Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Vegard Myrvang

Strontium medium for kalkreaktor finns det ?

Anbefalte innlegg

Hvilket reaktormedium bruker du?

Hvis ARM så inneholder det i teorien en balansert sammensetning som skal gi riktig konsentrasjon av både kalsium, magnesium og strontium i form av karbonatforbindelser. Dette fordi mediet som er knust korall burde gi nok av alle tre.

Min erfaring er at dette ikke fungerer i praksis og doserer derfor strontiumklorid ukentlig slik at konsentrasjon av strontium holdes på ca 10-15 ppm.

Om du ikke vil dosere og kan skaffe ren strontiumkarbonat kan du boste reaktoren med en andel av dette. Løses ved lett sur pH akkurat som kalsium og magnesiumbaserte reaktormedier.

Jeg kjenner ikke til at slikt kan kjøpes innen hobbyen, men får du tak i via en kjemikalieleverandør er det å bestille ren strontiumklorid type næringsmiddelkvalitet eller bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.4.2018 klokken 22.43, Vegard Myrvang skrev:

Ligger jevnt over litt lavt 3-4 ppm.
Ikke noe spesifikke problemer å se, men kunne vært artig å prøve å sikte seg inne på 7-8 ppm.

Jeg tror ikke noen har problemer i sine kar som kan tilskrives et lavere enn naturlig innhold av strontium.
Det finnes i hvert fall ingen vitenskapelige bevis til nå som støtter påstanden om at strontium er viktig å holde på eller like over naturlig nivå, selv om påstanden er å finne overalt og i stor grad er akseptert hos akvarister.

Jeg har prøvd i perioder over år både å opprettholde nivået og la det falle uten å se noen forskjell på koraller pga dette.
Dvs, det er mye som påvirker koraller og man vil oppleve variasjoner i farge, vekst, trivsel, etc, men å konkludere med at det er nivået av strontium som er grunnen til dette blir for altfor usikkert.

Jeg har allikevel siste 2 år tilsatt og holdt strontium på mellom 6 og 10 ppm i begge karene. Før det gjorde jeg det ikke og hadde nivået på ca 3-4 iflg ICP test.
Siste test viste noe over 6 ppm på begge kar, mens naboen med en utrolig og mye bedre vekst og farger av de samme sps og LPS koraller kun hadde 2,44 ppm på siste test for kort tid siden.

Til tross for at det ikke finnes bevis og at jeg til nå ikke har gjort erfaringer som tyder på at det er nødvendig å tilsette strontium, så er jeg åpen for at det kan finnes en positiv sammenheng og en grunn til å opprettholde eller til og med øke nivået av Sr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stund siden jeg sist studerte dette med strontium, så du har sikkert rett i din post Konrad.

Det som er årsaken til at jeg doserer strontium og forsøker å holde nivået litt høyere er at jeg har forstått at strontium etter kalsium og magnesium er det viktigste mineralet i korallskjelletet. Bindingene mellom strontium og karbonat skal være sterkere enn tilsvarende mellom kalsium/magnesium og karbonat.

Strontiumbindingene i en korall, som jo er få sammenlignet med kalsium/magnesium bidrar pga styrken i bindingene til å forsterke skjelletet, gjøre det mer robust og mindre utsatt for brekkasje. Dette kan jo være et poeng på korallrevene som er utsatt for kraftige bølger og strømmer, mye mer enn vi klarer med allverdens sirkulasjonspumper.

Altså korallene i våre akvarier vokser nok tilfredsstillende og i samme tempo med lav eller høyt nivå strontium, men kanskje de blir liiiitt mer robuste med høyere konsentrasjon?

Jeg vet dette blir teori og vanskelig å bevise i praksis for oss hobbyister, men jeg praktiserer altså ut fra denne teorien selv.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et veldig bra innspill Tom og det bidrar til interessante diskusjoner, i hvert fall syns jeg det.
Som sagt så er jeg åpen for at det er et poeng å dosere strontium, og jeg er ikke mer bastant enn at jeg pr i dag prøver å opprettholde et naturlig nivå av dette elementet.
Strontium ER tettere, men det trenger ikke nødvendigvis resultere i et sterkere skjellet for korallen. En må også huske at mengden strontium i forhold til kalsium er veldig liten, bare omtrent 1%. Faktisk viser noen publikasjoner at tettheten ikke er høyere i der det er mer strontium.
Som f.eks. denne :

"It has also been found within a single
Porites coral colony that low-density skeleton in depressed
valleys had a higher mean Sr2+/Ca2+ value
than the high-density skeleton on elevated bumps"
(Alibert & McCulloch 1997).

Korall arter har forskjellig styrke på skjelettet alt etter hvilken korall det er, men her er det altså på samme kolonien funnet et høyere strontium forhold der skjelettet har lavest tetthet og da er svakere. 

På 28.4.2018 klokken 14.06, Eagle skrev:

Det som er årsaken til at jeg doserer strontium og forsøker å holde nivået litt høyere er at jeg har forstått at strontium etter kalsium og magnesium er det viktigste mineralet i korallskjelletet

Det blir en feilslutning å si at det er det det viktigste mineralet etter Ca og Mg hvis man med det mener at mineralet er av stor betydning for korallen.
Grunnen til at jeg nevner det er at jeg har hørt det poengteres av flere at strontium er like viktig som Mg og Ca, noe det altså ikke kan være siden det er bevist at koraller kan vokse med bare en brøkdel av strontium innholdet i vannet ( i noen tilfeller nær ingenting) og av det faktum at det hadde man aldri fått til med Mg og Ca.

Gaute har gjort et søk her på forumet, og det var morsomt å lese.
Utrolige påstander som skulle vært kommentert i sine respektive tråder.
Hvorfor skulle strontium nivået som normalt er 8 ppm ha noen påvirkning på magnesium nivået som normalt er 1300 ppm? 🙂

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skriver at strontium er viktigst etter magnesium og kalsium, så er det ut fra den naturlige mengden/konsentrasjonen du finner av dette i sjøvann. Nevnte tre mineraler altså to-verdige kationer finnes i tabellen under hvor naturlig forekomst er angitt. Stanford undersøkelsen sier 13ppm for strontiumnivå er naturlig mengde. Samme nivå finnes angitt i en rekke andre publikasjoner. Jeg har også sett flere med lavere målt verdi ned mot 8ppm. Så for oss er antagelig et utgangspunkt å holde oss mellom 8-13 hvis vi vil bruke tid og ressurser på strontium.

Andre to-verdige kationer Beryllium og Barium finnes i ekstremt små mengder og er i allefall for oss akvarister uinteressante i en korallsammenheng.

.https://web.stanford.edu/group/Urchin/mineral.html

Personlig synes jeg ikke strontiumtesten til Salifert er spesielt vanskelig, den krever bare litt mer tid og tålmodighet enn øvrige vanlige tester.

Nå har vi sporet skikkelig av fra Vegards spørsmål, men håper det ikke bare er deg Konrad og meg som liker slike sære tema😛

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble en interesant avsporing uansett dette.

Om noen skulle ha en link til strontiumkarbonat så legg gjerne inn det.

Strontium tilsetningene jeg har vært borti har vært i pulverform, tror ikke det er så lurt å ha i kalkreaktoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjennom de siste drøye ti årene dosert Turbo Strontium fra Kent Marine. Dette er et rent tørt lettløselig strontiumkloridsalt. Jeg pleier å lage en bruksløsning ved å løse 50 gram i 500 ml RO vann, som forøvrig er i hht oppskriften for å få en 10% løsning.

Jeg doserer av bruksløsningen snaut 30 ml/uke i mitt kar som er ca 4 ml/100 liter. Da holder jeg nivået stabilt rundt 10-12 ppm med dagens biomasse av koraller.

Har fått for meg at Korallen ikke fører like mye av Kents produkter nå som den gang Kenneth holdt på, men jeg ser det finnes noe fra Kent Marine så kanskje verdt å spørre Frank.?

F1AB731F-D419-44F1-BF7C-F76AA11F1191.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott det er greit Vegard, for avsporingen er ikke større enn at den fortsatt handler om strontium og diskusjoner har det ikke vært for mange av her på forumet de siste årene.
Det kanskje sært for noen, men det burde ikke være det så lenge mange mener det er så himla viktig å tilsette i karene våre 🙂

Tom, når du sier:
"....jeg har forstått at strontium etter kalsium og magnesium er det viktigste mineralet i korallskjelletet."
Så ville jeg bare forsikre meg om hva du mente med det. Hvis du mente mineral mengden av 2 verdige kationer i skjelettet til ville koraller så er strontium tredje størst,
selv om det ikke er i det forholdet du sikter til i siste innlegg.

For det første, siden du tar utgangspkt i sjøvann, så varierer ikke strontium særlig mye i verdenshavene forutsatt at saliniteten er lik.
Ved 35 promille er den ganske nær 8 ppm, og veldig langt unna 13 ppm. 
Det var før veldig vanskelig å måle strontium, av samme grunn som testsettene i dag har vanskelig for å måle nøyaktig. Derfor var calsium og strontium slått sammen i målinger og først i 1940 etter det jeg kan finne så målte de den til 13 ppm (148 mikroMolar). Senere målinger er sikre og viser rundt 8 ppm (90 mikroMolar), men de gamle målinger henger igjen her og der på nett. 
Data fra 1940:
https://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/data/13030/6r/kt167nb66r/pdfs/kt167nb66r_ch06.pdf

Data fra mange målinger på flere plasser, fra en studie gjort i 1999.
https://www.researchgate.net/profile/Stephanie_De_Villiers/publication/222471936_Seawater_strontium_and_SrCa_variability_in_the_Atlantic_and_Pacific_oceans/links/5a1bb7d9a6fdcc50adec8f74/Seawater-strontium-and-Sr-Ca-variability-in-the-Atlantic-and-Pacific-oceans.pdf

For det andre er ikke kalsium/strontium forholdet i sjøen direkte overførbart til korall skjelettet.
Kalsifisering hos korallen skjer i forholdet 110:1
og selv den abiotiske utfellingen i sjøen er i forholdet 100:1
I tillegg er avleiringen av strontium i korallen er linært relatert til strontium konsentrasjonen i sjøvannet, noe som vil si at med bare halvparten av strontium i sjøen er forholdet Ca:Sr nede i bare 200:1.

Strontium testen til salifert er ikke vanskelig å utføre, det er bare vanskelig å stole på resultatet, spesielt om man ikke har fasiten. 🙂

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Eagle
      Velbrukt, men godt fungerende kalsiumreaktor selges som vist på video. Reaktorpumpen er kun brukt 6-7 måneder.
      Selges som vist med ARM reaktormedie supplert med Grotech magnesium. Klar for tilkobling til CO2 og matepumpe.
      Reaktoren nypris hos Korallen 4400,-
      Selges som vist for 1200,-.
      Video viser med en nesten ny matepumpe Grotech SP4800. Denne kan medfølge for kr 1600,-, nypris 2760,-
      Pakkepris reaktor og matepumpe 2500,-.
      Selges fordi jeg tilpasser systemet mitt slik at jeg kan få alt utstyr i sumpen.
      Denne reaktoren er dessverre litt for stor for min sump.
      NB! Duringen som høres skyldes kun at reaktoren står på en noe ustabil stålbenk.
      Klikklyden er fra matepumpe på for høy hastighet.
      I normal drift har dette vært lydløst.
      Bør hentes hos meg på Gjettum i Bærum, slik den er satt opp nå med medie.
      https://www.youtube.com/watch?v=a7kfH7ZEO-A&feature=share