Gå til innhold
Informasjon
  • Vi jobber med flere funksjoner
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • Benytt kjøp og salg-funksjonen fra menyen
  • 0
JohnD

Død, levende stein

Spørsmål

Hei

Noen spørsmål fra en tidligere akvarist fra forrige årtusen.

For ca 25 år siden hadde jeg et saltvannsakvarium - og vurderer nå å starte opp på ny.  Akvariet jeg hadde var på ca 350 liter, en stor motstrøms-skummer og innredet med levende stein.  Belysningen var lysstoffrør.   Husbygging, barn, økonomi og det faktum at slanger, utvendige filterpumper og en ca 120 cm lang skummer har svært lav KAF (Kone Aksepterings Faktor) gjorde at prosjektet etterhvert ble lagt bort.
Nå tenker jeg å starte opp på ny - jeg ser at teknikken har utviklet seg mye siden jeg drev med dette - og at det i dag er mulig å ha et "all in one" akvarium - der det tilsynelatende er et minimum av synlige slanger, ledninger og andre forstyrrende remedier som fort gir et noe lurvete preg.   
Det er to typer akvarier jeg har sett på : 
Red Sea Reefer Nano og Aqua Medic Cubicus.  Noen som har erfaringer fra disse?

Jeg har forøvrig tatt vare på den levende steinen ca 10 - 15 kg,  den ligger i en plasttønne - og er selvsagt steindød nå.  Jeg tenker på bruke den som underlag og regner med at ved innsetting av ny, levende stein , vil den gradvis dekkes av kalkalger og andre tilvekster. Jeg mener å erindre at det før var vanlig å grovknuse levende stein og bruke denne som filtermasse ettersom den inneholder anaerobe bakterier som hjelper til med å fjerne nitrat fra vannet.   Er dette riktig tenkt, eller er det best å bare å kaste denne? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

Ingen har svart på dette spørsmålet ennå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tor-olav
      Jeg rengjør et gammelt saltvannkar etter noen år i en låve. Om noen uker/måneder skal det fylles. Aldri hatt saltvann før. Må sette meg inn i ulike korallarter/slekter og typer, skjønner jeg. Men: noen der ute som har noen tips. Hvor mye levende stein? Hva er den perfekte sumpen? Må jeg belage meg på noen uker med algkræsj i starten? Osv. Jeg trenger mange små dummi-knep ;-)
    • Av Paul
      View Advert Levende Stein Selges
      Hei.
      Selger alt (mange kilo) av levendes stein fra akvariet mitt.
      Noen av steinene er store korallformasjoner og er veldig fine. -En del av steinene har en del alger (har solgt unna alt av algespisere), andre har vært i sumpen over lengre tid og er "rene".
      Steinene selges veldig rimelig, men den største korallformasjonen skal jeg ha ca. 500 for (men vi kan bli enige ved kjøp av mye stein.

Annonsør Paul Date 10. april 2018 Pris kr50,00 Category Selger  
    • Av Paul
      Hei.
      Selger alt (mange kilo) av levendes stein fra akvariet mitt.
      Noen av steinene er store korallformasjoner og er veldig fine. -En del av steinene har en del alger (har solgt unna alt av algespisere), andre har vært i sumpen over lengre tid og er "rene".
      Steinene selges veldig rimelig, men den største korallformasjonen skal jeg ha ca. 500 for (men vi kan bli enige ved kjøp av mye stein.

• Av doogledee
      Tenkte jeg skulle lage en tråd om mitt nye RSM 250 kar. Delvis for å holde meg selv på hugget ned tanke på karret, men og for å dele erfaringer etc.

Kan jo først fortelle litt om meg selv. Dette blir det femte saltvanns karret jeg har opp igjennom årene. Begynte med ett MP 130 liters kar som etter hvert fikk sump, overflate avrenning og diverse teknikk etc. Veldig fin lærings fase selv om det aldri ble ett vakkert kar. Etter barna dukket opp så har jeg vært igjennom en Biorb med saltvann, RSM 130 (når disse først dukket opp), ett Detec 375 liter og nå etter nok en runde flytting så kom jeg over ett RSM 250 på finn.no som var så godt priset at jeg ikke kunne la være egentlig.
      Så til karret:
      RSM 250, oppgradert med LED lys fra Stevesleds.com, Deltec MC500 skummer, Tunze ato, Eheim pumper og mediarack. På vei i posten er ett par Hydor mekaniske wavemaker dingser som jeg kan sette på pumpe utløpene og en Deltec KM500 kalkmixer (fra en byttehandel her på forumet). I tillegg er det en HurricaneX lyskontroller til LED lysene på vei.Har og en Tunze silence pumpe som skal erstatte den ene eheim pumpen da det er kort ledning på eheim pumpen som gjør ledningsføring i karret vrient.
      Hvorfor RSM 250 kar? enkelt og greit fordi alt er i ett kar og skap, ikke noe hengende ned fra taket, eller rundt karret etc. Har trua på at med riktig ambisjons nivå kan dette fungere fint i en stue, spesielt siden med LED lys og gode pumper så blir dette også ganske stillegående.
      Ambisjons nivået er ett blikkfang i stua og som en mulighet til å drive med dette sammen med mine barn som kun er hos meg annen hver uke, så de lærer litt om kjemi, vanntester, fisk, koraller etc i en stiuasjon som ikke er skole
      Hittill har karret vært satt opp, vann fyllt oppi, etter at en sending fra korallen.no dukket opp med levende sand, vanlig sand, vanntester og refraktometer. 
      Etter tips på forumet ble kidsa med på en tur til tropestua på lørdag forrige uke og vi kom hjem med ett par knall fine levende stein og en sånn hvit kalksteins figur. Disse ble plassert i karret til guttas store glede, og har fått stå i 5 dager, før vi tok en tur tilbake til tropestua i går kveld og kom hjem med mer levende stein. Utrolig moro å få lov å kikke å plukke stein sammen med personalet. 
      Det ble en sen kveld i går med aquascaping og kos men vi er ganske fornøyd med karret hittil. 
      Nå har gutta resit hjem til moren sin en uke så karret får stå helt i fred å ha alge oppblomstringer og annet som hører oppstarten til.
      Planen videre er å anskaffe ett lite karantene kar (typisk rund 50L) som jeg kan pakke bort når det ikke brukes for å unngå at det blir enda ett kar og begynne å tenke på snegler og eremitter etc. Kommer til å kjøre all fisk og koraller i karantene for å gi hoved karret best mulighet til å unngå sykdom etc.
      Det andre vi driver litt med for tiden er en del turer med lommelykt for å kikke på alt det rare vi finner på levendesteinen. Nærbilder av dette kommer etter helgen.
      Tanker bak aquascapingen er å lage mest mulig huler og ganger, luftig, uten en steinvegg. Skal legge ut flere bilder med lysene på neste gang

• Av JohnD
      Hei
      Noen spørsmål fra en tidligere akvarist fra forrige årtusen.
      For ca 25 år siden hadde jeg et saltvannsakvarium - og vurderer nå å starte opp på ny.  Akvariet jeg hadde var på ca 350 liter, en stor motstrøms-skummer og innredet med levende stein.  Belysningen var lysstoffrør.   Husbygging, barn, økonomi og det faktum at slanger, utvendige filterpumper og en ca 120 cm lang skummer har svært lav KAF (Kone Aksepterings Faktor) gjorde at prosjektet etterhvert ble lagt bort. Nå tenker jeg å starte opp på ny - jeg ser at teknikken har utviklet seg mye siden jeg drev med dette - og at det i dag er mulig å ha et "all in one" akvarium - der det tilsynelatende er et minimum av synlige slanger, ledninger og andre forstyrrende remedier som fort gir et noe lurvete preg.    Det er to typer akvarier jeg har sett på :  Red Sea Reefer Nano og Aqua Medic Cubicus.  Noen som har erfaringer fra disse?   Jeg har forøvrig tatt vare på den levende steinen ca 10 - 15 kg,  den ligger i en plasttønne - og er selvsagt steindød nå.  Jeg tenker på bruke den som underlag og regner med at ved innsetting av ny, levende stein , vil den gradvis dekkes av kalkalger og andre tilvekster. Jeg mener å erindre at det før var vanlig å grovknuse levende stein og bruke denne som filtermasse ettersom den inneholder anaerobe bakterier som hjelper til med å fjerne nitrat fra vannet.   Er dette riktig tenkt, eller er det best å bare å kaste denne?