Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Mr_Stian

Mitt 1500 liter kryssfiner akvariet

Anbefalte innlegg

Takk for det! :) Det tar tid men håper resultatet skal bli bra. Har enda en stund igjen før jeg begynner med levende, men det går nå jevnt og trutt fremover! :)

Ingen ting godt skjer fort i denne hobbyen sier de! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering mens jeg sitter her å venter på at mini skal bli ferdig på turnen! :)

Ikke fått gjort så veldig mye, men har fått begynt på den utvendige forsterkningen. Fikk satt på 2 av 3 da den siste kommer i konflikt med arbeidet jeg må gjøre med å tette gjennomføringen som jeg hadde borret feil. Har begynt på denne og, så den er nesten ferdig. Men venter fremdeles på epoxien så får ikke gjort så mye mer før den kommer. 

Har en svoger som er rørlegger så han var innom i dag med en kjernebor sånn at jeg fikk borret hull i gulvet til ett nødavløp. Vil bli satt i en vannlås her sånn at jeg ikke får luft opp ifra dette. 

Ett par bilder fra forsterkingen:

20181202_130100.thumb.jpg.9ee8040a75ca6bd415721194d34f8b8b.jpg

20181202_130105.thumb.jpg.23c76c9be87bca983eed949922ddbeb8.jpg

Og ett bilde av bore riggen. Å resultatet. Ser ut til å være grei drenering her så det kommer nok til å funke greit til nødstilfeller. 

20181203_171750.thumb.jpg.80e95873cc703829631de02d4b4b351d.jpg

20181203_173426.thumb.jpg.b4df12a95a7d4b4549208ef62f9faff7.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er kjempesmart. 

Sett inn en "dummy" vannlås med en flotørbryter i som du kobler til akvarie computeren din. Ja, hvis du skal ha en da? Så får du alarm om noe som helst begynner å lekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
42 minutter siden, Mr_Stian skrev:

Jeg har apex på det systemet som jeg har i dag så har vurdert å få en lekkasje detektor til denne. 

Ett lite tips. 
Kjøp en ekstern alarm / vannføler. Min Apex konka "out of the blue" en natt, slette ALT jeg hadde programert og åpnet flere poweroutlets. Da hjalp det jævlig lite å ha vannsensorer på systemet. Apex er fint, men ikke dra all sikkerhet via den alene. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg ikke tenkt på. Noen som har noen forslag til en fukt sensor som ikke koster skjorta? Så det lå noen på ebay til ett par hundrelapper men vet ikke om jeg kan stole helt på de. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjerne på tide med en oppdatering her og. Jeg går fremdeles å venter på mer av epoxien. Det har skjedd ett eller annet med posten i UK så venter fremdeles på at den skal forlate landet. Så det har ikke skjedd så mye med selve display akvariet. Men jeg har ikke ligget på latsiden av den grunn. Fikk levert glasset til mine 2 sumper så disse har blitt limt sammen å står nå til lekkasjetesting. Så har jeg fått borret å montert opp surge tanken å fått testet denne. Her ser jeg at jeg har litt utfordringer med selve ventilen og måten den opererer på. Denne åpner når den får 220v og stenger når den ikke har 200v. Problemet er at returen er drevet av ett batteri inne i aktuator som må lades før den kan stenge. Det ser ut som dette tar lengre tid enn det tar å tømme tanken. Noe som igjen gjør at jeg vil få bobler å lyd i displayet. Noe jeg egentlig ikke vil ha. Jeg kan løse dette med å snu aktuator sånn at den stenger på 220v. Problemet da er at hvis strømmen går så vil alt vannet som er i denne tanken (100l) havne i sumpen sammen med alt det andre som gjør at jeg ikke har plass til alt vannet. Har ett par ideer til en løsning der men må nesten fundere litt mer på dette når alt er oppe å går. 

Men har så klar ett par bilder å en video denne gang av testing av surge tank! :)

Testing av surge tank:

20181210_131619.thumb.jpg.bf09d1d5d360048741f0118ab6b035a3.jpg

Lekkasje test av sumper:

20181210_154335.thumb.jpg.7e1dd796c1b010e7e91ee555283e2d76.jpg

Og mitt første forsøk på å lage en søyle. Ble nokså fornøyd med resultatet. Ligger nå å godgjør seg sammen med resten av den tørre steinen jeg hadde. 

20181206_084403.thumb.jpg.72b33fe0c6ca91381a85a9488a4b7770.jpg

Og vide av surge tank testing:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint surge system du har tenkt på! Husk at når du installerer dette så har utforming av PVC alt og si. F.eks den T-koblingen du har der. Bytt den med en Y-kobling i stedenfor.. Da vil du se forbedring i flow bare på den lille endringen. Du har en hvis mengde energi lagret i tanken basert på høyde og fart på vannet. Denne er konstant. Skarpe bend flytter vannet ut av strømnings retning. Til det trengs energi. Den trekkes fra totalen du har lagret i reservoaret. Du kan jo kompensere med å løfte reservoaret enda høyere men riktig utformet PVC vil uansett gi deg mere "bang for the buck." 

Så er det lurt med ett lite lufterør fra rørene rett over vannflaten som strekker seg opp til reservoaret. Da reduserer du luftmengden som presses inn i karet når du åpner ventilen. Luftmengden øker også når du løfter reservoaret oppover. Og da kommer luften mer intenst også. Har enda til gode å treffe en salt akvarist som liker salt kryp 🙂

Lykke til. Dette ser meget bra ut. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt litt på dette med det y-stykket  du snakker om her. Hvis jeg bestiller mer PVC så komme nok det til å stå på listen over deler. Å løfte tanken høyere er ikke aktuelt da den måtte i så fall stått i etasjen over å det funker dårlig! :)

Men dette med det luftrøret skjønte jeg ikke. Planen var egentlig å se om jeg får til å operere ventilen sånn at det ikke kommer luft inn i systemet. Da vil alt av luft bli presset ut ved første operasjon. Hvis jeg da stenger den før den begynner å trekke luft så vil det bare være vann i rørene sånn at neste gang så kommer det ingen ting. Om jeg får det til er en annen sak så klart. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå