Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
Eagle

Kalkmikser fortsatt en vinner!

Anbefalte innlegg

Jeg har i alle år siden jeg tok opp salthobbyen igjen for snart 12 år siden brukt kalkvannstilsetning. Jeg brukte det faktisk i forrige runde også på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet. Den gang etter å ha hørt et foredrag om tema med Alf Jacob Nilsen, og ved å bruke manuelle tilsetninger av mettet kalkvann når jeg etterfylle for fordampning.

Nå de senere år har jeg sørget for automatisk kalktilsetning først vha en Deltec mikser og nå den senere tid med en KW Reactor 300 fra Julian Sprung. Begge fungerer helt utmerket for formålet og virker slik at de plasseres i tilførselen fra RO tanken til akvarium eller sump. I mikseren tilsettes kalkpulver i form av kalsiumhydroksyd, som så løses langsomt når RO vann passerer gjennom på vei til akvariet eller sumpen.

I mikseren blir det da en mettet løsning av kalkvann som tilsettes til systemet så fort nivåføleren (ATO) trigget pumpen i RO tanken.

I denne mettede løsning er det en meget høy pH som altså skyldes løste hydroksydioner. I tillegg blir det tilsatt kalsium i ionisk form, som jo er hovedhensikten med kalkvannstilsetning.

Det jeg er interessert i å høre om er andres erfaringer når det gjelder kvalitet og renhet på de kalkproduktene som brukes.

Ideelt bør alt løse seg, samtidig bør man for å opprettholde effekten sørge for at det alltid finnes litt kalkpulver i bunn av mikseren. Går den tom, så får man jo ingen glede av den...

Imidlertid bør det ikke overfylles for mye, fordi da er det endel pulver som ikke løses, og tilslutt danner en «kladd» med hvit hard masse.

Altså en balanse mellom ikke for lite og ikke for mye kalkpulver.

Jeg har funnet det praktisk å tilsette 6-7 teskjeer, og dette forbrukes i nåværende oppsett ila snaut 2 uker.

Deltec Aqua Crown kalkwasser powder og Rowa Kalk er de to variantene jeg liker å bruke fordi de er så rene at jeg ikke får noe uløselig restprodukt når jeg er moderat med mengden.

Tidligere har jeg testet noen no-brand produkter med noe mindre hell pga uløselige rester, som derfor har medført merarbeid i renhold av utstyret.

Kalkmikser er som dere forstår en gammel teknologi, billig og enkel i bruk og har flere gode egenskaper:

Tilsetning av kalsium er åpenbart.

KH stabilisering er en annen pga hydroksyd bidrar til økt bikarbonat/karbonat.

Ved tilsetning bindes også noe fosfat, litt etter samme prinsipp som lantanklorid.

Det man skal være OBS på er å ikke ha for stor mikser eller alfor mye kalkpulver i denne.

Skulle man få et teknisk problem, f.eks. at nivåsensor kutter ut og RO reservoaret overfyller akvariet, blir det stor risiko for rask økning av pH, vannet blakkes og korallproblemer blir fort en konsekvens.

NB! Kalkpulver/kalsiumhydroksyd er irriterende så håndter det varsomt og unngå å få det på hender og i øyne.

Selv om mange nå kjører mer «moderne» regimer som Balling og avarter av dette, så kan likevel en liten kalkmikser være et supplement nettopp for KH stabilisering og evt spare noen kr på kalsiumklorid og KH buffer i Balling.

Og til slutt min personlige mening jeg er overbevist er rett: En kombinasjon av kalkmikser og kalsiumreaktor er (kontra til Balling) den åpenbart enkleste og rimeligste metoden for balansert tilsetning av mineraler til akvariet, så snart akvariestørrelsen passerer 500 liter og akvarister har fokus på stenkoraller😀.

Kan være en litt større investering, men driftskostnadene er ubetydelig.

  • Like 2
  • Thanks 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har altid brukt kalkmixer selv. som du skriver for å holde regime med tilsettninger enkelt. Det har fungert veldig bra for meg også. Har brukt kalsiumhydroxid fra litt varierte produsenter, det meste har fungert uten for mye problemer. Dog har mine system vært små i forhold til andre her inne, største systemet har vært på 375 liter med sump. 

Har ikke brukt Calcium reaktor selv, da nesten alle systemene jeg har hatt har vært uten sump. For andre som lurer eller har ett redsea eller lignende system uten sump så har Tunze sin mixer, evt i pakke med Tuze sin Osmolator fungert helt topp i skapet under akvariet, da dette systemet kan stå under akvariet uten at det må ha sump.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker jo også kalkmikser og kalkreaktor, balling blir for dyrt i store systemer. Enkelt er det også med disse to remediene.

Interessant det med at når ikke alt løser seg opp, så kan det ha sammenheng med mengde pulver i mikseren. Kanskje jeg skal et no-brand merke en ny sjanse.

De merkene jeg har vært mest fornøyd med er Rowa og Kent, har en stor bøtte med  DrFoster & Smith med kalsiumhydroksyd jeg snart skal begynne å ta av.

Om man bruker, som jeg, en kalkmikser i direkte koblet til vannkran for etterfylling av fordampet vann, holder det ikke med en nivåsensor alene. Den vil før eller siden henge og det vil da fylles på med vann med meget høy pH. Selv bruker jeg en timer i samme kretsen, som gjør at vannpåfylling kun skjer seint på nattten/tidlig morgen mens pH i akvariet er som lavest. Denne timeren er innstillt slik at det ikke fylles på mer en litt for mye vann om nivåsensoren skulle henge. Det vil si at det vil ta flere uker før det er fylt på så mye vann at det begynner å renne over kanten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

smart løsning e-mu. Er selv avhengig av at løsningen til Tunze Osmolator fungerer som den skal. Det systemet ha jo en sikkerhetsmekanisme so stopper pumpen hvis den har gått en viss periode uten at nivå sensoren har merket det.

I tillegg har jeg begrenset med vann i påfyllings bøtta slik at om det hele henger seg opp og pumpa står å går så er det ikke nok påfyllingsvann tilgjengelig til at det kan bli det største problemet for mitt system, men det er ett lite system da.

 

 

mvh. Leif

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt tips e-mu.

Forstår jeg deg rett at du har en type tidsur i kontakten til nivåføleren? Som altså står på en maks tid?

Jeg lurer på type tidsur? For det må vel da «nullstille» seg igjen hvis nivåføleren kutter strømmen til tidsurer pga oppnådd nivå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 hours ago, Eagle said:

Godt tips e-mu.

Forstår jeg deg rett at du har en type tidsur i kontakten til nivåføleren? Som altså står på en maks tid?

Jeg lurer på type tidsur? For det må vel da «nullstille» seg igjen hvis nivåføleren kutter strømmen til tidsurer pga oppnådd nivå?

Jeg gjør det omvendt, først tidsuret i kontakten, så nivåfølerens kontakt. Det virker da slik at hvis osmose/kalkmikser forsyningen via en magnetventil normalt bruker 5 timer på å fylle opp fordampet vann, så stiller jeg timeren/tidsuret til å slå seg på f eks kl 0400 på natten og av igjen kl 1100. dvs  7 timer. Oppsettet vil da virke slik at selv om nivåføleren når sitt 'lav' nivå før kl 0400 så vil det ikke bli strøm til magnetventilen før kl 0400, men da slår tidsuret på strømmen til magnetventilen (om også nivåføleren er på). Nå vil det fylles på vann inntil kl 1100 eller at nivåbryteren bryter strømmen, altså det som skjer først.

Med dette oppsettet vil jeg aldri få 24 timers påfylling av ferskvann om nivåføleren henger, jeg vil få vannpåfylling maks 7 timer.

I dette oppsette kan man bruke en billig timer, ikke mye strøm som skal styres og heller ikke nødvendig med stor nøyaktighet. Om man vil ha et tidsur med batteribackup er en smaksak, men har man ofte strømbrudd, kan det være en fordel.

Om man bytter rekkefølgen på tidsuret og nivåføleren, vil tidsuret bare gå mens vannivået er lavt. Dette vil føre til forskøvet tilførsell av ferskvann, og også muligens for lite etrefylling av vann noen dager.

Håper dette forklarer prinsippet jeg bruker.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også kalkmikser og kalkreaktor, og bruker apex til å styre det hele. Har satt den opp slik at Apex slår av ATO på ettermiddagen til litt utpå natten når pH er på det høyeste, for å flate ut pH kurven. (har også et refugie med forskjøvet lystid som hjelper litt).

Har også alarm og cut off på Apex dersom pH går for høyt; i tilfelle ATO går bananas og tilfører for mye kalkwasser så vil Apex slå av strømmen på ATO når pH kommer over grenseverdien. (har gjort det samme med salinitet; dersom saltnivået kommer under grenseverdien så vil også ATO slås av)  

Inntil nå har jeg brukt Rowa kalk, pluss en pose med kalsiumhydroksid fra apoteket. Begge deler løser seg bra. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt kalkmikser siden 2005 men da som et tillegg til kalsiumklorid/natriumbikarbonat dosering. Bruker den ikke nå lengre siden jeg ville forenkle systemet. Det er en fin måte å få ekstra kalk inn i vannet syns jeg, og fordampet vann må jo uansett tilsettes daglig så det er jo en grei sak å kjøre det gjennom en kalkmikser.

Alle påfyllingsduppeditter feiler en eller annen gang samme hva de koster. Derfor er det bare å legge opp til lure løsninger som forhindrer katastrofer. Jeg hadde en 30 liters ferskvannsdunk som etterfylte seg med osmosevann hver ettermiddag. Dermed kunne det aldri bli mer enn 30 liter som havnet i karet hvis pumpa/ato feila. 30 liter ville ikke gi for stort utslag på saliniteten til at det ble katastrofe.

Fra denne dunken kjørte jeg 4x daglig gjennom tidsur en bestemt vannmengde opp i en liten vannbeholder som stod ovenfor mikseren og som gjennom gravitasjon slapp vannet sakte ned i gjennom mikseren og ut i sumpen. Hvis pumpe eller tidsur feilet og tømte 30 liters dunken ville et overløp på den lille vannbeholderen sørge for at det ekstra vannet rant i sluken, dermed kunne det ikke bli overdosering av kalk uansett hva som feilet.

I tillegg og samtidig ble en liten mengde ferskvann fra 30 liters dunken hver dag tilført systemet med ATO på vanlig vis for å utligne forskjellene/variasjonen i fordampet vann som det blir nå og da. Dette fungert utmerket i flere år.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet mitt kar med kun kalkmikser, aquamedic ks1000.
Gikk ett år før forbruket ble for stort pga korallvekst og da ble det handlet inn en kalkreaktor, deltec pf601s.

All ferskvannspåfylling går via kalkmikser 24/7, bruker en aquamedic sp3000 ato som kun har en nivåsensor.
For ekstra sikkerhet har jeg derfor koblet en nivåsensor til min GHL profilux4 som da stopper ato om vannnivået blir for høyt i sump.

Tilsetter ca 6-12 spiseskjeer i uka, en gang pr uke, mulig jeg burde dele opp mere.
Rengjør mikser en gang pr år sånn omtrent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×