Gå til innhold
Informasjon
  • Husk å book neste Reefmeet i kalenderen. Søndag 24.03.19 i Drøbak. Mer info kommer
  • Du finner det gamle designet ved å skrifte tema på bunnen av siden
  • NYHET. Nå kan man legge ut objekter i "kjøp og salg" å motta bud hvis man ønsker. Sjekk det ut!
  • Har du lyst til å vise oss akvariet ditt? Kontakt gjerne styret så kan vi ha ett hjemmemøte hos deg! Alle akvariesystemer er interessante!
Eagle

Kontinuerlig maks effekt på skummer

Anbefalte innlegg

I dagens virvar av utstyr og alternativer med stadige nye "revolusjoner" av metoder for å få et optimalt rent akvarium, er min tanke at vi ofte glemmer det viktigste og mest suksessrike verktøyet av dem alle, nemlig skummeren. Ikke slik å forstå at vi ikke har skummer de fleste av oss, og vi kjøper som regel skummere som er mer enn effektive nok på papiret til akvariene våre. Men er vi oppmerksomme på om vi vedlikeholder skummeren tilstrekkelig så den til enhver tid fungerer optimalt?

Min erfaring er at når jeg har demontert skummerkoppen og rengjort denne etter alle kunstens regler, tar det en time eller to før den er innkjørt igjen og jobber maks. Så går det et par dager med god effekt før denne gradvis reduseres fordi det dannes gugge på stigerøret. Venter man så liiitt for lenge med å ta en ny rens, så har man en skummer som ikke gjør det den egentlig kan for å holde akvariet rent. Så hvor lenge gidder vi å demontere og vaske skummerkoppen 2-3 ganger i uken?

På seg selv kjenner man andre, så for min del kan en slik jobb med 2-3 dagers intervall fungere i oppstarten når motivasjonen er på topp, men så begynner jeg å strekke strikken stadig lenger, altså 2-3 dager kan bli en uke, kanskje litt mer. Dermed kan en kostbar skummer ende med å fungere for halv maskin store deler av tiden.

Det har i en del år eksistert automatiserte skummerrens enheter, bl.a. Deltec har et bra system, men det er kostbart og veldig plasskrevende. Plass er noe sånne som meg, som er avhengig av å ha alt i et kabinett under karet, ikke har ubegrenset av.

Så har vi swabbie systemet produsert av Avast Marine. Dette har jeg brukt en periode med godt resultat, i det jeg kan forlenge vask av skummer kopp til 2-3 uker, men selv om det gir ren skummerkopp, så bygger det opp en del skitt som gjerne fester seg på nal etc. Så for mitt mål om optimal effekt med minimalt vedlikehold ble ikke denne helt optimal.

Nå har jeg siden oktober brukt en AquaDriver SkimClean Helix 200 Universal Self Cleaning Head (SCH) som har en lignende funksjon som swabbien, men som har foredlet funksjonen med mange steg.

Nå opplever jeg å ha kommet i mål med å ha et skummeroppsett som kontinuerlig fungerer optimalt, og som tilfredsstiller mitt ønskemål om lite vedlikehold.

Oppsettet består av en Royal Exclusive BK 200 DeLuxe skummer, altså med en 20 cm skummerkopp. Til denne har jeg supplert med en som over nevnt 200 Universal Self Cleaner head som også er utstyrt med en såkalt Wash down ring.

Systemet fungerer slik at en gang i døgnet aktiveres en skråstillt nal i stigerøret som går rundt med meget høy hastighet. Dette styres via et tidsur som er programmert on i 20 sekunder. Mens nalen sirkulerer suges det opp vann fra bunnen av skummeren via en slange. Altså saltvann som så dusjer nalen fri for skitt. Det er ikke nødvendig at det går for lenge, og i følge produsent og Royal Exclusive som anbefaler dette tilbehøret, bør det ikke gå lenger. Fordi det spyles kontinuerlig mens nalen går, fordi den er skråstilt og slik skyver skitten over kanten på stigerøret blir det ingen oppbygging av gugge i systemet, alt skyves over og havner i skummer koppen. Ved kort drift på rengjøringen, er slummeren produktiv nærmest med en gang.

Ca en gang i uken aktiverer jeg en egen liten sirkulasjonspumpe plassert i mitt RO reservoar, som via en hardplastslange fører vann til en ring med små dyser plassert på utsiden av stigerøret. Dette sprayer rent vann på utsiden av stigerøret, skitt derfra løsner og renner videre ned i koppen, som så kan dreneres til egnet avløp, bruker som regel en tom flaske eller bøtte.

Summen av dette er at fra første gang jeg aktiverte dette tilbehøret til jeg tok ut skummerkoppen for en manuell rens gikk det snaut tre måneder. Jeg kunne sikkert ventet lenger fordi alt så veldig rent ut, men nysgjerrigheten overtok overhånd.

Mao. har jeg kommet til at dette er noe jeg gjerne vil anbefale for dere som gidder å lese dette, og selv om det koster en del penger, som ellers kan brukes på annen saltvannsmoro, så kan dere jo vurdere kost opp mot bekvemmelighet.

Jeg har hatt en dialog med Farshad i Tropestua, og har tro på at hvis noen vil kjøpe lokalt så vil han kunne være en mulig kilde.

Her er link til tysk fabrikant: http://www.aquadriver.de/content/shop.htm

Her til en bedre beskrivelse: https://aquadriverusa.com/products/aquadriver-skimclean-helix-160

Selv kjøpte jeg her: https://www.shop-meeresaquaristik.de/Protein-skimmer/Skimmer-pumps-and-spare-parts/automatic-skimmer-cleaner/AquaDriver-SkimClean-200-HELIX::17801.html

Her noen bilder:

Første er etter ca 3-4 dagers drift uten 

Så etter drenering av koppen

Så etter fylling med RO vann

Og tilslutt etter ny drenering av skyllevann. Fortsatt litt skitt på, som jeg antagelig kan få fjernet ved å sette på en litt kraftigere sirkulasjonspumpe i RO vannet, samt justere vinkelen på dysene.

IMG_0036.JPG

IMG_0039.JPG

IMG_0040.JPG

IMG_0042.JPG

• Like 3
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult! Jeg er alt for lat til å rengjøre skummeren så den går nok på halv tolv det meste av tiden. Har du noe erfaring med skitoppbygging ved evt konstant ekstern oppsamlerkopp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig, meget informativt og overbevisende innlegg, Tom. Denne ligger på ønskelisten min, men først får jeg fullføre det byggeprosjektet jeg har påbegynt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er sjelden lenger bortreist enn at jeg foreløpig ikke har satt på noe kontinuerlig avløp. Derfor har jeg så langt valgt å drenere gjennom avløpslangen med noen dagers intervaller.

Det betyr at jeg pga våtskumming må tømme koppen hver 3-4 dag, og spyler utsiden av stigerøret annenhvergang.

Det er ikke noe stort poeng å bruke RO vann til dette annet enn å slippe å bruke en egen beholder med ferskvann. Unngå å skylle utsiden med saltvann da dysene er små og lett kan tettes av salt.

e-mu regner med du skal fortsette å ha skummeren utendørs, da er en slik dings fordelaktig så du slipper å gå utendørs så ofte👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig flott og informativt.

Er det så at du tenker at dette fungerer bedre en løsningen til deltec?

Har lært en gang i tiden at en bør ha skummer til det dobbelte av volumet i saltvann, står denne uskrevne regelen for fall?

Noen som vet om Deltec kommer med noe nytt av for system på 1500 liter og oppover?

Endret av Jonasvp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jonas; jeg har ingen praktisk erfaring med Deltec sin rensetopp, men har spekulert på den flere ganger. Den har i mine oppsett blitt forkastet fordi den har vært litt for plasskrevende. Slik sett er Helixen bedre for meg.

Hadde jeg skulle kjøpt ny RE BK skummer nå hadde jeg valgt MIni BK 200 som er beregnet for 1000 liter, min deluxe 200 går til 1500 liter, og er ikke helt enkel å få til å fungere helt optimalt. Den må kjøres med ganske høy pumpe effekt og våtskumming i mitt lite belastede system. En Mini BK 200 fantes ikke når jeg kjøpte sist, men den hadde skapt litt mer spillerom i sumpen også, særlig slim line versjonen med pumpen internt i skummeren.

Dermed er min erfaring at RE bør man kunne stole på produsentens kapasitets angivelse, men for en del andre produsenter er jeg ikke like sikker. RE frarådet meg faktisk deluxen og anbefalte Mini 180, men jeg var nok litt sta, .......som vanlig:roll:

Om det fantes en kjøper på min nåværende, kunne jeg vært fristet til å investere i mindre, men markedet og betalingsvilligheten i Norge for slikt er dessverre elendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, plassen er ikke noe utfordring her, da sumpen står for seg selv.

Men finner lite info om hvordan selvrenseren til deltec fungerer. At skummeren til deltec er bra, er jeg ikke i tvil om.

Men jeg kunne tenke meg en selvrenser, som også spyler nalen. Så om noen vet om deltec sin gjør det, så kom gjerne med et hint.

Akkurat nå er det følgende som vurderes: Deltec - SC 2560 Internal  med Skummertopprenser for TC/SC2560

Endret av Jonasvp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Jonasvp
      Våger meg på et nytt tema her. 
      Hva er den ultimate sumpen. Dreambox vil nok mange si, men tank at en har et rom i kjelleren med plass til "alt" en vil ha i sumpen. At en ikke trenger å ha det inne  kabinettet.
      Hva ville dere ha sørget for at sumpen inneholt. Hvor mange kammer. Inter eller ekstern skummer? 2 returpumper. Automatisk vannpåfylling.
      Vannbytter uten å på virke vannstand. Jeg har ingen fasit, bruker i dag en standard 3 kammer sump. Den duger. 
      Mange nok bidrag vil kunne gi et hint om det optimale:
    • Av Lenaoygarden
      Då har eg endeleg fått starta opp med akvariet mitt! 
      Eg har kjøpt eit bruka akvariet med levande stein, to klovnfiskar, ein "svenske" og ein sandstjerne. Eg blei tipsa om å fyrst ta i vatn, så steinane, så sand og tilslutt fisken. Det som har skjedd nå er at vatnet er veldig grumsete og det ligger masse sand på steinane og korallane mine. Har prøvd å fått fjerna ein del, men får ikkje vekk alt. 
      Nokon som har tips på når vatnet kjem til å bli klart og om det evt. er noko eg kan gjera for å få vekk sanden?
    • Av paulrene
      Selger en pent brukt proteinskummer av typen Deltec APF 600 selges til høystbydende. Kjøpte nettopp helt ny pumpe (Deltec DCS 600) som kostet ca 1000,-
      Brukermanual følger med.
      Har vært veldig fornøyd med den, men har sluttet med saltvann pga oppussing...
      Nypris var ca 4000,-
      Her er litt info fra nettet:
      En av Europas mest solgte skummer. APF600 skummeren er som de andre i AP serien utstyrt med en Aquabee pumpe og Deltec`s patenterte nålehjuls impeller for uslåelig ytelse. 
      Tekniske data: 
      - Kan stå i eller ved siden av sumpen eller ved akvariet.
      - Kan gravitasjon eller pumpe mates (mate pumpe følger ikke med.)
      - Vann gjennomstrømning: 800 liter i timen.
      - APF600 produserer 450 liter luft i timen ved venturi prinsippet.Størrelse: 
      - L 280mm B 210mm H 610mm (muliggjør fjerning av koppen.)
      - PVC rørkoblinger - Supply - Retur 20mm - 40mm 
      - Fleksibel tilkobling 16/20mm ° Retur: 20-40mm.
      - Akvariestørrelse normal belastning er 900 liter. 
      Har brukt den til et 300 liters akvarie.

• Av KKjetil
      Hei, sikkert 7-8 år siden jeg hadde et karr men vurderer å starte opp igjen snart.

Gjelder fremdeles de gode gamle reglene om størrelse på skummer.
      Før var det slik at hadde du et akvarium på 600l så måtte de ha en skummer som det stod opp til 2000l
      Er det fremdeles sånn eller er det realistiske tall i dag? antar det er forskjeld på sps og FO tanker ?
    • Av BCH
      SOLGT!

Selger diverse til veldig bra priser!!
      TEKNISK;
      Alder på utstyr ca 2 år.
      Skummer Deltec SC2060 1500,-
      Tunze 3155 Osmolator (komplett vannpåfylling fra dunk) 400,-
      Nitratfilter i acryl for pellets men uten pumpe 300,-
      Kom med bud for alt skal ut da karet er solgt ?