Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
svivel

Analyseresultater fra Marinlab

Anbefalte innlegg

Jeg legger ut resultatene fra vannprøvene jeg sendte inn til Marinlab. Er det noen som kan påta seg å desifrere resultatene? Så vidt jeg ser har jeg litt lav KH, et mystisk innslag av Al i både akvarievannet og i RO. PO4 er på 0,02, selv om jeg måler mellom 0,04 og 0,08 med mitt Redsea målesett. Karet er et mixed reef, 420 l. Jeg sliter med litt cyano. Bytter 40 l. vann per uke.

Marinlab professional water tests.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel de uthevede tallene som er måleresultater.
Aluminium er etter hva jeg da kan se 20.1μg /l i karet og 0μg /l i ro vannet.
Bruker du aluminiumsbasert fosfatfjerner ? Feks seachem ? Den er gjerne hvit.
Isåfall er nok det årsaken.
Har til sammenligning fått målt opp til aluminum til 36,49μg /l uten å se negative effekter, jeg brukte da esklusivt aluminiumbasert fosfat fjerner.
Bytter nå mellom jern og aluminium.

Kh er ikke noe kritisk lav, mange ligger nok rundt der.
Men når du nevner cyano har jeg god erfaring med å ligge på en Kh rundt 10.
Lav og ustabil kh har gjerne gitt cyano utbrudd.

Hva slags tilsetninger bruker du ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har Balling (CaCl, NaCa og NaCl, 30ml pr døgn) aktivt kull i en pose i sumpen og Rowaphos i reaktor. Har også en reaktor med Cheato. Ellers intet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stusser litt på at slik jeg leser linken din så rapporterer ikke Marinlabs referanseverdiene, altså hva du burde sammenligne med, kun resultatet av testen. For akvarister flest blir det dermed vanskelig å vite hvordan man skal tolke det enkelte resultatet.

Når jeg ser resultatene er det ingen alarmerende verdier, men du bør som Vegard er inne på se over ditt tekniske utstyr og inspisere om pumper evt annet har fritt metall kontakt med vann, altså at det finnes utstyr som kan medføre lekkasjer av metall som kan medføre problemer på sikt. Har du Kina pumper/utstyr bør du spesielt være på vakt...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder Marinlab og referanseverdier, så kan jeg legge ut det jeg fikk i tillegg. Slik jeg tolker dette, så er mine verdier plassert i en slags sammenheng. Ligger du omtrent på midten, så ligger du godt an, slik jeg tolker det...Det er 4 grabber, da jeg ikke finner noen fornuftig måte å eksportere linken på.

marinlab 3(RO).png

marinlab 4(RO).png

marinlab1.png

marinlab2.png

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå