Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen

Anbefalte innlegg

Driver og planlegger akvarium da... jeg har jo spurt litt rundt her før mtp. størrelse og utstyr etc. Nå lurer jeg litt på hvordan jeg skal dele inn sumpen. 

Etter mye måling og planlegging av stue så ser det ut til at hovedakvariet blir på rundt 1000l gitt at vi får forsterket gulvet tilstrekkelig. Maks lengde på 2 meter.

Det ser også ut til at jeg får bygge ett lite rom i kjeller etg. under akvariet som jeg kan ha sumpen i, samt alt «det andre» som kona kaller det. Ønsker meg en så stor sump som mulig men jeg tipper den blir i overkant av 500l. 

Høres 75cm dybde og 60cm høyde greit ut eller bør jeg gå for 60cm i dybde også? Det skal jo være enkelt å jobbe i sumpen.

Mtp. Inndeling så tenkte jeg som følger;

Rom 1: vann fra display tank, fylt med LS. 

Rom 2: For skummer men jeg ønsker egentlig å prøve uten så dette blir enten tomt eller fylt med LS/filtermateriale

Rom 3: DSB og LS (evt. makro i begynnelsen). Dette blir refuge for fisk, frags etc.

Rom 4: DSB og makro samt mantis. Dette blir pod-farm og det største rommet. Regner med at mr. Mantis ikke tar smådyr. 

Rom 5: retur pumpe samt trickle filter med LS hvis jeg får til dette. Jeg har skjønt at noen får problemer med dannelse av bla. H2S i DSB og da er trickle filter bra å ha. Det er dessuten greit å ha trickle filter i slutten av filtreringsprossen da jeg ønsker oksygen-rikt vann for display tank og CO2 for makro.

Rom 3 og 4 ønsker jeg å ha så store som mulig. 

Hvis sumpen blir 75 dyp så ønsker jeg å kutte ut rom 2 og heller dele inn rom 1 slik at skummer kan stå ved siden av nedløpet.

reaktorer har jeg skjønt kan plasseres på utsiden av sump?

Hva tenker dere?? Blir gøy med Mantis da, hvis dette blir noe av:-)

Endret av Magk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg syntes dette var litt voldsomt for en sump. Du må huske at første punkt på lista er at sumpen må ha kapasitet til å ta i mot alt vannet som renner ned hvis returpumpa stopper - Det blir fort en del liter. For det andre må du huske at vannet renner nedover, og med alle disse forskjellige kamrene, så virker det på meg som om du nesten har fylt hele sumpen med vann allerede. Hvis du nå skal gå for en skummer, så kan ikke den stå i 60cm vann, så da må den enten heves, eller så må vannstanden senkes. Og deretter et tricklefilter ned mot returpumpa - det fordrer jo også et visst nivåforskjell. Jeg har en 720 som sump 200x60x60 og den var delt i 3. Men nå måtte jeg ta bort den ene veggen for å få plass til skummeren... Samme hva du gjør, så blir alltid sumpen for liten :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er gjerne sånn det er med oss nybegynnere, masse drømmer og liten kjennskap til hvordan ting begrenser seg.

Så for meg vanlig avrenning fra hovedkaret og tilbakeslagsventil i retur-røret så jeg hadde håpet at det ikke blir for mange liter i tilbakeslag. Uansett så vil det jo bli plass til en hundre ekstra liter på grunn av forskjell i vannstand mellom rommene.

Når det gjelder vannstand så tenkte jeg 55cm i første kammer, så 53, 51 og 49. I det siste rommet så ser jeg for meg trickle fra 47 til 45cm ned på ls og en 15cm vannstand. Skummer blir hevet ja :-)

Hvordan ville du gjort det? Setter veldig stor pris på innspill:-)

Endret av Magk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tilbakeslagsventil vil jeg fraråde, om du ikke er en petimeter på vedlikehold og ettersyn. Vi normale mennesker, driver med ettersyn av teknisk utstyr en stund. Så blir det lenger og lenger mellomhver gang, og da når vi har sluntert unna en stund, så skjer det at man trenger f eks tilbakslagsventilen, men den har grodd full av skit så den virker ikke som planklagt lenger.

Resultat masse vann på gulvet, og dette skjer garantert når du ikke er hjemme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja... Og så kommer strømmen tilbake igjen og du har mistet mye saltvann som igjen gjør at det etterfylles desto mere ferskvann... Enig med e-mu - Prøv å sikre deg slik at det er fysikkens lover som stopper lekkasjer, og ikke "duppedingser". Jeg ville ikke gamblet med fisk for tusenvis av kroner, fordi jeg brukte en billig plast-dings... ;)Jeg ville nok også slått sammen 3&4, og hvis du har en skummer, så tror jeg du får nok luft i vannet, så du ikke trenger det tricklefilteret.

Slik var min sump før jeg slo ned veggen til høyre.Har noen reaktorer i midten, og refugium til venstre. Når strømmen tas, står fremdeles skummeren i samme vannivå, så det er ingen problemer ved strømbrudd eller når strømmen kommer tilbake..

image.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm....

Hvor dypt ligger inlet fra retur? Kan jeg gå ut i fra at de øverste 10cm i display tank renner ned i sump? Isåfall så må jeg ha plass til 150 l i sump. Dette går med det oppsettet jeg har satt opp over hvis jeg senker vannstanden med noen cm.. Så da er vel dette en bedre løsning kanskje. Hva med sump på 150x75x75? Upraktiske mål?

Skummer ønsker jeg i utgangspunktet ikke å bruke... men jeg må planlegge plass til denne i sumpen. Er den sensitiv for en nivåøkning på 5cm?

Det med trickle filter er mer for å utnytte den plassen jeg har. I retur-kammer så kan vannstanden være lav i forhold til kammeret ved siden og da kan jeg like gjerne legge inn en drypp-plate og la vannet renne over LS/media som å la det renne ned skilleveggen. 

Det med å fjerne skillevegg mellom kammer 3 og 4 hindrer meg i å ha dyr i sumpen som ikke er kompatible med mantis’en. 

Ikke lett dette ;-)

Endret av Magk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hos meg så faller nivået i hovedkaret med ett par cm bare. At det skal gå ned 10cm vil jeg si er mye. Det avhenger av hvor høyt du har retur løpet I karet. Det sugerør vann når strømmen går til det får luft inn i røret. Ønsker du å ha dette langt nede i karet så kan dette unngås med å borre ett lite hull i på det høyeste punktet. Dette har jeg hos meg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var smart! Da trenger jeg ikke plass til mer enn rundt 75 liter ekstra vann i sumpen. Det går seg til sakte men sikkert dette.. :-) 

Er det dumt å gå for 75 høyde og bredde?

hvor mange liter vann mener dere et  refugium bør inneholde?

Endret av Magk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av oivind.gran
      Selger en Dreambox XS 130l (100x40x30l) 
      Det følger med :
      Filter sokker (1stk 800,5stk 200 og 9stk 100micron)
      lyddemper 11stk
      Internt blått lys
      Royal exclusiv limit switch 

• Av Jonasvp
      Våger meg på et nytt tema her. 
      Hva er den ultimate sumpen. Dreambox vil nok mange si, men tank at en har et rom i kjelleren med plass til "alt" en vil ha i sumpen. At en ikke trenger å ha det inne  kabinettet.
      Hva ville dere ha sørget for at sumpen inneholt. Hvor mange kammer. Inter eller ekstern skummer? 2 returpumper. Automatisk vannpåfylling.
      Vannbytter uten å på virke vannstand. Jeg har ingen fasit, bruker i dag en standard 3 kammer sump. Den duger. 
      Mange nok bidrag vil kunne gi et hint om det optimale:
    • Av Lenaoygarden
      Då har eg endeleg fått starta opp med akvariet mitt! 
      Eg har kjøpt eit bruka akvariet med levande stein, to klovnfiskar, ein "svenske" og ein sandstjerne. Eg blei tipsa om å fyrst ta i vatn, så steinane, så sand og tilslutt fisken. Det som har skjedd nå er at vatnet er veldig grumsete og det ligger masse sand på steinane og korallane mine. Har prøvd å fått fjerna ein del, men får ikkje vekk alt. 
      Nokon som har tips på når vatnet kjem til å bli klart og om det evt. er noko eg kan gjera for å få vekk sanden?
    • Av Jensen
      Hvor ofte og hvordan gjøres sumpen ren?Min har nå gått i 3 mnd og synes det ligger mye rart i sumpen etter oppstart.
      Takk for svar på forhånd.
    • Av Magk
      Jeg har forstått at det kan bli vanskelig å reise på ferie hvis man har saltvannsakvarium da fôring og vedlikehold må gjøres regelmessig. Hvis man har ett litt stort refugium der man har delt inn tre områder til oppdrett av forskjellige levendefôr (si daphnia, phyto og Artemis) og hvor overflow konstant drar med seg noen av disse over i karet, vil ikke mye være løst mtp. Små fisk og Koraller etc.?
      Jeg ønsker meg ett stort kar der jeg hovedsakelig har små fisk, hvor fokuset kanskje heller litt mot koraller og hvor «Less is more» ;-) Problemet hittil er at jeg reiser en del med jobben og at jeg ønsker å kunne reise på ferie i 4 uker uten å måtte være avhengig av at folk må komme innom for å fôre fiskene hver dag. Det er jo også enklere for en ufaglært hjelper å putte noe phyto, og noen egg i sumpen enn å dosere korrekt fra dag til dag.
      Til dere som har store akvarier; hvor ligger den største utgiften sett bort i fra anskaffelse av utstyr/Stein/koraller, oppvarming og salt?