg_etter_ankomst.jpg

Masse_børstemarker,_positivt.jpg

Oppsettet.jpg

Hva_er_dette,_flytter_seg_saakte_og_er_flere_av_dem.jpg

Forfra.jpg

Skummer_ved_innsug.jpg

Beitende mark, hva heter denne. Finnes flere og noen har kost i enden.jpg

Her_er_sumpen_med_skummer,_kull_filter_og_justerbar_sirkulasjonspumpe._Har_også_porøs_LS_som_vannet_må_igjennom.jpg

Godt_synlig_forpestet_med_glassroser.jpg

Hva_heter_disse,_sprer_seg_godt_og_er_pene_å_se_på,_i_forskjellige_farger..jpg

Endret av André Stensrud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0

Velkommen til forumet, André!

😎 Det er sommer og litt laber aktivitet generelt i hobbyen men det er forbigående. Det er alltid en terskel for å starte med saltvann og for noen blir det bare med tanken. Det er synd for det kan være så utrolig mye forskjellig liv, på godt og vondt, i et saltvannskar sammenlignet med ferskvann.
Så lenge interessen holdes vedlike (kanskje med hjelp fra likesinnede) kan det utvikles noen fantastiske flotte kar etterhvert som kunnskapen øker og tiden går.

Karet ditt ser jo flott ut det selv om glassroser vokser der. Det er flere måter å redusere disse på men de er ikke helt enkel å utrydde fullstendig.
Det er best ved total omgjøring av karet egentlig, og med bare 90 liter er dette en kurant plan på sikt, spesielt om det blir en oppgradering og større kar.

Sjøsternene er Asterina. Mange typer finnes, men bare et ytterst lite fåtall er problematiske.
Børsteormer finnes det også mange typer av, de fleste rydder bare opp i karet og er bare greie å ha der.
Norske krabber, snegler,reker og annet er mulige å ha men på lang sikt blir de fleste man finner i fjæra stresset av konstant varmt vann som det typisk er i et tropisk saltvannskar, og livslengden blir kortere. ( Strandsnegler pleier også være mellomvert til en parasitt som skaper svarte prikker på fisken.)
Uansett, karet er av passelig størrelse til å få føling med hva saltvann er og det er også lett å ordne opp i nybegynnerproblemer med et såpass overkommelig volum.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Tusen takk for kjempe flott svar konrad.Jeg ser at innlegget mitt ble litt rotete og klumsete. Jeg mater krabba med fryste reker, ikke levende! Jeg har lest en del om saltvannskar, reef kar. Jeg mangler et godt testkit til dette, hva anbefales til en ok penge? Og er den hvite stjerna på bildet en sjøstjerne? Er flere slike der, blir dem store?
Di hvite bitte små spirallene som vokser godt i sumpen, hva er det?

Er sinnsykt masse rare nytte dyr oppi der som lever i LS, hvis jeg bytter ut alt på en gang, vil ikke dette gjøre noe med akvariet? Da jeg vet at akvariet er minimum 1,5 år.

Jeg er klar over den parasitten. men jeg satset på at det gikk bra å ta di som var godt under vann, og ikke over for dem er infisert og går da opp på land for å bli spist av dyr for parasittens syklus ettersom jeg har forstått.

Strandkrabba har skiftet skall og spiser godt, men er ekstremt sky, forstå jo det når det står ett stort monster å ser rett på den, men regner med dette går seg til da den allerede er mer aktiv.

Strandrekene har jeg lest om flere velykkede hold på år, selvfølgelig ikke hele troppen men relativt mange. Eneste er vel kanskje den ekstreme tilværelsen dem lever i normalt med forskjellige grader salt,innhold o.l som kan bli problemet da karret er i stabile verdier.

Jeg har mange børstemarker i karret, noen tror jeg strekker seg opp i 10cm+ og kraftig. Syns dem er fasinerende når dem kryper rundt LS og sanda. Når kan dem bli ett problem egentlig?

Jeg har noen koraller som har begynt å vokse, klarte uheldigvis å knekke 2 av di strøste ved en liten omrokkering. Det er typ oransje med en stamme og to klumper i enden veldig kompakt, også har jeg noen lilla mer buskas lignende type i lilla. Og jeg tenker å prøve meg på noen enkle koraller, anemoner, knopper, muslinger osv som er fine til start og ikke krever for mye lys?

Til slutt, hva er greit å ha av vannkvalitets utstyr i form av næring, positivt for farger på LS o.l. Hvilke hele testkit er å anbefale?

Endret av André Stensrud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg kan svare kort på noen av spørsmålene dine:

Karet ditt heter Aqua Medic Blenny og er et 80 liters system.

Lys; det du har er mer enn godt nok til et variert lite kar uten konkrete koraller som er veldig lyskrevende, altså behold du du har. evt ta deg god tid til å vurdere alternativer.

Testsett; det finnes lite komplette sett for saltvann, og om du finner noe så er det alltid noe i du ikke trenger. Sjekk Salifert og skaff et KH og nitrat kitt. Evt også et fosfatkitt , men da bør du se på noe med Hugh Sensitivity i navnet.

KH bør ligge på 8-9 for stabilitet, nitrat og fosfat er interessant for å få et bilde av næringsverdier som hvis for høye medfører uønsket algevekst. Verdenene bør generelt være lavest mulig.

Glassroser er «pain in the ass» for de fleste av oss, og det finnes en rekke kommersielle såkalte vidundermidler. Jeg foretrekker så langt som mulig naturlig begrensning (sjekk jeg skrev ikke bekjempelse😉).

For et kar på din størrelse vil jeg anbefale 2-4 peppermyntereker. Absolutt mer enn en fordi du da vil få litt konkurranse i hvem som rekker å spise rosen før kameraten tar den👍

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0
På 14.6.2018 klokken 20.46, Eagle skrev:

Jeg kan svare kort på noen av spørsmålene dine:

Karet ditt heter Aqua Medic Blenny og er et 80 liters system.

Lys; det du har er mer enn godt til et variert lite kar uten konkrete koraller som er veldig lyskrevende, altså behold du du har. evt ta deg god tid til å vurdere alternativer.

Testsett; det finnes lite komplette sett for saltvann, og om du finner noe så er det alltid noe i du ikke trenger. Sjekk Salifert og skaff et KH og nitrat kitt. Evt også et fosfatkitt , men da bør du se på noe med Hugh Sensitivity i navnet.

KH bør ligge på 8-9 for stabilitet, nitrat og fosfat er interessant for å få et bilde av næringsverdier som hvis for høye medfører uønsket algevekst. Verdenene bør generelt være lavest mulig.

Glassroser er «pain in the ass» for de fleste av oss, og det finnes en rekke kommersielle såkalte vidundermidler. Jeg foretrekker så langt som mulig naturlig begrensning (sjekk jeg skrev ikke bekjempelse😉).

For et kar på din størrelse vil jeg anbefale 2-4 peppermyntereker. Absolutt mer enn en fordi du da vil få litt konkurranse i hvem som rekker å spise rosen før kameraten tar den👍

Supert svar! Tusen takk, jeg fikk beskjed om at dette var ett kar på 90L. Men fint å vite hva det heter. tenkte å Bytte ut pærene med nye, og lyset i UV-filteret da jeg ikke vet vet hvor gammelt dette er. Jeg har strips test som jeg får en liten indikator på verdiene. Og fikk teste ut med dråpe kit hos en bekjent for en tid tilbake, da var alt tipp topp. Dette endrer seg jo fort, så jeg må nok få tak i god test for i hvert fall vikgiste verdier.

Kjempe glad for å høre at dette er ett allright kar, og jeg kommer til å drive lenge med dette da jeg ikke går videre før jeg har masse erfaring og kunnskap fra ett kar på denne str. mulig jeg ikke klarer å vente og evt prøver litt mindre kar som jeg kan leke meg med.

Da blir det innkjøp av 4 peppermyntereker! Hadde en pussereke, men han fikk nok litt hard medfart i transporten, så han overvelde kun noen dager etter forflytting desverre :/. Har lest om dissa krabatene at man burde ha mer enn en, siden dem ellers sparer på maten :)

Forslag til noen artige fisk eller andre krabter som passer mitt kar tas godt i mot :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei André.

Jeg har tidligere hatt det samme problemet som deg mtp glassroser (Aiptasia) og også en hel "haug" med majano anemoner, virkemiddlet hos meg ble denne krabaten her : https://www.liveaquaria.com/product/2562/matted-filefish?pcatid=2562&c=15+30+2562 . Det skal i samme stund sies at jeg har mistet noen snegler og reker men vet ikke sikkert at det er denne som har tatt de, dette kan det være andre her på forumet som har bedre svar på, det som er helt sikkert er at i løpet av en snau uke hadde jeg ingen glassroser og heller ingen majano anemoner igjen og jeg har kun 1 stk filefish (i hvertfall ikke som jeg ser). Minimum tank size står dog til 30 gallon men det går jo ann å forsøke å selge den hvis den blir for stor.

Lykke til

Roar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Velkommen til gards!

Enkleste og tryggeste måten å fjerne store glassroser: Kok opp osmose vann og ha det i en 10ml sprøyte så varmt som mulig. Sprøyt vannet direkte på roten av glass rosene og sug den opp i sprøyten når den dør. Da får du med hele rosen og den vil ikke vokse tilbake. Pass på at det ikke er andre dyr rett rundt hendene dine når du holder på. Ellers hvis det er lett å ta ut steinen så kan du skjære de vekk, men da må du få med litt stein hvor den henger fast, ellers vil de bare vokse tilbake.

Peppermynte reker er super men de liker absolutt best de mindre glassrosene. Det er ikke sikkert de tar de store glassrosene, og som regel ikke før de er fullvoksen. Men de holder problemet i sjakk når du får fjernet de store glassrosene så de er absolutt anbefalt. Du har nok så mange glassroser fordi du har næring og partikler i vannet som de trives med. Du mater med all sannsynlighet for mye. Peppermynte reker er sky i forhold til mange pussereker. De blir mye mer synlig hvis de ikke har andre reker eller krabber å forholde seg til. Ellers vil de nok være mest aktiv på natten. 2-4 peppermynte reker høres fornuftig ut. De trives absolutt best i små grupper.

Jeg ville fjernet krabben da det er et ugangsdyr som spiser det meste. Som regel det du ikke vil de skal spise... De tar gjerne med seg fine nye koraller inn i steinen for å spise de i fred. Slipper du å mate den med frosne reker sparer du vannkjemien for en større byrde.

Strandrekene trives fint i akvarium. De lever fint i flere år hvis du tar dem små. De tåler det meste av nybegynner feil da de ofte lever i kulper som fint blir 30+ grader i solsteiken med hyppig variasjon i salinitet, oksygen, vannkjemi, osv. De tåler ufattelig mye for en invertebrat. De gjør også en utmerket oppryddingsjobb. 

En annen ting som er verdt å tenke på er størrelsen på korallgrusen du har i bunn. Absolutt verdt å ta ut mye av den og erstatte den med en fin sand. Da får du mer bakterier og små organismer som vil være nyttig for vannkjemien og som mat. Grus har en tendens til å samle organisk avfall som ligger og råtner.

Sjøstjernen du har er en Asterina starfish. De er vell egentlig en sett på som en pest i saltvannskar men de gjør som regel mer godt en vondt. De blir veldig sjelden mye større en lillefinger neglen din. Hvis du søker litt vil du helt sikkert finne ufattelig variert informasjon angående disse små tilsynelatende harmløse krabatene. Jeg hadde ikke brydd meg om de i det hele tatt før det begynner å bli mange av de. De er enkel å fjerne og ganske synlig.

Belysningen din skulle være helt grei den uten at jeg helt vet hva pærer du bruker. Det er helt sikkert mulig å finne pærer som er mer egnet til akvariebruk. Du får mindre alge vekst med høyere Kelvin verdi (mer blått mindre rødt/gult lys). Min erfaring er at glassrosene også trives bedre under halogen, MH, og lignende belysning med lavere Kelvin verdi.

For tester så anbefaler jeg Aquaforest > Salifert. Aquaforest har ikke alle testene men det de har er topp og rimelig priset. Resten kjøper jeg fra Salifert. Du "må" ha Ammonia, Nitrit, Nitrat og Fosfat, og selvfølgelig et refraktometer til salinitet. Det er anbefalt (du trenger de ikke enda med regelmessige vannbytter med kvalitetsalt) med KH og Ca, og Mg kan være greit å teste en gang i blant. Resten er unødvendig så lenge du regelmessig bytter vann. Det er absolutt en fordel å kjøpe test kits med ferre over flere tester da disse test kittene går ut på dato før du får brukt de opp. Har dårlig erfaring med Red Sea sine test kits pga at de går ut på dato og gir feil resultat før jeg får brukt de opp

Lykke til!.

Endret av Jonas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Rebekkahelen
      Hei. Jeg har en del Pom pom xenia-avleggere jeg ønsker å bytte  bort mot nyttedyr. Enten snegler eller røde eremitter (ikke blå).
      Kontakt meg på SMS: 98 82 96 53

Mvh Rebekka