Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har et 180l kar, noenlunde nystartet. Skummer; Deltec mce-400, og to sirkulasjonspumper. Ikke sump. Vil si at vannet har en god kvalitet (ut fra tester), med unntak av litt brunalger (om du føler deg "kallet" så tas råd om dette også imot..) 

Spørsmålet mitt er om jeg har behov for pumpe/filtrering. Hva gjør dere andre? 

Går det evt an å ha filterwatt inn i skummeren en plass? (sannsynligvis ikke, men er verdt å undersøke ;D). Tenk så lettvint det hadde vært! *woop woop

Jenny

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sitat

Har du sump eller filterfack så kan du placera filtervadd eller matta där i. Finns också filtersock eller automatiska filter som kan kopplas på rör.

Hur gammalt är akvariet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du ikke har sump begrenser dette valgmulighetene dine en del. Det er ikke slik at du absolutt trenger noe heller.

Hvis du tenker på et tradisjonelt bøttefilter med vatt vil jeg fraråde dette fordi vatten fungerer kun mekanisk, den samler partikler, men dette brytes ned samme sted og blir årsak til nitratøkning. Bøttefiltere er også noe pes å bytte materiale i, som konsekvens blir at man ikke gjør det ofte nok...

Om du evt må supplere med noe ekstra filtrering utover skummer, kan du se på hangon filtere du lar henge på akvariekanten, f.eks. med fosfatmedier (Rowaphos) som binder fosfat eller evt biopellets som bidrar til konsumsjon av fosfat og nitrat.

Men som nevnt avvent til du ser om du trenger, du har en god skummer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svarene. 

Karet er bare noen mnd gammelt. I det forrige byttet jeg filtervatten ukentlig (øverste av tre lag med filtre, bla, sammen med biopellets). I det forrige hadde jeg ikke skummer (nanokar), kun pumpe. Derav min forvirring.. 

Butikken mente selvsagt at jeg trengte en pumpe, en riktig dyr en også 😂

Men da gir jeg det litt tid. 

God helg videre! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det absolutt grunnleggende i et saltvannsakvarium er tilstrekkelig sirkulasjon og en tilstrekkelig god skummer. Alt utover dette er kun for å trimme/optimalisere næringsverdiene nedover. 

Du har en meget bra skummer, med intern sirkulasjon vha en streampumpe eller to bør du ha det beste utgangspunkt for å lykkes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå