Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Lenaoygarden

Borte i lengre perioder

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Lenaoygarden skrev:

Lurer på hvordan jeg best bør gjøre det med akvariet når jeg er borte i lengre perioder? Fins det noen form for "matesystem" slik at de kan leve fint uten tilsyn? 

Kan fint være borte i lengre perioder. Hadde da anbefalt en controller (Profilux eller Apex) og automatisk mater så burde det gå fint være borte en stund.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett par måneder uten tilsyn er nok litt i lengste laget. 

Når vi reiser bort så har jeg en som kommer innom 2-3 ganger i uken for å sjekke at alt er bra. Har da automatisk forer, men han gir ekstra frossen mat til de. 

Jeg har apex så alt er satt opp automatisk da jeg reiser en del I jobb og madammen er ikke interessert i å gjøre noe mer enn å mate. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Lenaoygarden skrev:

Okay, takk for svar. Har snakket om å ha dette som et prosjekt på en skole og da blir sommerferien et problem...

Mja alt er relativt. Fullt mulig å kjøre et par mnd alene så lenge det ikke er så komplisert. Så lenge må du ha kontroller i det minste

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, aleks skrev:

Mja alt er relativt. Fullt mulig å kjøre et par mnd alene så lenge det ikke er så komplisert. Så lenge må du ha kontroller i det minste

Okay. Men kan jeg ha noen enkle koraller, "vaskepersonell" og f.eks. klovnefisk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om dere ikke har for krevende levende, så ville jeg nok uansett vært innom enten hver eller annenhver uke, bare for å sjekke at det ser greit ut. Det er jo dyr. :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, GauteG skrev:

Selv om dere ikke har for krevende levende, så ville jeg nok uansett vært innom enten hver eller annenhver uke, bare for å sjekke at det ser greit ut. Det er jo dyr. :) 

Ja, enig med deg der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Magk
      Jeg har forstått at det kan bli vanskelig å reise på ferie hvis man har saltvannsakvarium da fôring og vedlikehold må gjøres regelmessig. Hvis man har ett litt stort refugium der man har delt inn tre områder til oppdrett av forskjellige levendefôr (si daphnia, phyto og Artemis) og hvor overflow konstant drar med seg noen av disse over i karet, vil ikke mye være løst mtp. Små fisk og Koraller etc.?
      Jeg ønsker meg ett stort kar der jeg hovedsakelig har små fisk, hvor fokuset kanskje heller litt mot koraller og hvor «Less is more» ;-) Problemet hittil er at jeg reiser en del med jobben og at jeg ønsker å kunne reise på ferie i 4 uker uten å måtte være avhengig av at folk må komme innom for å fôre fiskene hver dag. Det er jo også enklere for en ufaglært hjelper å putte noe phyto, og noen egg i sumpen enn å dosere korrekt fra dag til dag.
      Til dere som har store akvarier; hvor ligger den største utgiften sett bort i fra anskaffelse av utstyr/Stein/koraller, oppvarming og salt?