Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Mr_Stian

Mitt 1500 liter kryssfiner akvariet

Anbefalte innlegg

Må vel få laget en tråd om det nye prosjektet mitt.

Jeg har planlagt å bygge meg ett nytt større akvariet i kryssfiner. Liker å lage ting selv å tenkte dette var en grei og billig måte å få seg ett stort akvariet. Har i dag ett 480 liter Elos 120XL kar som står i stua. Med sump i etasjen under på rundt 500 liter som består av 3 forskjellige kar. Ett til vannbytter, ett refugiet og ett til returpumpe og levende stein. Det nye karet kommer til å bli flyttet ned i kjelleren. Så teknisk rom vil også bli flyttet litt. Sumpen kommer kanskje også til å øke litt da jeg får plass til litt mer nå.

Det nye karet vil få må 225x90x85cm. 90cm blir høyden. Dette blir 1720 liter i utvendige mål, men når alt kommer til alt så havner jeg nok rett under 1500 liter pluss sump. Karet skal bygges i 18mm bjørke kryssfiner med glass i front. Renoverer kjellerstuen så det blir i skilleveggen mellom kjellerstue og bod. Overrenningen blir på høyre side. Jeg har allerede fått tak i 3 sett med Pond Armour, Pond Shield til å tette kryssfineren med. Siden jeg ikke kan bygget karet ute så måtte jeg ha en epoksy som ikke luktet, å det gjør ikke denne. Pluss at den er testet av mange i usa. 

Fremgang så langt er at jeg har bygget veggen hvor akvariet skal stå, samt så vidt begynt på selve rammen det skal stå på. Dette egentlig bare for å se hvor stort det blir. Vil nok ta en god stund før jeg blir ferdig, da jeg skal gjøre ferdig kjellerstuen før jeg begynner på selve monteringen av karet. Men tenkte kanskje det var kjekt med en tråd.

Litt bilder må jo bli med

WzuapMH.jpg

zVcdLbs.jpg

Som dere ser så blir stativet bygget i tre. I front så blir det en 2x4 på høykant med 6 støtter i 2x4. I bakkant så blir det en 2x8 bjelke med påskrudd 2x4 bjelke som støtte for bjelkene som går på tvers. Blir 6 stk 2x4 på høykant. I bakkant så vil det kun bli 3 eller 4 støtter, men i 4x4. Dette for å enklere komme til med sump. Noen som kan si noe om dette blir for svakt eller alt for sterkt? Min far som er byggingeniør mener dette er mer enn nok! 

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Morsomt at flere bygger i kryssfiner. Her skal jeg følge med.

Uten at jeg har noen teorikunnskap å underbygge det med, så vil jeg si at det holder i massevis. 

Det er to ting jeg tenker på når jeg ser prosjektet ditt, og som du kanskje har tenkt på allerede. Beina i bakkant vil antagelig bli utsatt for vannsøl, det er viktig å hindre at vann kan komme inn under beina å bli liggende der. Kan føre til råte ganske fort.

Det andre er tilgang til frontruta, ser ikke om du har planlagt luker over akvariet, men det vil jeg sterkt anbefale,  selv om det estetiske kanskje ikke ser like bra ut.

Lykke til med byggingen,  du har mye moro i vente.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding. 

All treverk bak kommer til å bli malt med vanlig våtroms membran var planen. 

Angående tilgang til frontruten så har jeg ikke tenkt på det. Har egentlig bare tenkt å ha en magnet på den. Ikke så mye arbeid å lage luke etterpå. Jeg har og en skrape jeg kan montere på lang arm så satser på at det holder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke skjedd så mye her enda. Må gjøre ferdig kjeller før jeg gjør noe mer med akvariet. Nesten ferdig med gipsing, men pga jobbreise og ferie så har det stått stille litt for lenge nå.

Har fått levert 3x30mm alu profiler som skal brukes som avstiving i toppen på akvariet. Samt en DIY LED lampe på ca 150cm jeg skal prøve sammen med de 2 lampene jeg har i dag. 

Har og fått bygget ferdig stativet. Så alt er klart for selve akvariet nå. Må bare få bestilt inn materialer og glass. Bilder kommer etter hvert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det dukket opp ett lite firma på Facebook som heter Cycle Start. De selger masse forskjellig innen alu. De hadde ikke 30mm breie, så mine er kappet for hånd fra ett 100mm bredt emne. Selv om det er håndkappet så er kvaliteten veldig bra. Og veldig god service fra selskapet. Så kan absolutt anbefale disse hvis du trenger alu.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da begynner det å nærme seg byggestart. Men ser at jeg får litt utfordringer med høyden på karet når jeg ikke bruker glassfiber inni. Fant en kar på youtube som har bygget på samme prinsippet som meg med 2 lag kryssfiner. han har samme høyde. Å der begynte veggene å bule utover på midten så han måtte bruke bjelker på utsiden for å forsterke.

Så da lurer jeg på. Må jeg bruke 2"x4" bjelker på høykant, eller kan jeg gå ned til for eksempel 1 1/2" x 3"? Noen som har noen formening på dette?

Så skal jeg bestille glasset. Hvor stor bør rammen rundt glasset være? Altså hvor mye må være igjen på hver side i frontplaten når jeg kapper denne ut? Jeg så for meg 8cm på hver side.

Og siste, hvor mye bør glasset gå inn på denne rammen? Her har jeg sett på at 3cm bør være nok.

Noen som har noen formening her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg går opp til 4-5cm overlapp på glasset så er jeg helt sikker.

I går hentet jeg kryssfiner. Glasset ble levert for noen uker siden. I dag ble PVC delene jeg manglet bestilt å ventilen til surge tanken. Så nå må jeg bare få tid til å begynne å bygge. Hadde håpet å få tid til å kappe til de forskjellige sidene i løpet av helgen! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fortsatt på stativet. Dette var ikke helt klart enda. Har jevnet ut noen ujevnheter pga forskjellig høyde på bjelkene. Ikke helt ferdig med dette enda. Så må jeg få kappet de siste beina til bakdelen, bokset inn høyttalerne som er bygget inn i frontveggen og malt alt med membran. Håper å ha dette klart til neste uke. 

Ellers kom alt av PVC deler i dag. Alltid kjekt å åpne disse pakkene. Surge tank ventilen kommer nok ikke før om en stund. 

Siden jeg har litt ujevnheter i selve stativet så har jeg spurt litt rundt angående å bruke noe underlag for å hjelpe med å jevne disse ut. Ser ut som jeg går for 6mm depron plater fra megaflis. Disse kommer jeg til å lime på en tynn kryss finerplate bare for å ha ett helt flatt underlag til akvariet. 

Ikke vert så mye bilder her enda, men her er dagens status. 

20181031_210646.jpg

20181031_211015.jpg

20181031_211029.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så mye tilbakemeldinger her men jeg håper folk følger med for det om! :)

Nå er standen 100% level, å alle topper er slipt ned så nå er det så flatt som jeg får det. Kommer uansett til å gå for 6mm depron matte under selve akvariet. Dette vil bli limt fast til bunnen. 

Ellers fikk jeg laget ferdig boksene til høyttalerne å alt som kan bli utsatt for vannsprut har blitt malt ett par strøk med flytende membran. 

Så nå er alt klart for at akvariet kan komme oppå. Fikk bestilt glass til de to sumpene jeg skal ha under så håper det kommer kjapt. 

Under ett par bilder av dagens status. 

20181105_205743.jpg

20181105_205749.jpg

20181105_205804.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan du skal få på plass akvariet, men hvis du må skyve det inn fra fronten vil du få problemer med friksjonen på depron platene.

Det jeg har gjort med begge mine veggakvarier, er at jeg har laget meg et stativ på stuesiden i samme høyde som bordet akvariet skal stå på. Oppe på dette har jeg lagt to lekter som er litt tykkere enn depron platene. Skyver så akvariet på plass, legger på depron platene og drar ut lektene. Ferdig.

Og ja, jeg følger i hvert fall med

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, e-mu skrev:

Vet ikke hvordan du skal få på plass akvariet, men hvis du må skyve det inn fra fronten vil du få problemer med friksjonen på depron platene.

Det jeg har gjort med begge mine veggakvarier, er at jeg har laget meg et stativ på stuesiden i samme høyde som bordet akvariet skal stå på. Oppe på dette har jeg lagt to lekter som er litt tykkere enn depron platene. Skyver så akvariet på plass, legger på depron platene og drar ut lektene. Ferdig.

Og ja, jeg følger i hvert fall med

Har faktisk ikke tenkt på at dette med platene kunne bli ett problem. Det skal jo skyves inn fra fronten ja. 

Tidligere så tenkte jeg å lime disse platene til en tynn finer plate, men slo det litt fra meg. Kanskje jeg må vurdere å lime dette på en 6-8mm plate som kan legges på stativet. Da vil det bli enklere å skyve dette på plass. Noe som dette kanskje: https://www.byggmax.no/platemateriell/byggplater/kryssfiner-och-osb/oljeherdet-stubbloftsplate-p07042

Å bygge ett stativ i samme høyde som selve stativet var også smart. Takker for tips! :)

Endret av Mr_Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp følger med til de grader, og imponeres av hva dere fingerferdige og kreative skaper og bygger. Tenker nå spesielt på deg og e-mu.

Stor inspirasjon selv om jeg ikke har tro på at jeg klarer noe lignende.😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kom endelig ventilen til surge tanken. Måtte endre den fra "normally closed" til "normally open" da den fungerte litt anderledes enn det jeg trodde. Skal bli spennende å se om jeg får dette til å funke sånn som jeg ønsker. 

20181107_201242.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du bygger karet i x-finer trenger du ingenting imellom bjelkene og x-finer. Mykt underlag bruker man på glassakvariumer. En tank i 15mm x-finer som er 90cm høy og 207cm lang buler ut ca 2-3cm om man kun har en 2x2 horisontalt. Legger man på en 2x4 ble det stivt nok synes eg. I toppen brukte eg en 2x6 som avstivning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt en veldig produktiv helg på akvariet fronten. Fikk kappet alt av plater på fredag å disse ble montert på lørdag og søndag. Det er som sagt bygget på samme måte som "The DIY King" på youtube, med 18mm plater som er blitt doblet opp på front og sider samt det er lagt inn forsterknings strips på baksiden. Alle hjørnene er blitt lagt over hverandre sånn at skruene er 90 grader for ekstra styrke.

Så er det en kar på reef2reef forumet som kaller seg AlexG som også bygget ett likt akvariet som han på youtube, Og som meg så bygget han det noe høyere enn hva "The DIY King". Han hadde 2 fot høyde, mens AlexG hadde 3 fot. Noe som resulterte i at måten det var bygget på ble for svak og det bulet en del på midten. Planen min er å forsterke alt med horisontale 2"x3" bjelker etter jeg har fått det på plass på stativet. Eventuelt 2"x4". Må se når det kommer på plass. Det ble også lagt inn en 2"x2" bjelke i bunn som ble skrudd fra utsiden og limt for ekstra støtte til bunnen av konstruksjonen. Sikkert ikke nødvendig, men jeg sover nok bedre pga det!

Så litt bilder:

Montert opp ned

20181110_150612.thumb.jpg.cf672e80d4e6ace52c5c9e24af03eb29.jpg

Måtte bruke en rettholt for å få kanten på fronten til ikke å bule litt innover.

20181110_153114.thumb.jpg.c32d00389edf76d34faee26de0896aee.jpg

Avstandsstykker for å kunne enkelt komme til med lim.

20181110_153420.thumb.jpg.ed9e3581a9b88ea4e8de01bb8b14b4cf.jpg

Ferdig!

20181111_203837.thumb.jpg.f801870fbbb637dbc72ba651e9213c6e.jpg

Klar for hull til gjennomføringene

20181111_203853.thumb.jpg.1c5c44f3992b5e1643efb9261b0eceb9.jpg

20181111_203904.thumb.jpg.8e02a40d5f64b52974e749d3ca31593b.jpg

20181111_203204.thumb.jpg.81b7e3e6e5ddfbacdbfd2f2167cf0a55.jpg

Innvendig forsterkning av bunnen. 

20181111_204042.thumb.jpg.910e80c89f34b133a5254a0161239ff6.jpg

I kveld blir det å pusse ned noen kanter som ikke ble helt 100% og så er det å snu det for å begynne prosessen med å vanntette karet! :) Håper å ha glasset limt til begynnelsen på neste uke. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første strøk med pond Armour er malt. Grunnen til at jeg valgte dette var at dette skulle være en epoksy som var så og si lukt fri. Jeg tør påstå at det er den ikke! Den lukter langt ifra så mye som en vanlig epoksy gjør, men at den ikke lukter er å dra den litt vel langt. Vil si det er på høyde med en maling med mye lukt. 

Det som lukter er heldigvis ikke skadelig så det går fint å male dette i kjelleren. Ellers gikk det nokså fint å male. Brukte rulle. Dette er rimelig seigt. Men gikk helt fint. I morgen blir det å forsterke alle hjørner med glassfiber matte... 

20181112_205835.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her går det unna. Har i dag fått lagt glassfiber matter i alle hjørner. En skikkelig drittjobb! Siden det begynner å bli vanskelig å jobbe med epoxyen etter ca 30min så hadde jeg litt hastverk da jeg hadde blandet opp litt for mye. Så det ser ikke så bra ut. Men det blir nok sterkt og bra uansett. 

Neste skritt blir å legge på lag nr 2 og 3 på resten. Satser på å få på begge disse samme kveld da jeg slipper å slipe hvis det ikke herder helt mellom lagene. 

Så ett par bilder av resultatet. 

20181113_205350.jpg

20181113_205337.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får komme med en liten oppdatering her. Fikk lagt lag 2 og 3 men ble ikke så fornøyd. Etter lag 2 så var det enda noen plasser hvor jeg kunne se kryssfiner en. Valgte og å bruke en annen rulle på lag 2 som la igjen rester etter rullen. Fant ut at jeg måtte ha en rulle for 2 komponent. Brukte dette på lag 3 men synes ikke finishen ble bra pga feil i lag 2. Så da fikk jeg ett dilemma. 

Egentlig så skal det være nok med 3 lag. Men jeg hadde en følelse av at jeg burde hatt ett lag til. Både pga finish men og det at jeg følte det ikke var tykt nok. Problemet er at hvis jeg gikk for ett lag til så ville jeg gå tom for Pond Shield til å kunne dekke top bracen. Som igjen betyr en forsinkelse i fremgangen da dette må bestilles fra utlandet. 

Jeg valgte å pusse lett ned for å legge på ett fjerde lag. Å det er jeg veldig glad for. Finishen ble veldig bra å jeg er nå veldig fornøyd med resultatet. 

Har noen venner i Newcastle som fikk bestilt ett sett med Pond Shield til meg fra Amazon UK. Det blir sendt meg i morgen (lørdag). Så håper at det ikke forsinker meg for mye. 

Planlegger med å få satt i glasset på mandag. Frem til da blir det å sparkle litt skruehull samt fikse siste finishen på fronten av akvariet. 

Så ett kjapt bilde av resultatet:

20181116_212603.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20181118_193139.thumb.jpg.f552220224549380f7a30615f80ade69.jpg

Siden jeg har fokusert veldig mye på det nye bygget så har det manglet litt prioritering på det akvariet jeg har som er oppe å går. Det har helst fått gå for seg selv. Men nå var det på tide å luke litt i refugiet. Som bildet over viser. Det var rimelig tykt å fint i fargen. Er vel en mnd siden sist jeg ryddet her. 

Ellers så går det fremover med bygget og. Har fått gjort litt på finishen på fronten. Sparklet og malt litt. Så alt ser ut til å være klart til å sette i glasset i morgen. Har fått tak i ett par stk til å hjelpe. Glasset veier tross alt 80kg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå