Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!

Anbefalte innlegg

Hei, 

Fikk div frags i dag, uten noen info om hva det er. Vokabularet mitt trenger en oppdatering...

Nr 1.  går nå under navnet "rosa brokkoli". Kanskje det finnes et, noe mer,  sofistikert navn? 20180407_201401.thumb.jpg.bb9ffe300e04af5bc4f5cc768a1ee2ca.jpg

Nr 2. kalles foreløpig som "gult hull", og er nettopp det... 

"Knapperiene" ser du på bilde 3. (disse liker visst eremittkrepsen min) 

Og bilde 4. (og 5.) viser kanskje en musling av noe slag? 

Blir takknemlig for hjelp! 

20180407_201520.jpg

20180407_201445.jpg

20180407_201759.jpg

20180407_201744.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK Jenny, her var det ikke mye hjelp å få, så jeg skal gjøre et forsøk om ikke for at andre skal kunne si «næhæhei! Det er det IKKE, der er en.. « etc. Etc. Som du skjønner er jeg ikke knallstødig på korallnavn.

Rosa Brokkoli = Lærkorall. Usikker på typen, muligens sinularia? De forandrer seg voldsomt fra «frag» til «voksen» i hvordan de ser ut. Mtp grener etc.

Gult hull. Dette er ingen korall, men en svamp. Jeg har mange i mitt akvarium, andre skyr de som pesten grunnet kjemisk krigføring. Én teori er at jo sterkere farge, jo giftigere svamp. Den gule er dermed litt skummel ifølge noen.

Bilde tre. Tilsynelatende heller missforsnøyde Palythoa / Zoanthid / knapper. KAN inneholde en av de sterkeste nærvegiftene (Palytoxin) vi kjenner, flere har blitt syke ved å håndtere disse, samt ved å skrubbe/varme/koke LS med resteer av disse på. (Jeg har hatt disse i mange år og lever fortsatt)

Bilde 4, Lærkorall med hengende hode. Flott nybegynnerkorall. Solgte en for litt over ett år siden en som hadde hode på ca 50cm. I diameter. En liten rest ble til ny korall med hode på 15 cm i diameter. Den ga jeg bort for snart to måneder siden, og restene på steinen har på nytt begynt å danne polypper!

Lykke til!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, jeg gav opp for fort med å vente på svar. Takk! 😊

Da har jeg litt å søke etter, jeg har ikke klart å få noe annet til å trives enn knappene. 

De andre ser for øvrig like triste ut som da bildet ble tatt (da jeg fikk de) 

Takker igjen, fikk litt håp igjen for dem 😅👍

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå