Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Empis

Senking av nitrat

Anbefalte innlegg

Go kveld folkens.

Jeg har lenge slitt med høy nitrat i karet mitt mellom 50 og 25 ppm. Hadde full omgjøring i karet og byttet ut 90% av steinen, tok ut all sand og satte igang refugium og la i 1-2liter siporax. Tok også ut nesten all store fisk, 1murene bla. For ca 2mnd siden og nitrat har ikke sunket noe etter det, men karet og korallene har aldri sett bedre ut og har nesten ikke alger i karet eller på glasset. Forer veldig lite, spesielt i forhold til før da det gikk 4 scampi i uka.

Har prøvd flere testkit og det er ikke der feilen ligger.

En annen ting er at refugiumet "sluttet" å virke etter ca 1 mnd nå gror nesten ikke algene noen ting det er cheato, i starten tømte jeg flere never hver 14 dag. Bruker bare led arbeidslys fra jula husker ikke kelvin. Motsatt syklus av lyset i karet.

Systemet er på ca 650 liter vannvolum

576 liter kar og 200 liter sump i kjeller og kjører rollermat og nyos 220 skummer.

Håper noen kan hjelpe meg med å finne en måte å få ned nitrat på, for jeg har fått veldig dilla på å prøve sps men gidder ikke begynne med det før nitrat er på stell.

Andre verdier er:

Ca 460

Mg1400

Kh 7,7

Ph 8

Nitrat 50-25

No2 0

Amoniakk 0

Po4 testsett utgått.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Umiddelbart tenker jeg en ubalanse mellom de tre nødvendige næringsstoffer nitrat, fosfat og karbon.

Jeg ville derfor først få målt fosfat, gjerne med en sensitiv test for å sjekke om du har noe målbart.

Er fosfat målbar ville jeg forsøkt en karbondosering. Her finnes det mange løsninger, men den enkleste er forsiktig å dosere litt vodka eller eddik, 3-4 ml daglig i ditt system.

Jeg tenker altså at du pga lave nivåer av fosfat og karbon kan ha fått en kraftig reduksjon i bakteriekulturen som dermed ikke klarer å jobbe ned nitraten din. Hovedgrunnen til at jeg tenker slik er også at algeveksten har avtatt så mye som du beskriver.

Et supplerende boost virkemiddel kan være å tilføre mer bakterier i form av litt ny levende sten og/eller bakteriemidler i dråpeform; Zeobak, Biodigest eller lignende.

PS! Det finnes utmerkede nitratfilterløsninger også, men jeg mener i mange tilfelle det er overkill når du allerede har bestemt deg for mindre fisk og mer beskjeden fóring.😉

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Umiddelbart tenker jeg en ubalanse mellom de tre nødvendige næringsstoffer nitrat, fosfat og karbon.
Jeg ville derfor først få målt fosfat, gjerne med en sensitiv test for å sjekke om du har noe målbart.
Er fosfat målbar ville jeg forsøkt en karbondosering. Her finnes det mange løsninger, men den enkleste er forsiktig å dosere litt vodka eller eddik, 3-4 ml daglig i ditt system.
Jeg tenker altså at du pga lave nivåer av fosfat og karbon kan ha fått en kraftig reduksjon i bakteriekulturen som dermed ikke klarer å jobbe ned nitraten din. Hovedgrunnen til at jeg tenker slik er også at algeveksten har avtatt så mye som du beskriver.
Et supplerende boost virkemiddel kan være å tilføre mer bakterier i form av litt ny levende sten og/eller bakteriemidler i dråpeform; Zeobak, Biodigest eller lignende.
Da skal jeg kjøpe po4 test og sjekke det og så har jeg litt bakterier jeg kan begynne forsiktig med også.
All steinen jeg satte inn var prima LS fra en som la ned karet sitt, hvis det har noe å si.

Så det må være et visst samsvar mellom no3 og po4 for at nitrat kan senkes og holdes nede?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
50 minutter siden, Empis skrev:

Så det må være et visst samsvar mellom no3 og po4 for at nitrat kan senkes og holdes nede?

Ja du må ha av begge, og også karbon for at bakteriekultur skal vedlikeholdes, utvikle seg og være produktiv. Mangler nitrat vil du se økt fosfat, eller evt motsatt. Som regel er det karbon du vil få underskudd av, mens tilgang på fosfat og nitrat finnes i alle lukkede system. 

Jeg tror du antagelig vil kunne måle noe fosfat når du får tak i test, så da er det karbon du må fokusere på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da prøver jeg meg på det, takk for svar, ble litt mer opplyst ang dette nå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå